H&m

H&M begikk overtramp med «skadelig brun» badetøysmodell

Sveriges Reklamombudsmann mener modellen er for solbrent og et helseskadelig ideal.

FELT FOR BRUNFARGE: Svenske H&M har blitt felt for overtramp av Sveriges Reklamombudsmann som følge av denne reklamekampanjen, hvor supermodell Isabeli Fontana omtales som "for brun".  Foto: H&M
FELT FOR BRUNFARGE: Svenske H&M har blitt felt for overtramp av Sveriges Reklamombudsmann som følge av denne reklamekampanjen, hvor supermodell Isabeli Fontana omtales som "for brun". Foto: H&M Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Dersom du vandret rundt i bygatene i sommer, kunne du nesten ikke unngå å legge merke til de gigantiske reklameplakatene for badetøyet til svenske H&M.

En lettkledd (i bikini naturligvis), smellvakker og ikke minst - svært oppsiktsvekkende brun, Isabeli Fontana (29) prydet nemlig plakatene, som antagelig fikk mange til å vri hodene sine der de gikk.

SKADELIG: Ifølge den svenske kreftforeningen er supermodell Isabeli Fontana helseskadelig solbrent på kampanjebildene.  Foto: H&M
SKADELIG: Ifølge den svenske kreftforeningen er supermodell Isabeli Fontana helseskadelig solbrent på kampanjebildene. Foto: H&M Vis mer

«Felt» for brunfarge






I etterkant har den brasilianske supermodellen og den svenske kleskjeden måttet tåle krass kritikk, og flere personer har faktisk anmeldt kampanjen, både fordi den var for sexistisk, samt fordi noen mente modellen var for tynn.

Det var imidlertid ikke dét som «felte» klesgiganten. Denne uken ble nemlig H&M tatt for overtramp av Sveriges Reklamombudsmann, og årsaken; modellen var altfor brun - på grensen til solbrent.

– Det er trist om vi har opprørt noen kunder, vi ville bare vise vår siste bademote, sier Håcan Andersson, pressekontakt i H&M til svenske Aftonbladet.se.

LES OGSÅ: Ikke glem solkrem her

Bryter markedsføringsreglene

Det er Sveriges Reklamombudsmann og Reklamombudsmannens opinionsnämnd som har kommet frem til beslutningen som du kan lese på hjemmesiden reklamombudsmannen.org.

Stiftelsen Reklamombudsmannen har ikke mandat til å idømme noen straff, bøter eller sanksjoner. Deres oppgave er å offentliggjøre det de mener er overtramp mot god markedsføringsskikk.

De to kontroversielle reklamebildene - som var en del av H&Ms utendørskampanje i Sverige og 43 andre land - viser Isabeli Fontana i rosa bikini og i mønstret bikini. Og ifølge Reklamombudsmannen er hun altså altfor solbrent.

Kan gi kreftøkning



Synes du modellen er "helseskadelig" brun?




Den svenske kreftforeningen, Cancerfonden,gikk hardt ut mot H&Ms reklamekampanje allerede i mai, og hevdet at den kom til å føre til at flere dør av hudkreft.

- Uansett hvordan H&M-modellen har blitt brun - gjennom sola eller et dataprogram - blir effekten den samme: H&M forteller at man skal være brunbrent på stranda. Det er sørgelig å skrive, men H&M kommer gjennom sin siste reklamekampanje, foruten å selge badetøy, bidra til at enda flere mister livet for hudkreften, skriver generalsekretær for den svenske kreftforeningen, Stefan Bergh, i et innlegg i avisa Dagens Nyheter i mai.

Reklamombudsmannens opinionsnämnd er enig med Cancerfonden. De skriver at reklamen er utformet uten at kleskjeden har tatt hensyn til sitt sosiale og yrkesmessige ansvar.

Se reklamefilmen for H&M-kampanjen nedenfor:



Ja, helt klart
 
(62%)
Nei, hun ser fin ut
 
(27%)
Nja, vet ikke
 
(11%)

Ikke som mål å vise ideal

- Vi har ikke hatt som intensjon å formidle noe ideal, sier Andersson hos H&M.

Ifølge ham har ikke kleskjeden fått lignende, negative reaksjoner på reklamen i de andre landene den har vært brukt.

Også Dagbladet.no skrev en sak om reklamekampanjen, og de skadelige effektene den hadde tidligere i år.

Den gang beklaget Vibeke Holann, kommunikasjonssjef i norske H&M, hvis folk har latt seg støte av bildene.

- Vi er veldig lei oss hvis folk blir opprørt av bikinikampanjen. Det har ikke vært vår intensjon. Vår intensjon har ikke vært å vise noe ideal, men bikinimote, sa hun til nettavisen.

LES OGSÅ: Solarium dobler hudkreftrisiko for dem under 35 år



Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer