Envelope 1976

Her kommer prøvedukkene til liv i Oslo-butikken

– Vi er så vant til å se det vi ser at vi går litt på autopilot alle sammen.

ENVELOPE 1976: Stuntet til det norske motemerket vakte oppsikt. FOTO: Maria Rogersdotter.
ENVELOPE 1976: Stuntet til det norske motemerket vakte oppsikt. FOTO: Maria Rogersdotter. Vis mer
Publisert

Denne uken har vært helt sinnssyk. Slik oppsummerer moteprofil og designer Celine Aagaard uken som har gått. For da hun lanserte sin nyeste kolleksjon stoppet folk bokstavelig talt opp.

Det er en grå og regntung november ettermiddag i Oslo. Folk haster hjem i ettermiddagsrushet. Med podkast på øret. Nesa ned i mobilen. Alt er ved det vanlige. Men så. Det er akkurat som om prøvedukkene i vinduet beveger på seg.

– Helt siden min første tur til Los Angeles og ikoniske The Standard Hotel har jeg drømt om på style butikkvinduer med levende mannekenger, forteller Aagaard.

Hun står bak merket Envelope 1976.

LANSERING: Slik så det ut da den nye Envelope 1976-kolleksjonen ble presentert. FOTO: Maria Rogersdotter.
LANSERING: Slik så det ut da den nye Envelope 1976-kolleksjonen ble presentert. FOTO: Maria Rogersdotter. Vis mer

– Der var modellene, som var en del av en slags installasjon, i pleksiglassbokser bak resepsjonen. De gjorde alt fra å spise pizza til å sove i disse boksene, minnes hun.

– Jeg liker grenselandet der man kan både overraske, improvisere og provosere. Vi er så vant til å se det vi ser at vi går litt på autopilot alle sammen.

Oj! De er levende! Se! Se, der! De beveger seg!

– Det var helt rått å se! Folk stoppet opp, kikket, tok bilder, ringte venner. Mange ble overrasket, noen litt skremt, og de både smilte, lo og klappet da de skjønte at modellene var sprell levende, sier Aagaard.

MOTEPROFIL: Celine Aagaard står bak det norske motemerket. FOTO: Maria Rogersdotter.
MOTEPROFIL: Celine Aagaard står bak det norske motemerket. FOTO: Maria Rogersdotter. Vis mer

For med ett begynte «prøvedukkene» å bevege seg. Ut fra vinduene. Ut på gaten.

– Det eneste som manglet var en hemmelig nattklubb bak dørene, ler hun.

VEKKET OPPSIKT: Folk stoppet opp foran butikkvinduene på Majorstuen. FOTO: Maria Rogersdotter.
VEKKET OPPSIKT: Folk stoppet opp foran butikkvinduene på Majorstuen. FOTO: Maria Rogersdotter. Vis mer
SKAPTE LIV: De levende mannekengene fikk folk til å smile. FOTO: Maria Rogersdotter.
SKAPTE LIV: De levende mannekengene fikk folk til å smile. FOTO: Maria Rogersdotter. Vis mer

Kolleksjonen henter inspirasjon fra sent 70-tall, samt både 80-, 90- og 2000-tallet. Døpt Almost Famous – ja, som filmen – er den ifølge Aagaard en hyllest til vel – alle.

– Det skal være en inkluderende kolleksjon fra scenen til publikum, for å feire livet, kjærligheten og musikken.

INSPIRERT: Celine Aagaard hentet inspirasjon fra Los Angeles for dette stuntet. FOTO: Maria Rogersdotter.
INSPIRERT: Celine Aagaard hentet inspirasjon fra Los Angeles for dette stuntet. FOTO: Maria Rogersdotter. Vis mer

Inspirert av egne opplevelser tilbake i tid, slik flere av kolleksjonene hennes er.

– Musikkscenen, de mørke nattklubbene, de hemmelige festene og de legendariske rave partyene. Diskokula har vært med meg siden min første hybel på Bislet, og er sammen med sølv, paljetter og blonder et symbol på fest. Jeg hadde selv «alltid» fest på den tiden, og discokulen og paljettplagg var en hit, minnes Aagaard.

I ETTERMIDDAGSRUSHET: Folk stoppet opp på vei hjem fra jobb foran butikkvinduene på Moniker. FOTO: Maria Rogersdotter.
I ETTERMIDDAGSRUSHET: Folk stoppet opp på vei hjem fra jobb foran butikkvinduene på Moniker. FOTO: Maria Rogersdotter. Vis mer

Da hun viste kolleksjonen under Oslo Runway tidligere i høst, ble hun hyllet av en samlet motepresse. Også de internasjonale gjestene løftet det norske motemerkets visning frem som ett av høydepunktene.

– Jeg var jo nesten ved å kansellere et sted midt i sommerferien. Men jeg er veldig glad for at jeg ikke gjorde det. Skal man vokse, må man våge litt, sier Aagaard.

BRØT UT: Modellene gikk ut på gata fra butikkvinduene. FOTO: Maria Rogersdotter.
BRØT UT: Modellene gikk ut på gata fra butikkvinduene. FOTO: Maria Rogersdotter. Vis mer

Hun er rørt av tilbakemeldingene.

– Det er et stort kompliment, spesielt fordi det var vår første visning noensinne. Som norsk merke betyr det mye at norsk mote får anerkjennelse der ute, og Oslo Runway er avhengig av at flere merker viser for å kunne vokse – og for å holde seg interessante nok for internasjonal presse. Om vi kan bidra til det og samtidig også løfte frem nye aktører og de spennende talentene herfra er det veldig bra.

Og selv om hun ikke kan si så alt for mye om planene videre, så er de der – i aller høyeste grad. For hun kan si dette:

– Vi lanserer i noen nye markeder fra våren av, og har også mange spennende planer for merket nasjonalt og internasjonalt.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer