Her er ukens motenyheter

Weekday introduserer størrelsesløse jeans!

ÅPNER NEW YORK BUTIKK: Norrøna blir nabo med Prada i New York med sin nye butikk. Artisten har også designet sin egen anorakk for merket. Foto: Norrøna
ÅPNER NEW YORK BUTIKK: Norrøna blir nabo med Prada i New York med sin nye butikk. Artisten har også designet sin egen anorakk for merket. Foto: Norrøna Vis mer
Publisert

Det går sjelden en uke forbi uten at det har skjedd noe i motebransjen. Ofte er det nye kolleksjoner og samarbeid som står i fokus, men denne gangen dreier det seg mye om bærekraft, butikkåpning og moteuke-comeback. Her er ukens motenyheter:

Norrøna åpner butikk i New York

Norske Norrøna satser stort og blir nabo med selveste Jimmy Choo og Prada i populære Soho I New York.

- Det er ingen andre norske merker siden Moods som har forsøkt lykken i new York, forteller Elisa Røtterud, Storyteller i Norrøna, i en mail.

Midt oppi det hele har også hele Norges Sigrid designet sin egen anorakk for anledningen. Artisten er ikke fremmed for å stille i slike type plagg på scenen - noe som falt godt i smak hos en av våre journalister da hun var på konserten hennes - bare se her!

Foto: Norrøna
Foto: Norrøna Vis mer

Fjong får millionstøtte

Den norske moteaktøren Fjong har gjort stor suksess med sin utleiebedrift. Du kan lese mer om hvordan det hele fungerer her.

Nå har Forskningsrådet valgt å gi bedriften hele 15 millioner kroner. Ifølge Shifter skal Forskningsrådet ha meddelt i en pressemelding at bærekraft var et viktig element i årets tildeling.

– Dette betyr ekstremt mye. Fjongs mål er å endre hvordan man konsumerer klær. Fra å kjøpe og eie til å få tilgang gjennom leie. Vi har tilbudt klesleie for spesielle anledninger et par år nå, men øker nå fokus på klesleie også til hverdags, blant annet gjennom lansering av pilot på klesabonnement, sier Fjong-grunnlegger Sigrun Syverud i Fjong til Melk & Honning.

FJONG: CEO Sigrun Syverud, bærekraftsjef Hanne Elisabeth Høiesen og markedsføringsjef Xochitl Vavik leier ut klær til kvinner over hele Norge. Foto: Malin Gaden
FJONG: CEO Sigrun Syverud, bærekraftsjef Hanne Elisabeth Høiesen og markedsføringsjef Xochitl Vavik leier ut klær til kvinner over hele Norge. Foto: Malin Gaden Vis mer

Carlings & Vice lanserer verdens første AR-t-skjorte

I en pressemelding sendt ut av Varner, som eier klesmerket Carlings, kommer det frem at de fortsetter videre med sin digitale satsing. Nå har de nemlig sluppet «The Last Statement T-shirt».

Den har en grafisk logo som fungerer som et sporingssystem på smarttelefoner. «Med denne nyheten kan kunden ta et standpunkt gjennom Instagram uten å gå til innkjøp av nye klær», står det i pressemeldingen.

Den første T-skjorten inneholder fire ulike design, etterfulgt av 16 nykommere i midten av januar. De første plaggene var allerede i butikk 6. desember og koster fra 399 Nok, hvor 100 Nok av hvert solgte plagg går til Wateraid.

Foto: Varner
Foto: Varner Vis mer

Oslo Runway gjør comeback

Det var til stor glede at Norge fikk tilbake en moteuke i form av Oslo Runway i 2015. Siden har norske designere vist frem kolleksjonene sine rundt om i hele Oslo.

Vinteren 2019 mottok KK en pressemelding om at Oslo Runway kom til å ta en pause, og at nyoppstartede Fushion ville finne sted i stedet. En mote- og kunstfestival som blant annet bød på presentasjoner av kolleksjoner.

Nå har Oslo Runway sendt ut en pressemelding om at de vil returnere til motearenaen august 2020. Her kommer det fram at det nye Munch-museet i Bjørvika vil være hovedarena for visningene.

Her er ukens motenyheter

Størrelsesløse bukser fra Weekday

I en ny video H&M-gruppen har lagt ut kommer det frem at Weekday muligens vil begynne å tilby skreddersydde jeans. I videoen får vi se flere testpersoner bli scannet og deretter får de velge detaljer de selv vil ha på buksen.

Noen uker senere får de prøve buksen som er skreddersydd til dem og resultatet er svært lovende.

- Det å prøve jeans er en prøvelse i seg selv, så dette virker veldig lovende. Om Weekday kan gi oss den perfekte buksen for 900 kroner, synes jeg det er et kupp, sier utgavesjef i KK Stine Therese Strand.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer