At det kan være frustrerende å prøve klær, kan mange kjenne seg igjen i.
For selv om man kanskje vet størrelsen sin, viser det seg mange ganger å ikke stemme. Det gjør det nesten umulig å handle – spesielt på nett – hvis man ikke prøver på.
Men hva hvis det finnes en hemmelig kode? Et språk bare de ansatte kjenner til?

Ser du noe rart med denne buksa?
TikTok-kontoen @wearherstyle hevder nemlig at kleskjeden Zara bruker symboler på merkelappene sine som sier noe om nettopp størrelsen på plagget.
Og nei, da tenker vi ikke på merkingen XS-XL, men den skjulte merkingen som altså visstnok skal være en pekepinn på om plagget er lite, stort eller tro til størrelsen.
I en video, som i skrivende stund har mer enn 75 000 likes og nærmere 2 millioner visninger, hevder de to søstrene som står bak kontoen at symbolene som ofte ses på merkelappene er en kode for passformen.

Marianne lager bukser for kvinner opptil 195 cm!
Mens firkant er såkalt true to size, betyr trekant at plagget er lite i størrelsen. Sirkel betyr visstnok at plagget er stort.
@wearherstyle Mind blowing 🔥 #zarasizing #zarasizeguide #zaratags #zarahack #zarahacks #wearherstyle #zarashoppinghack #shopwithme #zaraaddiction #zaraaddicts ♬ original sound - Peach Girl
Og reaksjonene lar ikke vente på seg. I kommentarfeltet er mange over seg av begeistring for hacket, mens andre igjen er mer skeptiske. Flere tidligere Zara-ansatte avviser imidlertid at det finnes en slik kode.



«Det er ikke sant. Jeg jobbet på Zara i seks år», skriver en i kommentarfeltet.
Andre hevder symbolene viser hvilken kolleksjon plaggene hører inn under.
En annen skriver: «Jeg spurte faktisk en som jobber på Zara, og hun lo. Symbolene er der for å hjelpe de ansatte slik at plaggene blir plassert riktig i butikken».
Det slår også Glamour fast. Sirkelen skal visstnok markere plagg som hører til hovedkolleksjonen, trekanten den noe yngre TRF og firkanten basekolleksjonen.

Karolines video gikk verden rundt: - Bra det kommer frem i lyset
De mener man likevel kan bruke symbolene som en viss pekepinn på størrelse og passform ettersom TRF-kolleksjonen gjerne er mindre i størrelsen.
Det har foreløpig ikke lykkes KK å få en kommentar fra Zara angående saken.
Det er imidlertid ikke første gang det hemmelige størrelsetrikset går viralt.
Allerede i fjor høst begynte TikTok å undre seg over om ikke symbolene på merkelappene hos den spanske kleskjeden var uttrykk for nettopp et hemmelig språk.

Sommerkroppen: – Et begrep jeg har hatet i mange år
Også da var konklusjonen at symbolene indikerer hvor i butikkene plaggene skal plasseres, og at informasjonen først og fremst er tiltenkt ansatte, ikke kundene.
I kommentarfeltet til @wearherstyle stiller riktignok følgerne et interessant spørsmål:
«Hvor mange flere tiår skal det gå før noen implementerer en universell standard for størrelser fra absolutt alle produsenter?»
Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no