H&m

H&M får ros for bruk av Beyoncé som modell

- At H&M velger å bruke henne synes jeg er kjempebra, sier ekspert på spiseforstyrrelser.

NY KJENDISMODELL: Popstjerne Beyoncé er H&Ms nye kampanjemodell for sommerens kolleksjon.  Foto: H&M
NY KJENDISMODELL: Popstjerne Beyoncé er H&Ms nye kampanjemodell for sommerens kolleksjon. Foto: H&M Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Kleskjeden Hennes & Mauritz har lenge vært kjent for å få noen av de hotteste navnene i mote- og underholdningsbransjen til å stille som modell for deres kolleksjoner.

Det siste året har blant andre popsangerinne Lana del Rey, franske Vanessa Paradis og supermodell Laetitia Casta stilt som kampanjemodeller for kleskjeden.

LES OGSÅ: Her viser H&M under Paris fashion week

SUPERSTJERNE: 31-åringen er en av verdens mestselgende artister. Ifølge H&M har Beyonce vært involvert i designprosessen med den nye kolleksjonen, så den representerer godt hennes personlige stil. Foto: All Over Press
SUPERSTJERNE: 31-åringen er en av verdens mestselgende artister. Ifølge H&M har Beyonce vært involvert i designprosessen med den nye kolleksjonen, så den representerer godt hennes personlige stil. Foto: All Over Press Vis mer
STOLT MAMMA: Beyoncé og ektemannen Jay-Z ble foreldre til lille Blue Ivy i januar i fjor.  Foto: All Over Press
STOLT MAMMA: Beyoncé og ektemannen Jay-Z ble foreldre til lille Blue Ivy i januar i fjor. Foto: All Over Press Vis mer

Beyoncé som kampanjemodell

Denne sommeren har imidlertid kleskjeden virkelig slått på stortrommen når det gjelder valg av modell. Med på laget har de nemlig fått ingen ringere enn superstjerne og popikon Beyoncé.






31-åringen, som fikk datteren Blue Ivy med ektemann og rapper Jay-Z for litt over ett år siden, har inngått et samarbeid med H&M i forbindelse med den nye sommerkampanjen, som er i salg i butikker og på nett fra begynnelsen av mai.

Og artisten, som starter sin utsolgte turné - Mrs. Carter Show World Tour, den 15. april, vil dukke opp på TV, i magasiner og på utendørspostere med plagg fra H&Ms nye kolleksjon. Beyoncé skal selv ha kommet med innspill til designet av kolleksjonen, og den skal gjenspeile hennes personlige stil.





Print- og utendørsposterne vil introdusere «Beyoncé som Mrs. Carter i H&M», inspirert av tanken om at kvinnen kan være alt: sterk, sårbar, sensuell, omsorgsfull, morsom og flørtende.

- Jeg har alltid likt H&Ms fokus på morsom og rimelig mote. Jeg virkelig elsket konseptet, og det var en helt fantastisk fotoshoot på en tropisk øy - det føltes mer som å lage en video enn en reklame, er noe av det Beyoncé sier i forbindelse med nyheten.

LES OGSÅ: Vi vil ha pupper og lår!

I BADETØY: Beyonce har tidligere stilt opp i badetøy på coveret av Sports Illustrated og Shape Magazine.  Foto: All Over Press
I BADETØY: Beyonce har tidligere stilt opp i badetøy på coveret av Sports Illustrated og Shape Magazine. Foto: All Over Press Vis mer

Stiller i badetøy

Popstjernen skal også stille som modell for årets badetøy, og har vært involvert i hele designprosessen av badedraktene og bikiniene.

Dette er imidlertid ikke første gang Beyoncé har stilt opp som modell i lettkledd badetøy. Popstjernen har tidligere posert på forsiden av Sports Illustrated, og tidligere i vinter var hun på coveret av Shape Magazine iført en liten sportsinspirert bikini.






Ifølge popstjernen selv, er hun veldig opptatt av å trene regelmessig, og ha et variert og sunt kosthold. Sjekk hvordan hun kom tilbake i form etter fødselen her!

Et positivt signal

At H&M har valgt akkurat Beyoncé som modell for årets badetøy, er også et godt signal til alle kvinner der ute.

Synes du det er positivt at H&M har valgt en mer formfull modell?

EKSPERT: Runi Børresen er en av Norges mest kjente eksperter innen spiseforstyrrelser. Hun er positiv til at H&M har valgt å bruke Beyoncé som modell.
EKSPERT: Runi Børresen er en av Norges mest kjente eksperter innen spiseforstyrrelser. Hun er positiv til at H&M har valgt å bruke Beyoncé som modell. Vis mer





Til forskjell fra mange av de svært tynne supermodellene som ofte fronter badekolleksjoner, er nemlig popstjernen frodig, veltrent og sunn.

- Dette er jo veldig positivt, da. At H&M, som er så store, velger å bruke Beyoncé som modell synes jeg er kjempebra. Da har de kanskje tenkt og ønsker å ville bidra positivt i den galskapen som ellers regjerer i motebransjen når det gjelder størrelse, sier Runi Børresen, som er ekspert på spiseforstyrrelser, til KK.no:

- Det er veldig bra at man har tenkt sånn, og at dette er noe de vil bli assosiert med – kanskje for å vise nettopp det at de har klær for alle. Det er veldig positivt. Ellers var jo H&M også veldig tidlig ute med «Big is Beautiful»-serien, og det synes jeg også de skal få skryt for. Det er jo nemlig slik at vi kvinner kommer i alle fasonger, og det er de absolutt færreste som ser ut som supermodeller. Det at det er et mangfold, at det ikke finnes én type mennesker, det synes jeg er viktig at klesbransjen formidler.





- Beyoncé er også en kvinne som tør å være den hun er. Og det står det respekt av, særlig med tanke på det enorme presset disse stjernene har på seg når det gjelder kropp og utseende. Hun er den hun er, står for noe, og sender sunne signaler om at det er bra å være seg selv, sier Børresen.

LES OGSÅ: Topshop måtte fjerne dette bildet

Ja, helt klart, det er kjempebra!
 
(72%)
Jo, det er sikkert fint det, men hun er fortsatt tynn
 
(23%)
Jeg bryr meg ikke
 
(4%)
Jeg synes de heller burde valgt en supermodell
 
(1%)
Nja, vet ikke
 
(0%)
FØRSTE SMAKEBIT: Her er en av bikiniene og kjolene fra kolleksjonen - som kommer i butikk i mai.  Foto: Produsenten
FØRSTE SMAKEBIT: Her er en av bikiniene og kjolene fra kolleksjonen - som kommer i butikk i mai. Foto: Produsenten Vis mer

Perfekt for H&M

Ifølge Kristin Fjeld, PR-manager for H&M i Norge, var det flere grunner til at kleskjeden valgte et samarbeid med nettopp Beyoncé.

- H&M henvender seg til alle som er interessert i mote, og derfor samarbeider vi med en rekke ulike typer modeller og personligheter i våre kampanjer, sier hun til KK.no:

- Beyoncé er en sterk og flott kvinne, og hun er en fantastisk sangerinne, skuespiller og et stilikon. Vi synes hun er den perfekte match til vår sommerkolleksjon som er inspirert av hennes egne ikoniske stil, og vi gleder oss til kampanjen går live.






Så spørs det da hvordan folket mottar denne nye kampanjen. I fjor fikk nemlig kleskjeden krass kritikk på grunn av den intense brunfargen til badetøysmodell Isabeli Fontana...

LES OGSÅ: Derfor elsker de formene sine

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer