Fra tid til annen dukker internasjonale superstjerner opp i norsk design. De siste par årene har det imidlertid skjedd med stadig mindre mellomrom ettersom norsk mote har vunnet terreng og satt seg selv på motekartet også internasjonalt.
– Jeg satt oppe og jobbet sent da jeg tilfeldigvis oppdaget at vi var tagget i et bilde på Instagram, forteller Celine Aagaard, kreativ leder Envelope1976.
Selena Gomez bar en jakke fra det norske motemerket. Og ikke nok med det. Hun har den på i musikkvideoen til låten «Let Somebody Go» som hun har gjort sammen med Coldplays Chris Martin.

- Her er noen av mine favoritter fra norske merker akkurat nå

Aagaard beskriver det som «en stor overraskelse». Kåpen Gomez har på er modellen Pisa i fargen Volcano som på merkets nettsider beskrives som «en klassisk og elegant ullkåpe» uten knapper og med knytbart belte og store lommer. Jakken har en prislapp på 5600 kroner.

– Det er klart at det betyr mye for oss å se at både kjente og ukjente bærer plaggene vi har designet. Ikke minst er det en anerkjennelse med tanke på at det finnes så mange andre merker der ute som man kan velge som er mer kjent enn oss.

De satset alt på norsk mote, så kom korona
Den norske moteprofilen synes det er spennende at de velger norsk design.
– De har kjøpt kåpen selv, så jeg hadde ingen anelse om at hun skulle styles i Envelope1976, forteller Aagaard til KK.
– Jeg har selv vært Coldplay-fan, og jeg har jo faktisk intervjuet Selena i Los Angeles i min tid som redaktør i Topp. Det er sprøtt hvor liten verden er! Hun husker det neppe, men det er gøy likevel!

Sammen med makker Pia Nordskaug står Aagaard, som også er bærekraftsekspert i Vogue Scandinavia, bak det norske motemerket Envelope1976 som de to startet i 2018. Merket fikk raskt internasjonal oppmerksomhet, og ble allerede året etter lansering det første norske merket med en hel kolleksjon på tvers av tre kontinenter via luksusnettgiganten Net-a-porter. I fjor åpnet duoen sin første konseptbutikk i hjembyen Oslo etter å ha hatt ulike pop-up-konsepter i både Oslo og Drøbak.
– Her vil badedrakter henge side om side med en tung håndstrikket genser og et par dressbukser hele året, sa hun til KK da.

Slik skal de sette norsk mote på verdenskartet
Det norske motemerket har siden starten hatt fokus på mer ansvarlig mote, bærekraft og multibruk. Det skal speiles både i merkets sesongløse kolleksjoner og i konseptbutikken i Oslobukta som er blitt bygget og består av gjenbruksmaterialer og restemateriell fra andre prosjekter.
– For oss har grunnverdiene vært å bygge opp et konsept med fokus på bærekraft i alle ledd, sa Aagaard til KK den gang.



Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no