Trend

Har det klikka helt for motebransjen nå?

Skjønner ikke et kvekk.

TREND: Nå skal alle gå med froskesko. Neida. FOTO: Instagram @jw_anderson.
TREND: Nå skal alle gå med froskesko. Neida. FOTO: Instagram @jw_anderson. Vis mer
Publisert

I en verden der det skal mer til enn noensinne for å overraske og sjokkere, tøyes strikken nå så langt som det er mulig.

Betyr det at moten bare er tull og tøys?

Det var et Alexander McQueen-ish øyeblikk da supermodell Bella Hadid fikk kjolen sprayet rett på kroppen på catwalken under Coperni-visningen i Paris i fjor høst.

STUNT: Bella Hadid får kjolen sprayet rett på kroppen på catwalken. FOTO: NTB.
STUNT: Bella Hadid får kjolen sprayet rett på kroppen på catwalken. FOTO: NTB. Vis mer
1-2-3: Moteøyeblikket gikk viralt. FOTO: NTB.
1-2-3: Moteøyeblikket gikk viralt. FOTO: NTB. Vis mer

Stuntet gikk raskt viralt, og står igjen som sesongens kanskje største moteøyeblikk.

INSPIRASJONEN: Designer Alexander McQueen lot roboter spraymale kjolen til modellen tilbake i 1998. Det står igjen som et av motehistoriens virkelig store catwalk-øyeblikk. FOTO: NTB.
INSPIRASJONEN: Designer Alexander McQueen lot roboter spraymale kjolen til modellen tilbake i 1998. Det står igjen som et av motehistoriens virkelig store catwalk-øyeblikk. FOTO: NTB. Vis mer

Spol én sesong frem, og Kylie Jenner og luksusmotehuset Schiaparelli møter en storm av kritikk for deres kontroversielle løvehodekjoler vist under couture-uken.

Designerduoen Viktor & Rolf snur bokstavelig talt opp-ned på couture slik vi kjenner det ved å sende modellene nedover catwalken med kjoler på hodet.

Og under herremoteukene er noen av serieverdenens største stjerner akkurat nå både på catwalken og på første rad.

Men det er altså ikke bare på catwalken at motesirkuset nå går for fulle hus.

MOTELØVE: Schiaparellis kontroversielle dyrehodekjoler fikk på pelsen. FOTO: NTB.
MOTELØVE: Schiaparellis kontroversielle dyrehodekjoler fikk på pelsen. FOTO: NTB. Vis mer

Due-clutcher, froskesko, store, klumpete tegneseriestøvler og vesker formet som potetgullposer og søppelsekker er etterhvert nærmest blitt hverdagskost.

«Med disse store, røde skoene går moten inn i sin silly era», skriver CNN med henvisning til de tegneserie-inspirerte røde støvlene som har tatt internett med storm.

MED EN VRI: Viktor & Rolf med sin tolkning av couture. FOTO: NTB.
MED EN VRI: Viktor & Rolf med sin tolkning av couture. FOTO: NTB. Vis mer
PÅ HODET: Designerduoen snur det hele bokstavelig talt på hodet. Legg merke til smarttelefonene i bakgrunnen. FOTO: NTB.
PÅ HODET: Designerduoen snur det hele bokstavelig talt på hodet. Legg merke til smarttelefonene i bakgrunnen. FOTO: NTB. Vis mer

Er det et slags rop om hjelp i en post-pandemisk verden? Et fyrtårn et sted langt der borte i alt-blir-bra-horisonten?

Eller handler det kun om oppmerksomhet?

Medieforsker Synne Skjulstad mener motebransjens silly era er en sentral del av den globale oppmerksomhetsøkonomien.

– Det handler om hva som skal til for å bli snakket om og lagt merke til. Det umiddelbart synlige og også det virale.

Moteforsker Synne Skjulstad. FOTO: Kristiania.
Moteforsker Synne Skjulstad. FOTO: Kristiania. Vis mer

Ifølge henne er det ikke lenger slik at plagg og objekter nødvendigvis bare er plagg og objekter. De er nemlig gjerne uttrykk for noe større, og ofte en kommentar til mediekulturen som omgir oss. Som en slags mediekommentar eller mediekritikk.

Men det er ikke alltid det leses sånn. For folk elsker å ta ting ut av sammenheng.

– Ta Viktor & Rolf, for eksempel. De har jobbet med couture som en kunstform i mange år. Når de bokstavelig talt snur opp-ned på hvordan vi oppfatter et plagg, kan det fort leses som: «Åh, så teit».

EVENTYRLAND: Designer Jonathan Anderson er kjent for å leke seg med mote som her hos Loewe. FOTO: NTB.
EVENTYRLAND: Designer Jonathan Anderson er kjent for å leke seg med mote som her hos Loewe. FOTO: NTB. Vis mer

Schiaparellis løvehodekjoler ble lest sånn: Umiddelbart, og til dels helt uten kontekst. Selv dyrevernorganisasjoner tok couture-huset i forsvar etter at kolleksjonen hadde blitt sablet ned for å forherlige troféjakt.

– Det viser at man relativt lett hopper på og blir sint uten at man egentlig helt vet hva man blir sint for og uten å kjenne helheten, sier Skjulstad.

Balenciaga-kontroversen viser hvor ute av kontroll det hele faktisk kan spinne.

SKO DEG: De store, røde tegneserieskoene virker å være overalt nå. FOTO: NTB.
SKO DEG: De store, røde tegneserieskoene virker å være overalt nå. FOTO: NTB. Vis mer

En rekke kontroversielle kampanjebilder førte til at luksusmotehuset måtte be om unnskyldning etter at de var blitt anklaget for objektifisering og seksualisering av barn. I det første intervjuet han har gjort siden da snakker Balenciaga-designer Demna Gvasalia ut om skandalen i Vogue.

Han lover at luksusmerket nå skal handle mindre om mainstream- og populærkultur.

– Det handler ikke om å skape image eller buzz eller noe sånn. Jeg er tilbake til å lage jakker. Det var der dette huset startet, og det var der jeg begynte som designer, sier han til motemagasinet.

LUFTENS ROTTE: Due-clutchen er blitt en snakkis etter at den dukket opp i hånden til Sarah Jessica Parker under innspillingen av And Just Like That. FOTO: NTB.
LUFTENS ROTTE: Due-clutchen er blitt en snakkis etter at den dukket opp i hånden til Sarah Jessica Parker under innspillingen av And Just Like That. FOTO: NTB. Vis mer

Sånn sett er det tross alt kanskje tryggere med store, klumpete tegneseriestøvler.

Skjulstad kaller skoene for uskyldig moro.

– De bruker både motefeltet og medieverdenen det operer i som materiale. Ved å trykke på de riktige knappene spiller de delingskulturen som et instrument, mener medieforskeren.

Men det tar tid å skjønne mekanismene.

FÅR FOT: Disse skoene fra Celine er blitt et kultprodukt. FOTO:
FÅR FOT: Disse skoene fra Celine er blitt et kultprodukt. FOTO: Vis mer

Moteforskeren sammenligner det med internettfenomenet memes.

– Det blir som en mote-meme-generator som er med på å sette i gang ting som folk gjør; for eksempel å dele videoer av folk som ikke får av seg de store, røde skoene.

– Med det blir kunstverket mer enn skoene. Det blir en sammenblanding av mote og mediekritikk som til syvende og sist handler om å vise frem den visuelle kulturen skoene faktisk befinner seg i.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer