For noen år siden sa Hilde Hagen opp jobben sin hos et dansk smykkemerke og kjøpte en enveisbillett til Asia for å finne ut av hva hun ønsket å gjøre de kommende årene.
På samme tid fridde kjæresten og plutselig skulle ikke Hilde bare finne ut av hva hun ønsket å jobbe med, hun skulle også planlegge et bryllup.

Susanne og broren Andreas startet Holzweiler for 11 år siden. I dag er så godt som hele familien ansatt
Bryllupsplanleggingen startet ganske umiddelbart etter at hun sa «ja». Da det nyforlovede paret var på reise i Australia, forelsket Hilde seg i den bohemske og romantiske stilen der, og begynte å skisse sin egen kjole da hun kom tilbake til Norge.
- Mens jeg fullførte designet av kjolen min, merket jeg at venner og bekjente var interesserte i prosjektet og stilen jeg hadde gått for.
Det var da hun fikk ideen til Whitestory.


Historien bak den fantastiske brudekjolen til TV 2-Susanne
Bar på en gründerdrøm
Hvilken vei Hilde skulle gå nå oppsto altså ikke på rundtur i Asia, men hjemme i hennes egen stue: Hun skulle produsere og selge sine egne brudekjoler.
Hun har tidligere hatt ideer til andre selskaper og konsepter, så alt lå til rette for å starte noe opp på egenhånd.
- Selv om det naturligvis føltes litt skummelt, var det mest av alt veldig spennende. Det finnes jo ingen garanti for at det skal gå bra, men heller ikke så mye å tape på å prøve.
Hilde husker godt dagen hun bestemte seg for å gå for denne gründerdrømmen. Kjæresten kom jobb fra jobb og over døren hang det en plakat med potensielle navn på selskapet, og tv-stua hadde blitt omgjort til et showroom.
- Han fikk nok litt sjokk! Ut med tv-en og inn med kjoler, ler Hilde.
Et år senere var de første kjolene på plass. Det hele startet i leiligheten deres, og slik var det en god stund, men i dag, fire år senere, er Whitestory å finne i en flott butikk på Frogner.


Sarah Jessica Parker har laget klær til den utradisjonelle bruden
Byttet navn
Whitestory var først tiltenkt brudekjoler, men Hilde fant raskt ut at det var enorm etterspørsel etter noen andre kjoler: nemlig til bryllupets gjester.
- Jeg møtte mange som synes det var vanskelig å finne kjoler til bryllup.
I 2016 lanserte hun derfor sine første selskapskjoler. På samme tid blir firmaet også omdøpt til Whitestory & Friends.
- Det var ikke lenger kun en historie om en vakker, hvit brud, men også et eventyr med hennes forlovere og venner.
Hilde forteller at kjolene spredde seg rakst i sosiale medier og ble en stor hit.
- Det gikk så bra at vi bestemte oss for å ta brudekjoler ut av sortimentet og spesialisere oss på selskapskjoler.

Den populære knytekjolen
Kjolen som har fått mest oppmerksomhet, kommer i én størrelse som skal passe alle og kan knytes på et hav av måter. Det er sjelden vi ser bilder fra et bryllup hvor denne kjolen ikke er inkludert.
- Det er så gøy når folk legger ut bilder av kjolene. Noen kunder sender også bryllupsbilder - da blir jeg virkelig rørt, sier Hilde.
På Instagram-profilen til Whitestory har de lagt ut flere videoer som viser hvordan man kan knyte den populære kjolen. Det er også mulig å forhåndsbestille en prøvetime i butikken.

Mye har skjedd siden Hilde flyttet ut tv-en fra stua og hang opp kjoler i stedet. Nå er det ikke lenger bare knytekjolen som er i fokus, men morgenkåper, sommerkjoler og tilbehør som passer til den store dagen.
- Til høsten kommer det en del nye kjolemodeller som blir superfine til julebord og nyttårsfeiring!

Michelle Obama i norsk design, Camilla Pihls kleskolleksjon og spennende Lindex-samarbeid

Whitestory & Friends opplever også at etterspørselen vokser i utlandet.
- Vi har lansert en engelsk versjon av nettsiden slik at det blir lettvint å distribuere globalt. Det har medført til en god del salg utenfor Norge.
Hilde har også fått god hjelp av venninner som har brukt kjolene hennes og delt bilder i sosiale medier.
- Det har vært ekstremt verdifullt. Som tidligere nevnt, er er det også så hyggelig når kunder legger ut bilder. Våre «Friends» er utrolig viktige for oss og har hjulpet oss på vår reise. Det setter vi ufattelig stor pris på.
