UKENS MOTENYHETER: Vi har samlet sammen de ferskeste nyhetene fra motebransjen. Foto: Louis Vuitton
UKENS MOTENYHETER: Vi har samlet sammen de ferskeste nyhetene fra motebransjen. Foto: Louis Vuitton Vis mer

Mote:

Her er ukens motenyheter

Hermès lanserer leppestifter, et samisk motemerke er lansert og nye samarbeid har oppstått.

Publisert

Vi er fortsatt så vidt inne i det nye året, men likevel er det sluppet en rekke nyheter for 2020. Her er noen av nyhetene fra motebransjen:

Norske merker slår seg sammen

Elisabeth Stray Pedersen, Moirè og Hasla har slått seg sammen for å danne et showroom ved navn No. 03.

«Vi tror samarbeid er viktig for å overleve i motebransjen i dag. Mye skjer fort, og derfor ønsker vi å bremse ned litt og dele kunnskap for å utvikle oss og velge gode løsninger. Å få jobbe sammen gir oss mer rom og fokus på å skape gode ting, i stedet for å bli fanget i logistikk. Vi gleder oss til å se hvilke muligheter som ligger foran oss som et resultat av showroom i Paris sammen», uttaler Elisabeth Stray Pedersen i en pressemelding.

Vi gleder oss til å se hva denne trioen finner på!

Foto: Privat
Foto: Privat Vis mer

Bianca Ingrosso inntar ny rolle

Bianca Ingrosso er kjent fra både «Wahlgrens värld», svenske Talang og selvfølgelig gjennom både blogg, Instagram, YouTube og som gründer. Hun driver blant annet et populært sminkemerke ved navn Caia Cosmetics.

Svensken har raskt blitt en av Sveriges (og kanskje Nordens?) største influensere med over én million følgere på Instagram. Nå er hun klar for nye utfordringer! Bianca er nemlig Nellys nye Creative Advisor. Så langt vet vi ikke stort om dette partnerskapet, men i en pressemelding sier Bianca at «det blir et hendelsesrikt år».

Hermès lanserer leppestifter

Det franske luksusmotehuset Hermès har lansert leppestiftene Rouge Hermès. Både farger og utseende på forpakningen kommer i lekende farger og utforming. Ifølge Wall Street Journal skal deres ikoniske Kelly-veska ha inspirert en av leppestiftenes teksturer.

Foto: Hermès
Foto: Hermès Vis mer

Lululemon x Roksanda

Den serbiske designeren Roksanda Ilinčić har inngått et samarbeid med det populære trenings- og livsstilmerket Lululemon. I en pressemelding kommer det frem at kolleksjonen ikke kun er ment for trening, men enhver situasjon i hverdagen. Kolleksjonen er i salg fra januar 2020.

Motegründer fra Karasjok starter samisk merke

Etter å ha jobbet med klesmerket Apom med Kate Brook i Australia, er Kajsa Kvernmo klar for å flytte tilbake til Norge. I den anledning har hun også lansert et nytt klesmerke hvor hun bruker samisk kunst i designet sitt.

I den første kolleksjonen har hun samarbeidet med den samiske kunstneren Laila Labba. Merket har fått navnet Laš, som uttales lash. Uttrykket er en forkortelse av sapmelaš, som betyr samisk.

Foto: Laš
Foto: Laš Vis mer

Pierre Robert kler opp OL-troppen

I en pressemelding sendt ut av Pierre Robert kommer det frem at de vil være offisiell undertøysleverandør til OL- og paralympicsutøverne til Norge i 2020.

Undertøyet utøverne får med seg er laget av resirkulerte materialer, blant annet resirkulert polyester og polyamide. «Dette er mindre vann- og energikrevende å produsere enn nye syntetmaterialer, og gjør nytte av avfallsprodukter. I tillegg gjør dette oss mindre avhengig av olje, og krever ikke nytt uttak av olje», sier Bettina Johnsen, kommunikasjonssjef i Pierre Robert, via pressemeldingen.

Foto: Pierre Robert
Foto: Pierre Robert Vis mer

Ellos samarbeider med Selam Fessahaye

Den kule, svenske designeren Selam Fessahaye slipper en festkolleksjon sammen med Ellos. Fessahayes design har fått internasjonal oppmerksomhet den siste tiden. Vogue omtalte blant annet designeren som «stylisten og designeren som skaper en forandring i det svenske motelandskapet».

Hun har også kledd opp en rekke stjerner - blant annet selveste Tracee Ellis Ross. Festkolleksjonen med Ellos er i salg fra våren 2020.

- Som designer skaper jeg som regel showpieces og gallakjoler for eksklusive, unike anledninger. Derfor er det helt fantastisk gøy at jeg, sammen med Ellos, har fått muligheten til å skape noe lignende for et større publikum, sier Selam Fessahaye via en pressemelding sendt ut av Ellos.

Tracee Ellis Ross. Foto: NTB Scanpix
Tracee Ellis Ross. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Kule kampanjer

Motehus legger mye tid og penger ned i å lage iøynefallende kampanjer. Det er ikke alltid det blir en innertier, men noen ganger blir man virkelig imponert!

Denne sesongen har Louis Vuitton vært blant de mest kreative. I deres nye kampanje har de latt seg inspirere av filmindustrien og fått noen av verdens største stjerner til å fronte merket deres. Blant de kjente navnene finner vi svenske Robyn og Alicia Vikander.

Foto: Louis Vuitton
Foto: Louis Vuitton Vis mer
Foto: Louis Vuitton
Foto: Louis Vuitton Vis mer
Foto: Louis Vuitton
Foto: Louis Vuitton Vis mer
Foto: Louis Vuitton
Foto: Louis Vuitton Vis mer

Lindex sin kampanje har også fått vår oppmerksomhet. I en pressemelding forteller Lindex at de ønsker å vise hva de står for med denne undertøyskampanjen.

«Vi vil at alle kvinner skal kunne få være seg selv og føle seg inspirerte og selvsikre, uansett hvem de er, hvordan de ser ut eller hvilken livsstil de har valgt. I kommunikasjonen vår ønsker vi virkelig å vise hva vi står for – å være ekte, personlig og inkluderende», sier konsernsjef Susanne Ehnbåge via pressemeldingen.

Foto: Lindex
Foto: Lindex Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer