H&M

Henter inn verdenskjent street wear-designer

Han tok «luxury workwear» til massene.

H&M: Den svenske klesgiganten fortsetter sine designersamarbeid. Men noe er annerledes. FOTO: NTB.
H&M: Den svenske klesgiganten fortsetter sine designersamarbeid. Men noe er annerledes. FOTO: NTB. Vis mer
Publisert

Designersamarbeid eller såkalte collabs er etterhvert blitt regelen snarere enn unntaket i moteverdenen.

Og de som startet trenden var kleskjeden H&M som introduserte sitt første designersamarbeid, med motens l'enfant terrible designer Karl Lagerfeld, i 2004.

Tanken var å gjøre luksusmote mer tilgjengelig for folk flest, altså en slags demokratisering av moten – ikke ulikt utgangspunktet for inntoget av den nokså utskjelte fast-fashion, egentlig.

FÅR ÆREN: Heron Preston skal ha æren for å ha introdusert «luxury workwear». FOTO: NTB.
FÅR ÆREN: Heron Preston skal ha æren for å ha introdusert «luxury workwear». FOTO: NTB. Vis mer

Ikke lenge etter var slike samarbeid noe alle skulle gjøre, og i dag er det nærmest standard for merker å gjøre collabs – enten det er med designere, artister, kunstnere eller influensere eller også andre merker.

Men når den svenske klesgiganten nå henter street wear-designer Heron Preston, er det mer enn nok en collab.

STREET WEAR: Her fra Preston selvtitulerte motemerke. FOTO: NTB.
STREET WEAR: Her fra Preston selvtitulerte motemerke. FOTO: NTB. Vis mer

For 40-åringen inngår nemlig et mer langvarig samarbeid med kleskjeden.

En slags collab 2.0 er nok mer passende,

Den New York-baserte designeren skal skape sesongbaserte kolleksjoner for H&M, og fungere som konsulent for kleskjedens herrekolleksjoner på mer generell basis.

I GODT SELKAP: Heron Preston sammen med designer Tom Ford under Met-gallaen. FOTO: NTB.
I GODT SELKAP: Heron Preston sammen med designer Tom Ford under Met-gallaen. FOTO: NTB. Vis mer

I sin nye rolle skal Preston både oppdage og utvikle ungt, kreativt talent og jobbe med innovasjon innen mote med vekt på elefanten i rommet, nemlig bærekraft.

– Jeg har alltid sagt at motens ansikt er oss alle. H&M snakker til så mange forskjellige typer mennesker rundt om i verden og er et merke for alle. Jeg elsker å flytte grensene for hva som er mulig og følte at de virkelig var interessert i å gjøre det med meg. Jeg beundrer et selskap så stort som H&M som ønsker å ta risiko sammen fordi vår felles tro er at reell endring til slutt må skje i en skala som berører «alle», sier designeren selv i en pressemelding.

HANKES INN: 40-åringen hankes inn av den svenske klesgiganten. FOTO: H&M.
HANKES INN: 40-åringen hankes inn av den svenske klesgiganten. FOTO: H&M. Vis mer

I tillegg til å være designer er Preston også kjent som blant annet kunstner og DJ.

Han er født i San Francisco, og har sin utdanning fra Parsons School of Design i New York. Preston har jobbet for blant annet Nike og Kanye West før han grunnla sitt eget selvtitulerte motemerke i 2016.

Han er kjent for å ha introdusert «luxury workwear» til massene, og jobbet tett med den avdøde designeren Virgil Abloh.

Prestons første kolleksjoner for H&M skal komme først neste år.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet
Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer