<strong>IKKE FOR SEXY:</strong> Rosie Huntington-Whiteley har sin egen undertøyskolleksjon «Rosie For Autograph» hos den britiske kleskjeden Marks & Spencer. Reklamens vaktbikkje mener at reklamen ikke er støtende. Foto: All Over Press
IKKE FOR SEXY: Rosie Huntington-Whiteley har sin egen undertøyskolleksjon «Rosie For Autograph» hos den britiske kleskjeden Marks & Spencer. Reklamens vaktbikkje mener at reklamen ikke er støtende. Foto: All Over Press Vis mer

Reklame

Hevder undertøysreklamen var for sexy

Klagerne mente at Marks & Spencers undertøysreklame med Rosie Huntington-Whiteley virket støtende. Reklamens vaktbikkje (ASA) er uenig.

Publisert
Sist oppdatert
I fjor fikk den britiske kleskjeden Marks & Spencer supermodellen Rosie Huntington-Whiteley (25) til å fronte en kampanje med hennes egen undertøyskolleksjon «Rosie For Autograph».

Men de tre digitale videoreklamene som ble vist imponerte alle. Syv personer mente nemlig at de var for støtende og ikke egnet til offentlig visning, da barn kunne se det.

De mente også at annonsene var åpenlyst seksuelle, virket nedverdigende for kvinner, og at de bidro til å forsterke seksuelle stereotyper av kvinner, ifølge The Telegraph







LES OGSÅ: Her er Natalie Portmans vipper retusjert

Tok plasseringshensyn


Marks & Spencer (M&S) forsvarte seg med at de ønsket å vise frem produktet på best mulig måte. Kleskjeden var ikke enig i at reklamen virket nedverdigende for kvinner eller at den forsterket seksuelle stereotypier av kvinner.

M&S' mediebyrå skal også ha tatt hensyn til hvor de plasserte annonsene, og de ville bevisst unngå områder hvor det er skoler og etniske samfunn der reklamen ville bli sett på som upassende.

Se reklamen her:


LES OGSÅ: Blir du sulten av dette bildet?

Oppfattet ikke reklamen som støtende

Klagerne fikk ikke medhold.

Reklamens vaktbikkje, Advertising Standards Agency (ASA), var i dette tilfellet enig med M&S og sa det er akseptabelt for undertøysprodusenter å vise produktene sine i reklamer, så fremt de gjør det på en ansvarlig måte. Dette vil da føre til at forbrukerne ikke oppfatter reklamen som støtende, ifølge ASA.

De var heller ikke av den oppfatning at annonsene impliserte seksuell aktivitet, og at det ikke var noe i veien med Huntington-Whiteley poseringer eller oppførsel.

– Vi så at M&S hadde fulgt plasseringsrestriksjoner slik at annonsene ikke ville henges opp i nærheten av skoler. Vi har vurdert dette tiltaket som mer enn tilstrekkelig, uttalte ASA.

<strong>HELT OK:</strong> ASA mener at M&S reklamerer på en forsvarlig måte og at de ikke har brutt noen regler. Foto: All Over Press
HELT OK: ASA mener at M&S reklamerer på en forsvarlig måte og at de ikke har brutt noen regler. Foto: All Over Press Vis mer
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer