Designersamarbeid eller såkalte collabs er etterhvert blitt regelen snarere enn unntaket i moteverdenen.
Og de som startet trenden var kleskjeden H&M som introduserte sitt første designersamarbeid, med motens l'enfant terrible designer Karl Lagerfeld, i 2004.

Dukket opp på motevisning
Tanken var å gjøre luksusmote mer tilgjengelig for folk flest, altså en slags demokratisering av moten – ikke ulikt utgangspunktet for inntoget av den nokså utskjelte fast-fashion, egentlig.

Ikke lenge etter var slike samarbeid noe alle skulle gjøre, og i dag er det nærmest standard for merker å gjøre collabs – enten det er med designere, artister, kunstnere eller influensere eller også andre merker.

Bianca Ingrosso lanserer klesmerke
Men når den svenske klesgiganten nå henter street wear-designer Heron Preston, er det mer enn nok en collab.

For 40-åringen inngår nemlig et mer langvarig samarbeid med kleskjeden.
En slags collab 2.0 er nok mer passende,

Her er han modell for luksusmotehuset
Den New York-baserte designeren skal skape sesongbaserte kolleksjoner for H&M, og fungere som konsulent for kleskjedens herrekolleksjoner på mer generell basis.

I sin nye rolle skal Preston både oppdage og utvikle ungt, kreativt talent og jobbe med innovasjon innen mote med vekt på elefanten i rommet, nemlig bærekraft.

I dag er luksusmerket verdsatt til svimlende 42,2 milliarder dollar
– Jeg har alltid sagt at motens ansikt er oss alle. H&M snakker til så mange forskjellige typer mennesker rundt om i verden og er et merke for alle. Jeg elsker å flytte grensene for hva som er mulig og følte at de virkelig var interessert i å gjøre det med meg. Jeg beundrer et selskap så stort som H&M som ønsker å ta risiko sammen fordi vår felles tro er at reell endring til slutt må skje i en skala som berører «alle», sier designeren selv i en pressemelding.

I tillegg til å være designer er Preston også kjent som blant annet kunstner og DJ.
Han er født i San Francisco, og har sin utdanning fra Parsons School of Design i New York. Preston har jobbet for blant annet Nike og Kanye West før han grunnla sitt eget selvtitulerte motemerke i 2016.

Norsk luksusbutikk stenger dørene
Han er kjent for å ha introdusert «luxury workwear» til massene, og jobbet tett med den avdøde designeren Virgil Abloh.
Prestons første kolleksjoner for H&M skal komme først neste år.