IKKE FOR HVERMANSEN: Himalayan Nilo Crocodile Birkin heter denne totalt ekstravagante utgaven i lyst krokodilleskinn med 245 diamanter. Denne ble solgt på auksjon i 2014 for cirka 3 millioner kroner, til en anonym asiatisk samler. Vesken lages kun i et par eksemplarer i året. Til sammenligning koster de «rimeligste» modellene rundt 50 000 kroner. Foto: Reuters
IKKE FOR HVERMANSEN: Himalayan Nilo Crocodile Birkin heter denne totalt ekstravagante utgaven i lyst krokodilleskinn med 245 diamanter. Denne ble solgt på auksjon i 2014 for cirka 3 millioner kroner, til en anonym asiatisk samler. Vesken lages kun i et par eksemplarer i året. Til sammenligning koster de «rimeligste» modellene rundt 50 000 kroner. Foto: Reuters Vis mer

Hermes Birkin

Hermès’ ikoniske Birkin-veske stiger raskere i verdi enn det reneste gull

Men er designvesker en klok investering?

Det var vel aldri noen som beskyldte Carrie Bradshaw for å være klok når det kom til penger, men «Sex og singelliv»-heltinnen hadde kanskje et poeng da hun proklamerte at hun foretrekker å ha pengene sine der hun kan se dem – i klesskapet.

LES OGSÅ: Historien bak den verdensberømte Birkin-vesken

I hvert fall viser en undersøkelse fra amerikanske Baghunter.com, en kjøps- og salgsportal for luksusmote, at en Birkin-veske er en bedre investering enn aksjer og gull. Nettsiden har kartlagt hvor mye prisen på den klassiske vesken fra Hermès har steget i perioden 1980 til 2015, og sammenlignet med stigningen på typiske investeringer som gull og aksjer.

I gjennomsnitt har vesken steget 14,2 prosent i verdi hvert år, mens det samme tallet for det såkalte S&P 500, en aksjeindeks over 500 store amerikanske virksomheter, ligger på 11,66, og gull har steget kun 1,9 prosent på de 35 årene. Dessuten er den franske accessoiren konstant i sin verdistigning, mens både gull og aksjer stiger og faller i verdi fra år til år, og er dermed mer usikre investeringer ifølge veskenettstedet Baghunter.

LES OGSÅ: 10 mennesker brukte 140 timer på å lage en kjole for Elie Saab

Det betyr ikke at du skal selge alt du eier og heller investere i luksusvesker i håp om at de skal sikre alderdommen.

– Hermès henvender seg ikke til det brede lag av befolkningen, og veskene er stadig utenfor vanlige menneskers rekkevidde. Derfor har de bevart sin eksklusivitet, sier Lise Jacobsen fra auksjonshuset Bruun Rasmussen, som jevnlig har en Birkin- eller Kelly-modell fra det franske motehuset under hammeren.

Hun avslører også at brukte vesker aldri verdsettes høyere enn nye vesker i Skandinavia, og at du dermed ikke trenger håpe på å selge med fortjeneste.

– De blir alltid vurdert lavere enn butikkprisen. Vi har riktignok fått noe som tilsvarer nypris, men da skal det være en Birkin, og den skal være ganske ny, sier hun. 

– Du skal ikke kjøpe en veske som investering, samtykker Ann Lehmann Erichsen, forbrukerøkonom i Nordea.

– Du skal kjøpe den fordi du liker den, og fordi du vil ha glede av den i mange år. En dyr, lekker veske er en kunstgjenstand, og den gir en annen bruksopplevelse og en annen følelse enn en billig – det er det du får ut av den, sier hun.

For selv om akkurat Birkin-vesken har vært ettertraktet de siste 35 årene, er det ikke sikkert kjøperne står i kø for å få kloa i den håndlagde skinnvesken med de karakteristiske spennene 35 år inn i framtiden. Smak og behov utvikler seg hele tiden, påpeker forbrukerøkonomen, og nevner juletallerkenene som en gang var høyeste mote å ha på veggen og kostet deretter – og som i dag selges på loppemarked til en femmer.

Det betyr ikke at du snart kan prute deg til en Hermès for småpenger på marked, ifølge kvinnen bak Baghunter, Evelyn Fox, en markedsplass for eksklusive bruktvesker fra hele verden.

– Undersøkelsen viser hvordan high-end, sjeldne og ettertraktede luksusgjenstander som Hermès Birkin-vesker aldri har falt i verdi, selv i perioder med nedgang og økonomisk brytning. Vi regner med at dette markedet vil fortsette å blomstre i nærmeste framtid og forbli den minst risikable investeringen i 2016, sier hun til Luxurydaily.com.

Jostein Wålengen, innehaver av mote- og vintagebutikken no9 i Oslo, og redaktør av motenettstedet «Melk & Honning», er enig i at design først og fremst er bruksvarer. Dessuten er det bare enkelte vesker, og da spesielt klassikere fra Chanel og Hermès, som stiger mye i verdi.

– En god investering vil jo si at du tjener penger på kjøpet, ikke taper eller går i null. Resultatet på veskekjøpet vil avhenge av tidshorisont, timing, valutakurs og lignende, påpeker han.

DYR LIDENSKAP: Visste du at Victoria Beckhams samling av mer enn 100 Birkin-vesker er verdt rundt 15 millioner kroner?   Foto: NTB scanpix
DYR LIDENSKAP: Visste du at Victoria Beckhams samling av mer enn 100 Birkin-vesker er verdt rundt 15 millioner kroner? Foto: NTB scanpix Vis mer

– Generelt stiger vintagevesker fra Hermès og Chanel mye i verdi, og er en tryggere og bedre investering, rent økonomisk, enn nye varer. Fra Chanel er Medium Classique 2.55, Jumbo, Wallet on Chain, Executive Tote og GST sikre kjøp, der det skal mye til å tape penger. Fra Hermès erfarer vi at Kelly, Constance og Birkin er de tryggeste kjøpene – i denne rekkefølgen. På det meste kan disse stige opp mot 15 prosent i året. Av nye vesker er også Chanel og Hermès «vinnere», men det skal mer til å tjene penger. Chanel øker prisene ca. 10–15 % i året, så om du sitter på en klassiker i 5–10 år, er det forholdsvis lett å gå noen slanter i overskudd. Chanels Boy-serie holder seg jevnt i pris, mens Hermès’ rimeligere og nyere modeller er mindre attraktive.

Av andre merker nevner Wålengen Céline, spesielt Box og Trapeze, som du kan forvente å få igjen 70–90 prosent av kjøpssummen i et bruktmarked.

– Kjøper man en «it-veske» tidlig i sesongen, og ventelistene vokser, kan man også tjene greit. Dette forutsetter imidlertid god timing og is i magen, for på et tidspunkt begynner prisene å falle – ofte bratt. Akkurat nå er det gunstig timing for Chloè Faye, Gucci Dionysus, Saint Laurents ulike Monogramme-modeller, og Mansur Gavriels Bucket. I sommer kunne du regne med 70–90 prosent av kjøpssum, mens innen 3–6 måneder vil trolig bruktverdien falle.

- Et godt eksempel er Chanels graffiti-sekk fra sommeren 2014. Den kostet ny i underkant av 30 000 kroner, og ble videresolgt for opp mot 90 000 de neste månedene. I dag, to år etter, kan man finne brukte modeller ned i 16 000–18 000, sier Wålengen.

– Proenza Schouler, Alexander Wang, Balenciaga og Stella McCartney er mindre attraktive merker på bruktmarkedet, der man sjelden får mer enn 40–60 prosent igjen av ny pris, mener Wålengen.

Pre-shoppingtips:
- Kjøp klassiske modeller. Enten det gjelder vesker eller smykker, velg det klassiske – det har større sjanse for å overleve motesvingninger.
- Ta godt vare på dem. Vesker og sko med hull, flekker og skrammer er det ingen som vil betale dyrt for.
- Spar kvitteringen. Når folk kjøper en dyr brukt veske, vil de gjerne være sikker på at den ikke er stjålet eller falsk. Så ta vare på kvitteringen, og oppbevar den sammen med originale esker og oppbevaringsposer. 

Denne saken står også i Henne nr 5, 2016

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: