FJONG: CEO Sigrun Syverud, bærekraftsjef Hanne Elisabeth Høiesen og markedsføringsjef Xochitl Vavik leier ut klær til kvinner over hele Norge gjennom selskapet Fjong. Foto: Malin Gaden
FJONG: CEO Sigrun Syverud, bærekraftsjef Hanne Elisabeth Høiesen og markedsføringsjef Xochitl Vavik leier ut klær til kvinner over hele Norge gjennom selskapet Fjong. Foto: Malin Gaden
Fjong:

Her er jentene som vil leie ut klærne dine

Nå kan du tjene tusenvis av kroner på kjolen som bare henger i klesskapet.

Det hele begynte i en leilighet. En leilighet hvor Sigrun Syverud og kollegaen Marie Ameln hang opp klær på et stativ. Klær folk hadde levert fra seg og klær de hadde kjøpt inn selv. Tanken var å få kjente og ukjente til å leie klær i stedet for å kjøpe.

På det tidspunktet jobbet de begge i finans, og hver morgen kjente de på den samme følelsen: 1. De måtte alltid ha på seg noe pent og formelt, og 2: De brukte mye penger på noe de ikke synes var spesielt fint.

- Jeg var lei absolutt alt i klesskapet mitt - og jeg hadde en god del klær. Samtidig visste jeg at kollegaene mine hadde skikkelig fine klær de ikke brukte så ofte, men jeg følte det ikke var helt innafor å spørre om man kunne låne, sier Sigrun Syverud.

Foto: Malin Gaden
Foto: Malin Gaden Vis mer

Men det var ikke bare på jobb Sigrun ble møtt med dette problemet. Plutselig var både julebord- og bryllupssesongen her, og da kunne hun fort ende opp med å bruke flere tusen kroner på en kjole hun kun brukte én gang.

Det var da Fjong oppsto.

Sigrun og kollegaen begynte å forhøre seg med andre på jobben om dette hørtes interessant ut. Responsen var svært god og plutselig sto de der. I leiligheten med stativer tettpakket med klær.

- Det kom rundt 40 mennesker første gangen og alle hadde med seg litt klær. Plutselig hang det ganske mye på disse stativene og vi tjente flere tusen på det første test-eventet. Vi skrev alt på blokk. «Mina skulle ha den, og den har du lånt av Hanne, og du har betalt vipps til meg». Ja, det var veldig tungvint, men vi fant ut at konseptet funket.

STORT UTVALG: Markedsføringsjef Xochitl Vavik viser frem en populær kjole i Fjongs gigantiske garderobe i Drammensveien. Foto: Malin Gaden
STORT UTVALG: Markedsføringsjef Xochitl Vavik viser frem en populær kjole i Fjongs gigantiske garderobe i Drammensveien. Foto: Malin Gaden Vis mer

AirBnB for klær

Plutselig fikk Sigrun mailer fra folk som hadde hørt om opplegget i leiligheten. Pågangen var så stor at de måtte begynne å ha åpningstider i leiligheten. Venninnen deres, som på det tidspunktet studerte, sa hun kunne være der på tirsdager og torsdager for å ta imot kunder som ønsket å leie klær. I dag er hun driftsjef i selskapet.

Nå har Sigrun skaffet seg et showroom i Drammensveien, som stadig blir større, og huser hele 25 ansatte. Alt dette på under to år. Sammen med bærekraftsjef Hanne Elisabeth Høiesen og markedsføringssjef Xochitl Vavik driver de klesvarianten av AirBnB og Nabobil: Fjong.

LES OGSÅ: Her er 14 AirBnB-perler du bare MÅ få med deg

Oppretter du en konto hos dem kan du scrolle deg gjennom alt fra blomstrete byTiMo-kjoler til klassiske Chanel-vesker, og deretter leie dem. Dette er plagg og tilbehør som «Line I Bergen», «Kjersti i Trondheim» og «Therese i Sandefjord» eier og leier ut.

En Chanel-veske kan leies hos Fjong i fire dager for cirka 800 kroner. I den summen inngår rens og andre tjenester jentene i Fjong må betale for, og resten deles mellom utleier og Fjong.

- Hvem bestemmer prisen?

- Egentlig er det kunden som kan bestemme, men de aller fleste kundene ba oss om å gjøre det i starten for de visste ikke hva de kunne ta. Så nå har vi gjort det sånn at vi setter prisen etter hva vi nå har lært om hva som funker og ikke, forteller jentene.

STORT TEAM: Disse jentene er bare tre av de totalt 25 ansatte i Fjong. Foto: Malin Gaden
STORT TEAM: Disse jentene er bare tre av de totalt 25 ansatte i Fjong. Foto: Malin Gaden Vis mer

Dobbel norgesrekord

Fjong har hatt ekstremt høy etterspørsel - både på å leie og å leie ut, men teknologien har ikke stått til. Etter at de deltok på crowdfunding i vår fikk de inn hele 8 millioner kroner. Penger de har valgt å bruke på det teknologiske.

Med dette satte faktisk jentene dobbel norgesrekord under crowdfundingen og fikk inn 179 nye investorer, hvor 83 prosent av dem er kvinner. Noe som var svært viktig for Fjong-jentene.

- Det er én prosent kvinnelige investorer i Norge og iløpet av de årene jeg jobbet i finans, møtte jeg kanskje én kvinnelig CFO en gang. Ja, man kan gå til det tradisjonelle investormiljøet, men for det første så er det veldig mannsdominert - preget av menn over 50. Vi ønsker oss investorer som forstår businessmodellen og kvinner forstå greia med en gang, mens menn ofte ikke forstår behovet eller forretningsmodellen like godt, forteller Fjong-sjef Sigrun Syverud.

Foto: Malin Gaden
Foto: Malin Gaden Vis mer

En investor kommer automatisk på eiersiden. I tillegg blir de en del av bedriftens generalforsamling som skal sitte og ta store avgjørelser i selskapet.

- Hvem vil vi skal ta disse avgjørelsene? Jo, folk som forstår konseptet.

Derfor lagde jentene en investorguide slik at folk som ikke har investert i noe før, kunne forstå bedre hva det går ut på. Og for å tiltrekke seg kvinnelige investorer. Noe som ble en suksess! Flere investerte 10 000 kroner, mens andre klemte til med 300 000. Blant de som har investert i selskapet er Kristina Aarvold (29).

- Det er viktig for meg at gründerne brenner for konseptet og Sigrun og teamet er utrolig dyktige. Jeg ser et stort potensiale internasjonalt her!

I tillegg til å investere 10 000 kroner i selskapet, leier Aarvold ut en stor mengde designervesker hos Fjong og det er ingen tvil om at det fungerer.

- Jeg tjener opptil 5000 kroner hver måned, noe som gjør det enda mer spennende å investere i konseptet. Jeg kan bidra med min kompetanse og interesse som utleier, sier Aarvold.

LOUIS VUITTON: Ønsker du deg en slik veske, men har ikke råd? Hvorfor ikke leie? Foto: Malin Gaden
LOUIS VUITTON: Ønsker du deg en slik veske, men har ikke råd? Hvorfor ikke leie? Foto: Malin Gaden Vis mer

Starter med streaming av klær

Med 179 nye investorer og 8 millioner kroner er jentene klare for å satse digitalt. Ikke bare skal nettsiden bli raskere og mer avansert, men de har planer om å tilby nye måter å leie på.

75 prosent av klærne Fjong leier ut, kommer fra privatpersoner. De resterende 25 prosentene er klær de kjøper inn som først og fremst skal bøte på etterspørselen. Dette har også gjort at de har fått et stort overskudd av hverdagsklær ettersom det er mest trøkk mot bryllup og julebordssesongen.

- Vi kommer derfor til å starte med abonnement. For en viss sum i måneden vil du få tilgang til x-antall plagg og få det levert rett på døra. Vi kaller det streaming av klær.

Men får å få til dette er de nødt for å programmert løsningen fort nok. Ifølge jentene må de begynne å lage et system som kan betjene flere hundretusen kunder i nærmeste fremtid, og da er det viktig at ting går på automatikk og fort nok. Allerede har de flere som sitter og jobber med dette, men de er stadig på utkikk etter mer hjelp.

Sigrun leier ut leiligheten sin på AirBnB for å spe på på inntektssiden. Nylig var det ei jente fra Slovenia som bodde hos henne og hun fortalte at hun jobbet som webprogrammerer.

- Jeg spurte om hun kunne tenke seg å komme inn på intervju, noe hun gjorde! Det viste seg at hun er skikkelig flink og nå har hun fått jobb hos oss!

PUSSER OPP: CEO Sigrun viser vei til det nye vaskeriet og fotostudioet i kjelleren i Drammensveien. Foto: Malin Gaden
PUSSER OPP: CEO Sigrun viser vei til det nye vaskeriet og fotostudioet i kjelleren i Drammensveien. Foto: Malin Gaden Vis mer

Midt oppe i jobbintervju, holder de også på å lage sitt eget fotostudio og vaskeri under showroomet i Drammensveien. Når du leier noe hos Fjong inngår nemlig rens i prisen.

- Men er det så miljøvennlig å rense alt etter hver bruk?

- Vaskeriet vi samarbeider med har forsikret oss om at de bruker den mest miljøvennlige måten å rense klær på. Men vi vet også at det ikke er miljøvennlig å rense klær, så vi har fått installert et vaskeri nede i kjelleren som er en ny, svensk teknologi, forteller bærekrafsjef Hanne Elisabeth Høiesen og fortsetter:

- Det er et filter som er koblet til vaskemaskinen som avioniserer vannet. Det gjør vannet helt rent og man trenger ikke såpe og kan vaske på iskaldt vann. Det sparer vi masse på!

LES OGSÅ: Billigkjeden H&M lover: - Innen 2030 skal vi bli hundre prosent bærekraftige

Foto: Malin Gaden
Foto: Malin Gaden Vis mer

Tenk deg om før du leier ut

Det er ikke slik at alt blir tatt inn hos Fjong. De har nemlig måtte opprette en egen email for folk som ønsker å leie ut klærne sine. Men før du leverer fra deg tingene, er det en ting som er viktig å tenke på:

- Vi råder kundene våre til å ikke leie ut plagg og tilbehør med høy affeksjonsverdi. Hele konseptet er basert på gjenbruk og deling av klær, og ingenting har uendelig med levetid. Så hvis kjolen din blir leid ut 17 ganger, er det ikke sikkert at du får den tilbake helt lik som da du leverte den inn, understreker jentene i Fjong.

Og skulle det skje, at noen velger å stjele Chanel-vesken du har leid ut, kan de aldri garantere at du får produktet tilbake, men du får den økonomiske verdien tilbake.

LES OGSÅ: Skal du kjøpe designerveske? Moteredaktørene deler sine beste tips før du gjør et så stort kjøp!

TENK DEG OM: Ja, du kan nok tjene noen kroner på å leie ut Chanel-vesken din, men sørg for at vesken ikke har for høy affeksjonsverdi når du skal leie ut. Foto: Malin Gaden
TENK DEG OM: Ja, du kan nok tjene noen kroner på å leie ut Chanel-vesken din, men sørg for at vesken ikke har for høy affeksjonsverdi når du skal leie ut. Foto: Malin Gaden Vis mer

Dersom du leier noe hos Fjong, kommer du aldri til å se eieren av plagget. Det er jentene der som ordner med alt av utleie, vask og det som er. Hvem vet? Kanskje låner du plutselig kjolen til Tone Damli?

Sigrun, Xochitl og Hanne forteller at det er mange kjente fjes som leier ut klærne sine på Fjong og at de også låner ting selv. Gunhild Stordalen er blant damene som gjør dette, og i sosiale medier skryter hun selskapet opp i skyene:

«Jeg har satt ett mål: Innen 2018 er omme skal jeg ha lagt ut halve klesskapet mitt til utleie på FjongI I tillegg skal jeg også prøve å leie et antrekk til annenhver store tilstelning jeg skal på», skriver Stordalen til bildet sitt på Instagram.

- Vi forstår at folk fort kan tenke at dette ikke er noe for dem, nettopp fordi kjendiser bruker oss. Da kan det hende mange konkluderer med at dette kun er for kjendiser. Men dette er for kvinner over hele Norge i alle aldre, sier markedsfjøringssjef Xochitl Vavik og får støtte fra bærekraftsjef Hanne:

- Her om dagen kom det inn ei eldre dame som skulle i bryllup til barnebarnet og ikke ante noe om konseptet. Hun hadde ikke email eller noe, for du må jo registrere bruker når du skal leie hos oss, men vi fikk ordna det og hun gikk ut herfra med en fantastisk fint kjole til seg selv og var helt overlykkelig.

LES OGSÅ: Meghans brudekjoledesigner har laget en ny kolleksjon kjendisene kommer til å elske

POPULÆR KJOLE: Dette plagget fra & Other Stories er på utlån hele tiden. Foto: & Other Stories
POPULÆR KJOLE: Dette plagget fra & Other Stories er på utlån hele tiden. Foto: & Other Stories Vis mer

Det kommer støtt og stadig folk innom Fjong og etterspør ulike plagg. Deriblant en kjole fra & Other Stories (se bilde over). Jentene er ikke i tvil om at det er den kjolen flest er ute etter og den er dermed på utlån hele tiden.

Den siste tiden har jentene fått forespørsler om de kan sende klær til både Danmark og Los Angeles, noe som har satt i gang de internasjonale planene.

- Vi kommer til å dra til Sverige så fort som mulig. Vi har snakket med flere der som stadig sier «dere må komme hit!». Etter hvert håper vi å utvide til både Tyskland og Danmark, så ja, vi har store planer om å vokse internasjonalt, sier Fjong-sjef Sigrun.

LES OGSÅ: Motehus overrasket med kjendiser på catwalken

KLARE FOR UTLANDET: Fjong-sjef Sigrun Syverud, bærekraftsjef Hanne Elisabeth Høiesen og markedsføringsjef Xochitl Vavik. Foto: Malin Gaden
KLARE FOR UTLANDET: Fjong-sjef Sigrun Syverud, bærekraftsjef Hanne Elisabeth Høiesen og markedsføringsjef Xochitl Vavik. Foto: Malin Gaden Vis mer
undefined
Til forsiden