Kate Moss var den stolte eier av LV's leopardsjal. Madonna hadde det rosa og blomstrete designersjalet. Nå kommer høstens ulitmate trendplagg.
Kate Moss var den stolte eier av LV's leopardsjal. Madonna hadde det rosa og blomstrete designersjalet. Nå kommer høstens ulitmate trendplagg. Vis mer

Første Gang

Her er høstens landeplage

Det er kanskje første gang du ser dette sjalet. Men det blir neppe den siste.

Publisert
Sist oppdatert
Du kjenner sikkert «it-veskene» - designernes signaturvesker som først er å se på catwalken, deretter på toneangivende kjendiser. Før de kopieres av trendspottere, og sendes ut i tonnevis til en kjedebutikk nær deg.

  • Ultimate partyvesker
  • Les også: Sommerens fineste vesker

  • Trendveskene er ut

    I fjor gikk alle trendjentene rundt med vesker som så ut som de var større enn dem selv. Men denne høsten er det ikke vesker som gjelder hvis du vil vise at du virkelig følger med.

    Louis Vuitton har vært kongen av it-vesker, men har de siste årene også produsert sjal. Kan det være fordi Logo-vesker er på vei ut? Nå velger nemlig Hollywood-stjernene disse veskene.

    På sjalet skal trendfolk kjennes


    It-sjalene har altså overtatt for veskene som det viktigste signaltilbehøret. Men vi snakker ikke om hvilke halskluter som helst. Sjalene som han har valgt å sette sitt elskede og hatede monogram på har vært å se rundt halsen på stjerner som Madonna, Lindsay Lohan, Sarah Jessica Parker og Kate Moss. I vinter var det de rosedekorerte sjalene som var det hotteste du kunne slenge på deg. Sjalene var designet av Stephen Sprouse, og skapte en nærmest fashion-furore. I vår trykket Kate Moss det leopardflekkete sjalet til sitt trendy bryst. Og dermed er det gjort - en mote er skapt.

    Her kan du se stjernene som sverger til Louis Vuitton.

    Sjalet som blakker deg

    Og snart gjør han det igjen. I september feirer motehuset Louis Vuitton at det er tyve år siden de første monogramdekorerte sjalene kom for salg. Og hva er da bedre enn å lansere noen nye it-skjerf? Den nye kolleksjonen består av tre ulike sjal. De har alle Louis Vuitton-monogramet trykket på. Og de har fått navn inspirert av trender fra de tyve årene motehuset har eksistert, nemlig «Rock», «Minimalism» og «Grunge». «Minimalism» er i beige silke og ull, og henspiller på den rene og enkle trenden som preget slutten av nittitallet. «Grunge» refererer til begynnelsen av nittitallet, og er i ull og silke. Og sjalet «Rock» er laget av ull og laminert silke.

    Kopiert eller bare «inspirert»?


    Vil du sikre deg en av originalene, må du belage deg på å betale omlag 4500 kroner. Synes du det er en stiv pris å betale for å holde deg varm og hipp, kommer det nok mistenkelig like sjal til en butikkhylle nær deg i løpet av høsten.

    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer