MAX FACTOR: En tollinspektør tolket navnet Maksymilian Faktorowicz feil, og registrerer navnet til Max Factor. Det skulle vise seg å være en heldig feiltakelse. FOTO: NTB Scanpix/ Max Factor
MAX FACTOR: En tollinspektør tolket navnet Maksymilian Faktorowicz feil, og registrerer navnet til Max Factor. Det skulle vise seg å være en heldig feiltakelse. FOTO: NTB Scanpix/ Max Factor
Max Factor:

Han renvasket ordet «makeup»

Max Factor revolusjonerte filmbransjen med sine ikoniske sminkeuttrykk. Ikke rart de største stjernene elsket ham.

Året er 1904, og jødehatet i Russland er i ferd med å eskalere. Jøden Maksymilian Faktorowicz jobber for den kongelige familien og i den kongelige operaen, men han merker presset av å være jøde. I redsel for ikke å bli løst fra kontrakten han har med sin rojale arbeidsgiver, organiserer han et kuropphold på Carlsbad for å få hvile. Men i stedet for å reise tilbake til Moskva flykter han videre til Amerika sammen med sin kone Esther Rosa og deres tre barn. Om bord på S.S. Moltke tilbringer de reisen på «steerage», andre klasse på skipet, der de fleste andre emigranter også tilbrakte overfarten.

32 år gammel ankommer han sammen med familien sin Ellis Island utenfor New York. Allerede ved ankomst settes en strek over hans russisk-jødiske opphav ved at en tollinspektør tolker navnet hans feil og registrerer navnet til Max Factor. Det skulle vise seg å være en heldig feiltakelse, for hvem hadde vel husket navnet Maksymilian Faktorowicz i over 100 år etter?

LES OGSÅ: Helena Rubinstein: Hun var liten av vekst, men fikk større innflytelse på skjønnhetsverdenen enn de fleste andre

Begynte som assistent på et lokalt apotek

Maksymilian Faktorowicz ble født i 1872 i den russiske, byen Lodz (nå polsk). Familien var jødisk, og han lærte å jobbe i ganske ung alder. Da han var 14 år, begynte han som assist på et lokalt apotek. Lite visste unggutten da at kjemien og lærdommen om ingredienser skulle hjelpe ham til å bli en av verdens største innovatører innen sminke. Noen år senere begynte han å jobbe hos Korpo, en parykkmaker og kosmetolog fra Moskva som jobbet for Imperial Russian Grand Opera.

Men Maksymilian ønsket å drive for seg selv, og 22 år gammel åpnet han en butikk i byen Ryazan, rett utenfor Mosva. Der solgte han parykker, håndlagde kremer, sminke og parfymer. Han ble for alvor kjent da en omreisende teatergruppe brukte sminken hans da de opptrådte for den russiske adelen. Det resulterte i at Maksymilian Faktorowicz ble offisiell kosmetikkekspert for de kongelige og Imperial Russian Grand Opera.

Men noen få år senere så han seg altså nødt til å flykte fra landet, og i 1904 gikk ferden til mulighetenes land, Amerika.

LES OGSÅ: Dette er mennene bak verdens eldste parfymehus

LAGER MAKEUP: Det kan se ut som om Max Factor (1872–1938) baker kake, men her er det makeup som røres sammen.
LAGER MAKEUP: Det kan se ut som om Max Factor (1872–1938) baker kake, men her er det makeup som røres sammen. Vis mer

Utviklet produkter som forskjønnet skuespillere

Familien fikk en ny start i byen St. Louis i Missouri, der han blant annet solgte kosmetikk på Verdensutstillingen som ble avviklet i byen det året. Dessverre stjal partneren hans både varer og profitt, men Max Factor klarte seg ved å åpne en barbershop.

I 1906 døde kona hans, men han giftet seg på nytt bare noen måneder senere. Ekteskapet ble kortvarig, men han prøvde lykken igjen og giftet seg for tredje gang. Og i 1908 dro hele familien med til sammen fem unger til Los Angeles for å prøve seg der. Vel framme åpnet han en butikk der han solgte teatersminke og skreddersydde parykker til den voksende filmindustrien. I 1909 etablerte han selskapet Max Factor & Company.

Max Factor så at teatersminken som ble brukt i film, ikke fungerte. «Greasepaint» som man brukte på teater, gikk faktisk ikke an å smøre på i tynt nok lag, og derfor så ifølge Max Factor ikke skuespillerne ekte ut. Han hadde muligheten til å mikse og eksperimentere i sitt eget kosmetikklaboratorium, og i 1914 lanserte han en tynnere utgave som han kalte for «Flexible Greasepaint» laget for «bilder i bevegelse».

I takt med at filmkvaliteten ble bedre, utviklet han stadig nye produkter som forskjønnet skuespillerne og gjorde dem til store stjerner. I 1917 lanserte han «Supreme Liquid Whitener», som ga armer, skuldre, hender og nakke den vakre alabastoverflaten som vi muligens i etterkant har tenkt at huden så ut på den tiden. Kort tid etter lanserte han «Color Harmony» med pudder i mange nyanser, slik at hver skuespiller fikk matt hud med den optimale hudfargen til seg. Og i 1928 ble han tildelt en Oscar for å ha utviklet sminke spesiallaget til svart-hvitt-film.

Da fargefilmen så dagens lys på 1930-tallet, lanserte han «Pan-Cake makeup», som gjorde at skuespillernes ansikter ikke skulle se helt røde eller blå ut. Skuespillerne elsket sminken så mye at de begynte å bruke den utenfor skjermen også. Factor så hvor bra det fungerte, og begynte derfor å selge «Pan-Cake» til det kommersielle markedet.

LES OGSÅ: Elizabeth Arden: Hun var businessdamen som skapte den amerikanske skjønnhetsindustrien

Ordet makeup ble sett på som vulgært

Før 1920 ble all sminke omtalt som «cosmetics». Ordet makeup ble sett på som vulgært, for det ble stort sett kun brukt av de prostituerte. Men i 1920 ga Max Factor etter for sønnen Franks forslag om å bruke ordet makeup om sine produkter. Kun noen få år tidligere hadde Elizabeth Arden fått amerikanske sosietetskvinner til å bruke sminke som tidligere hadde vært forbeholdt horer og skuespillere. Max Factor fikk de samme damene til å bruke det vulgære ordet makeup om de samme produktene.

Max Factor hadde først og fremst spesialisert seg på å lage sminke til skuespillere. Han solgte også produktene sine i den populære skjønnhetssalongen han hadde i nærheten av Hollywood Boulevard. Max Factor & Co var blitt til en familiebedrift, og sønnene hans mente at produktene hadde et mye større potensial enn som så. I 1927 begynte de derfor å distribuere kosmetikk rundt i hele Amerika

Det mange ikke vet, er at Max Factor, både senior og junior, står bak mange av de legendariske lookene på 20-, 30-, 40- og 50-tallet. Filmskuespillerne forgudet Max Factor, og stadig dukket skjønnheter som Joan Crawford, Jean Harlow, Bette Davis, Judy Garland, Ava Gardner og Marlene Dietrich opp i salongen hans. På grunn av den gode relasjonen mellom Max Factor og Hollywood-stjernene stilte de villig opp på reklameplakater for sminkeproduktene hans. Til gjengjeld reklamerte han for de nyeste filmene stjernene var med i. Max Factors store fordel var at han hadde sitt eget laboratorium slik at alle stjernene, både menn og kvinner, kunne få skreddersydd foundation til sin hud. For eksempel da filmen «Ben Hur» skulle lages, fikk skuespillerne spesiallaget en foundation som skulle ligne gresk olivenhud.

LES OGSÅ: 15 fantastiske fuskepelser til festsesongen

Jean Harlow (på bildet), Ava Gardner, og Marlene Dietrich er tre av skuespillerne som Max Factor bidro til å gjøre til store stjerner. Han ga Harlow tynne, bueformede bryn og definert amorbue på leppen. Gardner fikk lange, kraftige bryn i bue og svulstige lepper. Dietrich ga han definerte lepper, framhevede kinnbein – og ekte gullstøv i parykkene.
AVA GARDNER
MARLENE DIETRICH

Hadde en kundeliste som var spekket med filmstjerner

Max Factors kundeliste var spekket med filmstjerner, men det er spesielt tre skuespillere som trekkes fram. Han skapte deres ikoniske sminkeuttrykk som gjorde dem til store stjerner, sminkeuttrykk som har vært til inspirasjon for både makeupartister, skuespillere, musikere og kunstnere i ettertid. Den første berømte looken, som blant annet Marilyn Monroe lot seg inspirere av senere, er den platinablonde Jean Harlow han skapte i 1927. Karrieren hennes gikk ganske trått helt fram til den platinablonde forvandlingen. Uttrykket «Blonde Bombshell» var det Max Factor som fant opp. Han skapte Jeans dukkelignende sminkestil med frisk hud, tynne bryn i stor bue, lange vipper og en definert amorbue på leppen. På grunn av det veldig lyse håret måtte han lage egne nyanser på sminken som matchet håret.

Den tyskfødte skuespilleren og kabaretkunstneren Marlene Dietrich kan takke Max Factor for at hun ble en Hollywood-stjerne og et ikon for ettertiden. Hun hadde en selvsikker femme fatale-stil og dramatisk glamour. Max Faxtor understreket personligheten hennes ved å sote øynene hennes større, framheve kinnbeina, definere leppene og sprinkle parykkene hennes med ekte gullstøv.

Ava Gardner var en del av filmverdenens gullalder på 1940- og 50-tallet. Hun beskrives som en uavhengig, glamorøs og sensuell kvinne som satte filmverdenen i brann. Max Factor framhevet hennes sensualitet ved å gi henne en plettfri hud, framheve kinnbeina, lage kraftige bryn i bue, tunge vipper og svulstige lepper.

I en alder av 66 år døde Max Factor i 1938. Sønnene overtok bedriften, og fortsatte med å prege filmindustrien og utvikle innovative produkter som kvinner verden over nyter godt av i dag. De ønsket at navnet Max Factor skulle leve videre, og derfor tok sønnen Francis navnet Max Factor jr. etter farens død. Han var også en begavet makeupartist, og fortsatt arbeidet med å gjøre vanlige jenter om til smellvakre Hollywood-stjerner.

Kilder: maxfactor.com, Engelschøn Marwell Hauge, Your Roots in Poland, findagrave.com, Beautylish.com

LES OGSÅ: Ny sminke er kommet til Norge, Dior slipper ny parfyme og vi har testet hårfarging!

Til forsiden