Som alltid skjer det mye i motebransjen. Nye samarbeid oppstår, nye butikker ankommer Norge og flere designere begynner å tenke mer bærekraftig. Denne uken har vært intet unntak - bare se her:
BA&SH TIL OSLO
Den eksklusive gaten Promenaden Fashion District i Oslo blir bare større og større. Nå er det franske merket ba&sh klare for å innta gaten med to butikker!
Navnet ba&sh er inspirert av navnene Barbara Boccara og Sharon Krief, de to venninnene som driver merket sammen. I en pressemelding forteller Annette Lund, CEO i Promenaden Fashion District, at de har hatt et stort ønske om å få inn dette merket.
– Vi er veldig glade for at det er flere internasjonale merker som har valgt å åpne butikker i Oslo den siste tiden.

Med tre dagers mellomrom dukket Mary og Mette-Marit opp i samme antrekk!

PELS I CALIFORNIA
Fra 2023 vil det være forbudt å selge pels i California. Det skriver Reuters. California er dermed den første staten som forbyr dette etter at guvernør Gavin Newson skrev under på den nye loven 12. oktober.
Til Melk og Honning forteller Live Kleveland, kommunikasjonsleder i Dyrevernalliansen, at hun håper flere stater følger etter.
– Dette er fantastiske nyheter, og vi håper at California vil få følge av flere amerikanske stater etterhvert. California er toneangivende for både miljø og dyrevern, og dette blir lagt merke til i resten av USA.

Pelsdyrnæringen i Norge avvikles. Slik reagerer motebransjen

NINA JAREBRINK LANSERER UTLEIE
Gjenbruk blir stadig mer og mer i fokus for designerne, og samtidig må det jo være fint for dem at klærne faktisk blir brukt? Den Oslo-baserte designeren Nina Jarebrink åpner nå opp for utleie av sine festklær.
Fra 24. oktober vil det bli mulig å leie unike plagg og tilbehør. I en pressemelding sendt ut av designeren kommer det frem at plaggene som lånes ut vil bli vasket med miljømerket vaskemiddel.

Rebekka startet sykurs i en garasje i Kambodsja

MONKI x SELAM FESSAHAYE
15. oktober lanserer Monki et samarbeid med den svenske designeren Selam Fessahaye. Designeren er kjent for sine fargerike og iøynefallende plagg, noe vi ser hun har tatt i bruk i Monki-kolleksjonen.
I en pressemelding forteller den svenske kjedebutikken at kolleksjonen er en balanse mellom dem selv og Fessahaye.

- Jeg var redd for å bli oppfattet som overfladisk
