Moteuken i Paris

Her skriver Bella Hadid motehistorie

Fikk sprayet på kjolen på catwalken.

SPRAYET PÅ: Supermodell Bella Hadid får kjolen sprayet på på catwalken. FOTO: NTB.
SPRAYET PÅ: Supermodell Bella Hadid får kjolen sprayet på på catwalken. FOTO: NTB. Vis mer
Publisert

Man skulle kanskje tro at de spektakulære motevisningenes tid er forbi. Karl Lagerfeld, som skapte noen av de mest minneverdige visningene under sin tid hos Chanel, er død for lengst, og pandemien, som har snudd opp-ned på det meste, har gjort det digitale stuereint.

Men nei. I Paris viste designerne at det fortsatt er mulig å skrive motehistorie.

For i intet annet enn undertøyet fikk Bella Hadid sprayet på kjolen på catwalken da hun lukket visningen for Coperni.

Høres det kjent ut? Det er det også.

Stuntet var en homage til et annet stykke motehistorie. Nærmere bestemt da den nå avdøde stjernedesigneren Alexander McQueen i 1998 viste sin kommende kolleksjon. Supermodell Shalom Harlow fikk sin hvite kjole spraymalt med sort og gul graffiti av et par roboter på catwalken.

Igjen satt publikum nærmest trollbundet.

Det gjorde de også i Paris fredag kveld da Bella Hadid lukket det franske merkets visning med den McQueenske tvisten.

«Episk», skriver en følger på Instagram.

«Et stykke motehistorie», skriver en annen.

«Dette var et utrolig øyeblikk, min kjære. Jeg er så stolt av deg», skriver mamma Yolanda Hadid til datterens Insta-post.

I BARE UNDERTØYET: Slik entret hun catwalken før kjolen ble sprayet på. FOTO: NTB.
I BARE UNDERTØYET: Slik entret hun catwalken før kjolen ble sprayet på. FOTO: NTB. Vis mer

Ifølge Vogue Business er teknikken signert selskapet Fabrican, og er en væske som inneholder bomull eller syntetiske fibre i en polymerløsning som fordamper når den kommer i kontakt med kroppen. Den kan så omgjøres til væske igjen og brukes på nytt. Copernis Sébastien Meyer og Arnaud Vaillant skal ha jobbet med Fabrican-teamet i et halvt år for å utvikle kjolen.

FIKS FERDIG: Bella Hadid og Coperni skrev motehistorie i Paris. FOTO: NTB.
FIKS FERDIG: Bella Hadid og Coperni skrev motehistorie i Paris. FOTO: NTB. Vis mer

– Det er vår oppgave å prøve ut nye ting og å vise en mulig fremtid, sier Meyer.

– Vi tjener ikke penger på dette, men det er et vakkert øyeblikk – en opplevelse som skaper en følelse, fortsetter han.

Det var ikke det eneste som vakte oppsikt på catwalken hos det franske motehuset.

TREKLØVER: Bella Hadid sammen med Coperni-grunnleggerne. FOTO: NTB.
TREKLØVER: Bella Hadid sammen med Coperni-grunnleggerne. FOTO: NTB. Vis mer

For en variant av merkets populære Swipe-veske ble også presentert. Denne kommer i solid gull, og skal ha en verdi på 100 000 euro, nærmere bestemt i overkant av en million norske kroner.

Etter visningen skal vesken smeltes om for så å selges tilbake til forhandleren. Den vil bare bli laget på ny på bestilling, skriver Vogue Business, som siterer Vaillant;

– Det tror vi den vil. Kanskje fra en kjendis.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer