Det norske svaret på fashion week, Oslo Runway, er godt i gang, og under den norske moteukens andre dag viste flere norske merker sine nyeste kolleksjoner. Blant dem var Envelope1976 med moteprofil Celine Aagaard i spissen.
Aagaard har allerede hatt stor suksess med merket hun grunnla i 2018. Dette var likevel hennes første visning, og den ble mottatt med trampeklapp og stor applaus.

Vi må få moten ut til folket
– Med dette kom et internasjonalt sus til Oslo Runway. Jeg var aldri i tvil om at Aagaard kom til å lage en gjennomført visning, men jeg ble faktisk blåst av banen, sier KK-redaktør Ingeborg Heldal.


Hun mener plaggene var tro til merkets DNA, men likevel med detaljer og styling som gledet, inspirert og overrasket.
– Og castingen var fantastisk! Vi så det i København, og med Envelope kom det også til Oslo: velkommen! Det var tidvis til å få gåsehud av. Årets beste visning!

Motegigant kopierte Kajas kjole
– Helt rått!
Hovedpersonen selv synes det er vanskelig å beskrive det hun føler.
– Det var helt rått! Jeg er fortsatt målløs og utrolig rørt over alle tilbakemeldinger og ikke minst de helt fantastiske modellene og vårt lille team backstage, forteller Aagaard.
– Det har vært en helt ubeskrivelig uke med lite søvn, stress, mye nerver, sene kvelder, organisering, befaring, casting og fitting parallelt med at vi har gjort innsalg av ny kolleksjon. Også skal man jo levere på hjemmebane som mor og kjæreste!

«Gråter du?» spurte jeg. «Ja», snufset hun

– For to uker siden var jeg nesten ved å angre på at vi hadde sagt ja til visning.
Hun kan avsløre at location ikke var på plass da save the date ble sendt ut forrige uke. Heller ikke modellene. Eller planen.

Dette var høydepunktene fra den danske moteuken
– Men vi hadde en sterk kolleksjon som vi hadde jobbet hardt med, og vi hadde holdt kortene relativt tett til brystet.
– Hodet kvernet, og til slutt falt brikkene på plass én etter én. Og når man ikke har gjort noe før så har man jo heller ikke noe å tape. Selv om det alltid ligger en frykt der for at det ikke skal bli bra, innrømmer hun.



– På tide å vise at også kan i Norge
Aagaard forteller at hun er overveldet av tilbakemeldingene hun har fått i etterkant.
– Under showet jobbet jeg backstage, og det var ubeskrivelig å komme ut til overveldende applaus og den tilbakemeldingen fra pressen. Jeg har fortsatt ikke fått svart alle, sier hun.
– Jeg er utrolig ydmyk og stolt, og har selv hatt kritiske øyne under mang en visning.

– Jeg tenkte at jeg aldri kunne se ut som dem
Moteprofilen mener det skjer mye spennende innen norsk mote om dagen, og sier hun er glad for å kunne være med å bidra til å sette norsk mote på kartet.
– Vi fokuserer lite på sesonger. Så for oss var det viktig å gjøre en hybridvisning som ikke har fokus på alt som kommer, men på sesongløse og tidløse plagg, mangfold og at det ikke finnes fasit på hvordan plagg skal styles eller hvem som bærer dem.
– Også er det på tide å vise at vi også kan i Norge, ikke bare i Danmark.
Debuterte som modell
Blant modellene var Anniken Jørgensen som gjorde sin catwalk-debut. Influenseren er selv stor fan av merket, og kan avsløre at hun ønsker seg «alt» fra kolleksjonen.

– Jeg har elsket Envelope1976 fra dag én, og hvordan Celine ekspanderer dette merket er helt rått, sier Jørgensen til KK.
– Jeg er så stolt over å ha slike designere som sette kronen på verket i moteverdenen. Samtidig er det «rett opp min gate»; sort og hvitt, gode basics!

– Skaper «må ha»-faktor
Også MinMote-journalist Elise Alexandra Gulbrandsen roser det norske klesmerket.

– Vi ble drillet i at vi mest sannsynlig måtte jobbe gratis for å komme gjennom designernåløyet
– Endelig kunne Envelope1976 ha sin første skikkelige visning, og for en visning det ble. Her satt det fra første modell gikk ut på catwalken, sier Gulbrandsen.

Hun mener Aagaard og hennes team holder seg tro til merkets DNA, skaper «må ha»-faktor, gir oss en dose rock'n'roll, og ikke minst viser hva norsk mote kan være.

Ser du hvem hun er datteren til?
– Dette holder internasjonalt nivå, og blir en fjær i hatten for Oslo Runway.
Gulbrandsen legger til at hun synes merket er smart i alt fra valg av lokale til valg av modeller og styling, og mener det hele er med å løfte klærne til et nytt nivå.






Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no