UKAS MOTENYHETER: VI har oppsummert alt for deg! Foto: Scanpix
UKAS MOTENYHETER: VI har oppsummert alt for deg! Foto: Scanpix
Butikkåpninger og ny kolleksjoner:

Her er ukas motenyheter

Visste du at noen av verdens største designere (endelig) tar avstand fra pels?

Dianas Vintage på Løkka lager egen kolleksjon

På Grünerløkka i Oslo finner du flere fantastiske vintagebutikker - deriblant Frøken Dianas Salonger. Nå har butikken tatt det hele ett steg videre og vil nå komme med sin helt egen kolleksjon.

Kolleksjonen består av ti ulike modeller i flere farger og mønster. Her vil du blant annet finne omslagstopper med sommerfuglermer, maxikjoler og highwaist-bukser. Plaggene er inspirert av vintageklassikere fra både 60-, 70 og 80-tallet.

Prisene ligger på mellom 800 NOK og 2000 NOK og kommer fortløpende i butikk fra november.

LES OGSÅ: Strikkegenseren som fikk bloggverden til å gå i svart

.

Valentino åpnet butikk i Oslo

Nedre Slottsgate i Oslo blomstrer som aldri før. Noen av verdens mest kjente designere har åpnet butikker i det som må være hovedstadens mest luksuriøse gate.

Her finner du blant annet butikker som Saint Laurent, Balenciaga og Louis Vuitton, og nå kan man også legge til Valentino på listen. 25. oktober åpnet det italienske merket opp sin første butikk i Norge og vi gleder oss til å ta en titt!

LES OGSÅ: Sjekk ut denne spennende parfymenyheten!

Fra Valentinos høstkolleksjon for 2018. Foto: Scanpix
Fra Valentinos høstkolleksjon for 2018. Foto: Scanpix Vis mer

Line of Oslo åpner egen butikk

27. oktober åpner Line of Oslo sin første konseptbutikk i Norge! Butikken ligger på Skøyen i samme lokale som merkets eget hovedkontor. I tillegg til å selvfølgelig selge sitt eget merke, vil butikken også by på et utvalg fra andre merker.

«Vi ønsker å invitere kundene inn i vårt univers. Dette har alltid vært en drøm for meg», står det i pressemeldingen sendt ut av designer og gründer Line Varner ved Line of Oslo.

To butikker popper opp i Oslo

Det er blitt svært så populært for ulike designere å sette opp pop up-butikker rundt om i byer i hele verden, og flere av dem velger å legge sin midlertidige butikk i den norske hovedstaden.

Både smykkedesigneren Maria Black og tyske Lala Berlin har valgt å åpne opp pop up-butikker i Oslo i starten av november og slutten av oktober. Maria Blacks butikk vil befinne seg i Prinsens gate, mens Lala Berlin har funnet sin plass i varehuset Høyer i Karl Johan.

Her er ukas motenyheter

Zalando samarbeider med kjente moteprofiler

I år fyller nettbutikken Zalando 10 år og i den anledning har de inngått et eksklusivt samarbeid med moteprofilene Pernille Teisbæk, Blanca Miro, Maja Wyh og Diletta Bonaiuti.

MOTEPROFILENE: Diletta Bonaiuti, Blanca Miro, Maja Wyh og Pernille Teisbæk. Foto: Zalando
MOTEPROFILENE: Diletta Bonaiuti, Blanca Miro, Maja Wyh og Pernille Teisbæk. Foto: Zalando Vis mer

Hver og en av dem har designet sin egen look sammen med Mango og Zalando. Plaggene skal være basert på jentenes favorittplagg om høsten.

LES OGSÅ: Bli ny: Se så rålekker Hanne ble som brunette!

Danske Pernille Teisbæks look. Foto: Zalando
Danske Pernille Teisbæks look. Foto: Zalando Vis mer

Coach slutter med pels

Flere og flere kjente designere i moteindustrien velger å ta avstand fra pels. Sistemann ut nå er det amerikanske merket Coach.

– Vi forsto det sånn på våre ansatte og våre kunder at det var viktig at vi tok et tydelig standpunkt når det kommer til akkurat denne problematikken. Vi velger å gjøre dette fordi vi mener det er det riktige valget, sier CEO Joshua Schulman til Business of Fashion.

Sammen med kjente navn som Gucci og Versace, er Coach blant de store navnene som nå skal slutte å bruke pels.

I 2017 fortalte Donatella Versace til magasinet 1843 hvorfor Versace kommer til å ta avstand fra pels. «Pels? Det er jeg ferdig med. Jeg vil ikke drepe dyr for å lage mote. Det føles ikke riktig.»

SIRI MARTINSEN: Veterinær og leder for dyrs rettigheter NOAH. Foto: Bente Isefjær
SIRI MARTINSEN: Veterinær og leder for dyrs rettigheter NOAH. Foto: Bente Isefjær Vis mer

Siri Martinsen, veterinær og leder for dyrs rettigheter NOAH, forteller til KK at NOAH har sammen med store deler av motebransjen i Norge laget kampanjen «Mote mot pels».

- I Norge har vi kommet veldig langt! Oslo Fashion Week var den første moteuken som sa nei til pels i verden, og nå ser vi at andre kommer etter. Både Helsinki, London og Berlin har signalisert pelsfrie catwalker kommende år.

Martinsen trekker også frem de større merkene som Armani, Versace, Hugo Boss og Gucci, som nå er pelsfrie.

- Det at de gjør dette, har svært mye å si. Det handler om signaleffekten av å vise at dyrs lidelse ikke har noe med mote å gjøre. Man merker at flere innenfor motebransjen blir inspirert av hverandre til å ta hensyn til dyr. Hensyn til dyr er også en del av en grønnere og mer bevisst profil hos selskaper.

Les resten av saken her.

Til forsiden