ELSKER VINTAGE: Åsa går bare i vintageklær selv og gjorde hobbyen til jobb da hun åpnet Velouria Vintage i Oslo for drøye to år siden. Foto: Aina Kristiansen
ELSKER VINTAGE: Åsa går bare i vintageklær selv og gjorde hobbyen til jobb da hun åpnet Velouria Vintage i Oslo for drøye to år siden. Foto: Aina Kristiansen Vis mer

Vintage

Her får du noe ingen andre har

Og samtidig gjør du noe miljøvennlig.

Kjedebutikkene har for lengst kastet seg på vintagetrenden, men hva betyr egentlig «vintage»?

– Det handler om eksklusivitet, kvalitet og miljø, sier Åsa Formark, innehaver av Velouria Vintage i Thorvald Meyers gate på Grünerløkka i Oslo.

Kvalitet i motebildet

Men hvordan skiller vintageklær seg fra bruktklær?

– Vintage er mer eksklusivt og henger mer sammen med motebildet enn second hand, sier hun og forklarer prosessen som ligger bak utvelgelsen av hvert eneste plagg hun selger i butikken hun har brukt all sin tid på siden den åpnet for drøyt to år siden.

LES OGSÅ: Slik gjør du vintage-kupp

– Jeg plukker ting som er i motebildet, og alt er nøye vurdert før det havner på stativene i butikken, forteller hun. Flere ganger i året reiser hun til blant annet New York for å gi norske kvinner de beste vintageskattene.

Men tilbake til vintage versus brukt.

Vintageklær trenger ikke å være brukt, selv om en del er det, forteller Åsa.

LES OGSÅ: Slik gjør du loppiskupp i helgen

Etablert og populært

Der uttrykk som «bruktklær» og «second hand» ofte har negative konnotasjoner, har vintage-begrepet blitt så etablert som noe positivt at selv kjedebutikkene tar det i bruk. Det har vi sett hos blant andre Cubus, H&M og KappAhl.

– Dette kan virke som en inngangsport til faktiske vintageklær for mange, sier Åsa.

TV-serier som Sex og singelliv og The Rachel Zoe Project har også bidratt til mye blest rundt vintage-moten.

Kvalitetsbevisste kunder

Åsa mener også at det handler mye om kundenes bevissthet rundt kvalitet og individualitet.

– Du får noe ingen andre har, og av bedre kvalitet, sier hun og beskriver kundene sine som kvalitetsbevisste, uansett alder. Og kundenes alder varierer veldig. Kjøpegruppen består av både menn og kvinner mellom 15 og 65, med alle mulige stiler og personligheter.

– Vintage oppfordrer til større individualitet. Man søker mer og mer å vise sin egen person
lighet, sin identitet.

LES OGSÅ: Slik blir du fin i bruktklær

Åsa plukker klær fra mange forskjellige epoker og mener det er viktig med en god miks.

– Mote går i sykluser, det er derfor vintage funker, sier hun.

Akkurat nå har hun varer fra det overdådige 80-tallet og det minimalistiske 90-tallet side om side, i tillegg til mye fra 50- og 60-tallet, en trend som TV-serier som Mad Men har bidratt til å dra fram igjen.

LES OGSÅ: Lærer deg å sy 50-tallskjoler

– Gjør designerklær mer tilgjengelig

Variasjonen i butikken er stor, og alt presenteres på en ren og ryddig måte. Her finnes noe for alle stiler og i alle prisklasser.

– Vintage er dessuten en fin måte å gjøre designerklær mer tilgjengelig for folk flest. Du kan for eksempel kjøpe Fendi til overkommelige priser.

Når det gjelder designervintage er det mye alderen på plaggene som avgjør både prisen og statusen. Et Gucci-plagg fra 70-tallet vil for eksempel være mer verdt enn noe nyere fra samme designer, forklarer hun.

Så enten du går for designvarianten eller et billigere alternativ, hvorfor ikke prøve litt vintageshopping for å sette din egen vri på høstens mote?

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: