Det å produsere et par jeans krever ikke bare mye arbeid, men mye vann. Da NRK tidlig i januar slapp en episode av sin serie Sløsesjokket, fikk vi - og Alexandra Joner - realiteten rett i fleisen: Det krever faktisk 4000 liter vann for å produsere ett par med jeans.
I episoden får vi også et lite innblikk i det som er verdens nest mest forurensede industri: nemlig klesindustrien.
Vi kan ikke lenger unngå dette, og både forbrukere og produsenter må begynne å ta grep. Allerede har flere store kjeder begynt å ta grep og snur om på måten de produserer, og det er også flere merker som har oppstått de siste årene som fra starten av har fokus på en bærekraftig produksjon.
Flere merker lanserer også nye kolleksjoner som har hatt dette som hovedfokus, og nå er nok en slik kolleksjon på vei.
28. januar lanserer nemlig den svenske kjedebutikken H&M et samarbeid med jeans-legenden Lee. Dette bare en liten uke etter at de lanserte sitt nye designsamarbeid. Les mer her.

I en pressemelding sendt ut av H&M kommer det frem at dette er kjedebutikkens første jeans i 100 prosent resirkulert bomull, og at 80 prosent av dette er industriavfall og 20 prosent er forbrukeravfall.
Merket har også planer om å dele informasjon om hvordan plaggene er produsert på nettsiden sin. Dette inkluderer blant annet vann-, CO2- og energipåvirkningen av alle plaggene i kolleksjonen.

- I utgangspunktet er det ikke bærekraftig å produsere klær

- Vi er veldig glade for å jobbe med Lee for sammen å dytte endringen i riktig retning. En endring mot mer bærekraftige og sirkulære denimplagg, sier Jon Loman, designer i H&M, via pressemeldingen.

Fargeekspert: - Derfor bør du bruke denne fargen!

