Litt som med Moods of Norway var det en annen man alltid kunne regne med år det gjaldt å lage moteshow, med vekt på show, nemlig designer Fam Irvoll.
Nå er hun tilbake i ringene med eget merke – i tospann med Helene Olafsen.

Oslo-merke med storsatsing: – Nå skal vi erobre Europa
– Er det én ting jeg har lært så er det at designer burde være en beskyttet tittel, sier tidligere snowboard-kjører, nå tv-personlighet, Helene Olafsen til KK.

– Jeg er ikke designer, men jeg liker klær og har alltid vært opptatt av hva klær betyr for både identitet, tilhørighet og selvfølelse i tillegg til det rent funksjonelle fra idretten.
– Jeg mener; Hvorfor lager man tights med søm i tissen for kvinner, egentlig?


Fam og Helene møtes for første gang for seks år siden. Helene vil lage treningsklær som både er fine å se på, gode å ha på og som er funksjonelle. Men etter mye om og men renner prosjektet ut i sanden. De to holder kontakten, og fire år senere sier Fam: «Vi skal ikke bare gjøre det alene da? Sånn ekte girl power?». Og med det starter de to å kombinere sine bakgrunner Helenes fra funksjon og Fams fra fashion.

5 skandinaviske motemerker du bør kjenne til
– Vi ville lage klær som vi selv ville bruke, og som vi ikke kunne finne andre steder.


Mens Fam er tydelig på at hun ikke vil lage beige hettegensere, vil Helene fylle hullene hun kjenner fra idrettsverdenen. Fam er designer. Og Helene? Hun er som poteten.



– Jeg har jo som alle andre brukt klær hele livet, men synes de har vært vanskelige på meg. Så det er liksom mitt utgangspunkt. Jeg kommer med ønsker om type plagg, kvaliteter, passformer og den type ting.

Dronning Sonja valgte norsk mote
Fam på sin side tar med seg en god dose motehistorie, kjennskap til mønsterkonstruksjon, drapering, print og fargelære etter mange år i motebransjen.

– Også er det jo en del ting som ikke fungerer helt på samme måte nå når Helene og jeg skal drive vårt merke, og det er blant annet all håndsømmen jeg har drevet med tidligere, forteller Fam til KK.

Slutt for norsk klesbutikk

Før kunne hun sitte i månedsvis å lage egne stoffer og håndbrodere detaljer.
– Det må jeg legge til side nå, og heller finne smartere måter å få uttrykket vi er ute etter på. Det gjør jeg blant annet ved. bruk av rhinsteiner og også selvlagde print.
– Jeg er jo veldig opptatt av selve faget og hvordan å konstruere og designe plagg.

Etter en uke med motevisninger, presentasjoner og eventer under det norske svaret på de internasjonale moteukene, Oslo Runway, er en hel mote- og kjendisverden samlet for å feire lanseringen av klesmerket deres, Daae.

Den norske moteskaperen er tilbake

Norsk designer på internasjonal prestisjeliste
På catwalken er modeller som også tidligere har gått Fams motevisninger. Til felles har de det at de kommer i alle former og fasonger. Her er vanlige kvinner i fokus, i alle aldre, med alle type kropper.
– På hvilken måte er mangfold viktig for dere?
– Utgangspunktet var at vi ville lage de klærne vi selv vil gå i. Vi har begge kropper som ikke nødvendigvis er så lette å kle, så vi vil selvsagt strekke oss langt for at alle skal kunne finne noe de føler seg fantastiske i hos oss, sier Helene.

– Hvordan vil du si at dere utfyller hverandre?
– Vi har veldig forskjellige bakgrunner, men elsker begge å skape, forbedre og leke.
– Vi har lovet hverandre å beholde lekenheten. Det er noe befriende med å lage sin egne regler, selv om det selvsagt også er dritskummelt. Men vi er flinke til å minne hverandre på at vi er tøffe.

Norsk stilikon: – En milepæl i livet
For å lage sitt eget klesmerke er beinhard jobbing. Det legger de to ikke skjul på.
– Vi har støtt på nok av utfordringer utenfor våre fagfelt, og du kan trygt si at vi har møtt oss selv i døra ofte. Men hver gang vi støter på noe som virker umulig prøver vi å le av oss selv. Alternativet hadde nok vært mange tårer, tror jeg.

Og det er her ekte girl power kommer inn.
– For oss betyr det at man virkelig må heie på hverandre, bli bedre sammen, løfte hverandre, inspirere hverandre og også være rause med hverandre. Ingen kan tilby alt, så vi trenger hverandre.

«Emily in Paris»-stjerna valgte norsk design
De skuffer ikke. På catwalken er det full fest, farger og optimisme. Det er klær man blir glad av. Nei, så trenger kanskje ikke verden enda et klesmerke, men når vi først får det, er det faktisk litt befriende at mote fortsatt kan være gøy. Og det for alle.
– Hvor vi er om fem år? Vi skal være merket du stoler på når du vil føle deg fab på fest, på jobb, på butikken og i aktivitet.