TECH NECK: Slik kan mobilbruken sette sine spor både fysisk - og på utseendet ditt! Foto: Scanpix
TECH NECK: Slik kan mobilbruken sette sine spor både fysisk - og på utseendet ditt! Foto: ScanpixVis mer

Tech neck:

Har du hørt om «tech neck»?

Tiltak du bør ta for å forhindre eller gjøre det bedre!

Begrepet «tech neck» begynner å bli mer og mer utbredt. Mest sannsynlig kommer det av at flere og flere opplever at de har det. Men vet du hva det er? Psst: Har du tatt denne testen? Kan avsløre et utbredt problem.

Telefonen er blitt en stor del av hverdagen vår og vi bruker mange timer av dagen på å stirre ned i den lille skjermen. Og selv om det å bruke mobilen er nødvendig for mange i forhold til jobb og lignende, bør man være litt obs på hva det kan gjøre med nakke, rygg og skuldre, først og fremst, men også utseende.

For ikke bare kan mobilbruken føre til plager i nakke-regionen, men den kan også sette såkalte digitale linjer på halsen din.

- For kun ytterst få år siden, vi snakker rett før smarttelefonen kom, var dette «hudproblemet» forbeholdet de godt voksne. Nå ser du markerte linjer på unge mennesker som knapt har bikket 20, sier Tone Skipa, makeupartist og skjønnhetsblogger hos KK.

Hun forteller at den opprinnelige betydningen av «tech neck» omhandler smerter og belastninger i nakken, men at både dette og linjene du muligens har sett på halsen din er en konsekvens av det digitale forbruket vårt.

- Ifølge hudpleiemerket Sisley sitter vi foran pc, mobil og «pad» i gjennomsnitt hele 15 timer om dagen med hodet bøyd i opp til 45 grader. Det sier jo seg selv at det gir utslag på den sarte halsen din. I tillegg til at vi faktisk sitter med bøyde hoder i mange timer utsettes huden for frie radikaler fra det kunstige lyset og strålingen som kommer fra pc og mobil. Det fremskynder celleoksidasjon som fører til linjer, rynker og slapp hud.

LES OGSÅ: Triksene som får deg til å se mer våken ut

Foto: Scanpix
Foto: Scanpix Vis mer

- Sjekk også gjerne øynene

Som Skipa nevner kom først begrepet «tech neck» på grunn av de fysiske plagene teknologien medfører. Ifølge Vivienne Locke, kiropraktor hos Atlasklinikken, er dette et kjent problem. Hun sier det selvsagt er et godt tiltak å holde telefonen høyere opp da det reduserer antall minutter og timer man sitter med nakken i «hyperfleksjon» (overdreven foroverbøy), men at det også er andre tiltak man kan gjøre:

- Bruk pc eller mac dersom du har oppgaver som du vet krever lengre tid.

- Ligg på magen eller siden om du for eksempel skal lese avisen hjemme. Støtt opp med puter og legg mobilen opp mot armlenet.

- Ta pauser for å strekke på nakke- og skulderregionen. Både for å løse opp spenninger og for å øke blodtilstrømningen til området.

- Tren musklene mellom skulderbladene og ryggstrekkerne jevnlig. Dette vil gjøre at de er mye mer motstandsdyktige mot overbelastninger.

- Sjekk nakken eller brystryggen hos kiropraktor, manuellterapeut, osteopat eller naprapat for å finne ut om det er underliggende låsninger eller skjevheter som gjør det mer mottakelig for problemer.

- Sjekk også gjerne øynene om du ikke har gjort det på en stund. Strever øynene med å se på skjermen vil dette automatisk overføres som spenning til nakken da disse to henger sammen.

- Og sist, men ikke minst: legg vekk mobilen! Se heller ut av vinduet på bussen og la tankene fly. Forskning viser at disse små periodene med dagdrømming gir hjernen en mulighet til å hente seg inn og prosessere inntrykk den får i løpet av dagen. Dette øker også produktiviteten og overskuddet resten av tiden.

LES OGSÅ: Har du hørt om krystalldeodorant?

FLYTT BLIKKET: Tenk på at du ikke skal kikke så mye ned i telefonen. Foto: Scanpix
FLYTT BLIKKET: Tenk på at du ikke skal kikke så mye ned i telefonen. Foto: Scanpix Vis mer

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: