Roberto Cavallis

H&Ms nye stjernedesigner

H&M slår til igjen. Nå er det motehuset Comme des Garçons som skal stå bak kleskjedens nye høstkolleksjon.

Hvis gjestekolleksjonen til Comme des Garçons er noe i nærheten av motehusets vår- og sommerklær kan H&M-høsten bli en spennende affære.  Foto: All Over Press
Hvis gjestekolleksjonen til Comme des Garçons er noe i nærheten av motehusets vår- og sommerklær kan H&M-høsten bli en spennende affære. Foto: All Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Ingen høst uten nok en ny stjernedesigner hos H&M. I fjor var det Roberto Cavallis dyriske print og flagrende kjoler som fikk pryde utstillingsvinsduene. Tidligere har Stella McCartney, Karl Lagerfeld og Viktor & Rolf gjort det samme. Nå er det merket Comme des Garçons som skal designe kleskjedens gjestekolleksjon.
  • Les også: Vi testet Roberto Cavallis H&M-kolleksjon
  • Merket, som ble etablert i Tokyo av den japanske designeren Rei Kawakubo i 1973, er kjent for å gå mot strømmen. Som Rei Kawakubo selv sier:- Min designstil er ikke påvirket av hva som skjer innenfor mote og kultur. Jeg arbeider med obskure, abstrakte bilder for å skape et nytt og friskt skjønnhetskonsept.Comme des Garçons vekker ofte stor oppsikt, som på 80-tallet, da merket viste en kolleksjon med svarte, tunge plagg med hull og istykkerrevne filler og siden fikk tilnavnet «Hiroshima chic».For H&M skal Kawakubo designe en dame- og herrekolleksjon, en unisexduft, tilbehør og noe barnetøy. Kolleksjonen kommer i butikkene i begynnelsen av november.- Balansen mellom kreativitet og business har alltid interessert meg. Det er et dilemma, men det kreative vil uansett alltid være min førsteprioritet. Å jobbe sammen med H&M er en spennende utfordring. Det gir en mulighet til å utfordre dilemmaet til det ekstreme og forsøke å løse det, sier Rei Kawakubo.H&M selv er strålende fornøyd over samarbeidet. – Rei Kawakubo har vært på toppene av ønskelisten lenge og vi er svært glade for at hun vil samarbeide med oss. Vi har stor respekt for hennes motefilosofi, sier H&Ms kreative leder Margareta van den Bosch.LES OGSÅ:
  • Les også: Vi testet Roberto Cavallis H&M-kolleksjon
  • - H&M for barnearbeid
  • H&M mot AIDS
  • Billig suksess for kleskjedene
  • Moralen i moten
  • Klær med mening
  • Les artikkelen gratis

    Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

    Gå til innlogging med

    Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

    Vi bryr oss om ditt personvern

    KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

    Les mer