H&m

Her er H&Ms nye gjestedesigner

Versace designer ikonisk kolleksjon for den svenske kleskjeden til høsten.

Donatella Versace har på seg en av av kjolene fra Versace for H&M kolleksjonen på visningen av Versaces herre moteshow  i Milan den 20.juni. Foto: Versace for H&M
Donatella Versace har på seg en av av kjolene fra Versace for H&M kolleksjonen på visningen av Versaces herre moteshow i Milan den 20.juni. Foto: Versace for H&M Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Karl Lagerfeld har gjort det, Stella McCartney har gjort det, ja også Comme des Garçons, Jimmy Choo og Lanvin har gjort det – gjestedesignet for den svenske kleskjeden Hennes & Mauritz.

De eksklusive kolleksjonene har så langt vært en kjempesuksess, og derfor har det vært knyttet stor spenning til hvilken designer/motehus som ville bli «nestemann» ut.

Tirsdag denne uken kunne H&M endelig offentliggjøre navnet, og kleskjedens neste gjestedesigner blir ingen ringere enn det legendariske, italienske motehuset Versace.

Kommer i november

Den eksklusive kolleksjonen, som kommer i salg fra 17. november, er designet av motehusets kreative leder Donatella Versace, og gir et tilbakeblikk på varemerkets levende arv, med skinn, trykk, farger og frodighet – i flotte materialer til H&M-priser, står det i en pressemelding fra kleskjeden (ekstern lenke).

Kolleksjonen omfatter klær for dame, herre og utvalgte interiørartikler.

Damekolleksjonen vil være dominert av kjoler som passer perfekt for sesongen, med skinn med nagler, silke og fargerike trykk, og accessoirer som høye hæler og bijouterier.

Herrekolleksjonen vil fokusere på skarpe snitt, blant annet med den perfekte smokingen, i tillegg til belter og smykker også for menn.

For første gang i et av H&Ms designersamarbeid vil kolleksjonen også omfatte interiørartikler, blant annet puter og sengeteppe.

I tillegg til kolleksjonen som kommer i over 300 butikker fra 17. november, har Donatella også designet en pre-vår kolleksjon for H&M, som vil være tilgjengelige i land med H&M online salg fra 19. januar.

Se smakebiter fra kolleksjonen her:






- Typisk for Versace

Med H&M-kolleksjonen har Donatella Versace gått tilbake og sett i arkivene for å nytolke noen klassiske design fra Versace.

- Jeg er svært glad for samarbeidet med H&M og for å få muligheten til å nå deres store publikum. Kolleksjonen vil være typisk for Versace, og den er perfekt for fans av H&M og Versace verden over, sier Donatella Versace i pressemeldingen.

Margareta van den Bosch, kreativ rådgiver i H&M, er også ekstatisk over det nye samarbeidet.

- Versace er et av de viktigste varemerkene i vår tid, og kolleksjonen for H&M vil være glamorøs og ekstravagant – alt som Versace står for. Donatella Versace deler ikoniske design fra arkivene med oss. Dette samarbeidet er som en eneste stor feiring, og det passer perfekt til festsesongen, sier hun.

Se H&Ms «avsløringsvideo» her:



Grunnlagt i 1978

Varemerket Versace er gjennomsyret av glamour fra ytterst til innerst. Det ble grunnlagt av Gianni Versace i 1978. Hans dristige kjoler og ville ikonografi revolusjonerte moten, og provoserende modeller ble til med utgangspunkt i klassiske temaer – alt med et uklanderlig snitt.

Siden 1997 har Donatella Versace videreført Gianni Versaces arbeid som kreativ leder og utviklet varemerket til et globalt motehus i forkant av det som kjennetegner luksus i dag.

Donatella Versace er verdenskjent for sin signaturgarderobe og er selve symbolet på alt huset Versace står for.

Informasjon om Versace finner du her! (ekstern lenke).

Siden 2004

H&Ms liste over samarbeidspartnere begynner å bli lang.

Siden det første store designersamarbeidet i 2004, da med Karl Lagerfeld, har H&M samarbeidet med blant andre Stella McCartney, Victor & Rolf, Roberto Cavalli, Matthew Williamson og Madonna.

I tillegg ble det nærmest kaotiske tilstander i H&M-butikkene, da Jimmy Choo-kolleksjonen ble lagt ut for salg.

Sist ut av designerkolleksjonene varSonia Rykiel og deretter Lanvin.


Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer