IKKE DIN KOFFERT?: For mange starter ferien med en skikkelig nedtur på flyplassen når bagasjen deres ikke er å finne. Da er det viktig å vite hva man har krav på.  Foto: lightpoet - Fotolia
IKKE DIN KOFFERT?: For mange starter ferien med en skikkelig nedtur på flyplassen når bagasjen deres ikke er å finne. Da er det viktig å vite hva man har krav på. Foto: lightpoet - Fotolia Vis mer

Ferie

Har alle designerklærne blitt borte med bagasjen?

Dette har du krav på om kofferten din forsvinner.

Publisert
Vi er midt i sommerferien og mange har tatt turen til det solfylte utlandet hvor de bekymringsløst bader i havet og nyter sola.

Dessverre er det ikke alle som får slik en fantastisk start på ferien. For noen starter den med en skikkelig nedtur på flyplassen når bagasjen deres ikke er å finne.

LES OGSÅ: Slik pakker du smartere

Forsinket bagasje

Hvis bagasjen din er forsinket, kan du ha krav på erstatning. Utlegg til for eksempel klær og toalettsaker vil du vanligvis også få tilbake.

Dette gjelder også ved korte forsinkelser, men utgiften må skyldes et nødvendig behov.

Hvis forsinkelsen bare er på noen få timer vil det være naturlig at du kan få dekket for eksempel nødvendige toalettsaker og rent undertøy, men det er ikke tiden for å løpe og kjøpe deg den parfymen eller solbrillene du har ønsket deg.

Etter vanlige erstatningsregler skal du holde deg innenfor det som er greit nok. Du vil derfor ikke pengene tilbake dersom du har kjøpt en haug med unødvendige ting.

LES OGSÅ: Slik unngår du tyveri på reisen din

FORSVUNNET: Har ikke bagasjen din kommet til rette 14 dager etter hjemkomst, har du krav på erstatning.  Foto: Getty Images/iStockphoto
FORSVUNNET: Har ikke bagasjen din kommet til rette 14 dager etter hjemkomst, har du krav på erstatning. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Ikke vent med å gi beskjed

Ifølge Forbrukerrådet må du gi beskjed ved bagasjeutleveringen med en gang dersom den innsjekkede bagasjen ikke kommer frem. Det er viktig at du ikke venter med dette og reiser tomhendt hjem.

Du tenker kanskje at dette er noe du kan ta over telefon eller på nettsiden til flyselskapet, men det er ikke alle flyselskaper som har like brukervennlige nettsider. Derfor lønner det seg å få gjort det mens du fortsatt er på flyplassen.

Det finnes et standardskjema for forsinket og tapt bagasje som du må fylle ut. Det kalles PIR (Property Irregularity Report), og du får det hos den som tar hånd om bagasjen for flyselskapet ditt.

Uten denne dokumentasjonen vil du ikke få utbetalt erstatningen.

Etter at du har fått tilbake bagasjen, må du klage skriftlig til flyselskapet og kreve erstatning for de utgifter forsinkelsen har medført. Her må du legge ved kvitteringene for ekstrautgiftene.

Fristen for å kreve erstatning er 21 dager etter at bagasjen er kommet til rette. Det er derfor viktig at du ikke utsetter dette.

LES OGSÅ: Sliter du med flyskrekk?

(saken fortsetter under bildet)







Bagasjen blir borte

Bagasje regnes som borte hvis det har gått mer enn 14 dager fra hjemkomst. Da har du krav på erstatning.

Hvor stor erstatning du får avhenger av reisemålet. Innenfor EØS-området kan du få inntil cirka 10.000 kroner. Dette gjelder også for land som har ratifisert Montreal-konvensjonen av 1999.

For andre steder er erstatningen utregnet per kilo. Da får du omtrent 170 kroner per kilo tapt bagasje.

Med for eksempel 15 kilo i kofferten blir erstatningen bare 2.550 kroner. Det er ikke mye dersom du har hatt designerklær og smykker til flere tusen kroner pakket med i kofferten.

LES OGSÅ: Inger Johanne (42) er livredd for å fly

Verdisaker

10.000 kroner i erstatning er heller ikke mye dersom du hadde pakket verdisaker (dyre smykker, klokker, laptop) med i den bortkommende kofferten.

Det kan derfor være lurt å pakke det du er mest redd for å miste med i håndbagasjen. Da er du sikker på at det kommer frem i god behold.

Ifølge forbrukerrådet kan du også opplyse flyselskapet om at du har med deg verdisaker i bagasjen som du ikke vil miste.

I mange tilfeller kan flyselskaper da tilby bagasjevilkår som gir bedre dekning dersom bagasjen din blir skadet eller mistet.

Men vær oppmerksom på at flyselskapet kan kreve et gebyr for denne beskyttelsen.

LES OGSÅ: Husk dette når du er i lufta

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer