Oslo Runway

Høydepunktene fra den norske moteuken

7 ting vi vil huske fra Oslo Runway.

OSLO RUNWAY: Det norske svaret på fashion week er over for i år. Dette var høydepunktene. FOTO: Ignat Wiig / @igwstudios.
OSLO RUNWAY: Det norske svaret på fashion week er over for i år. Dette var høydepunktene. FOTO: Ignat Wiig / @igwstudios. Vis mer
Publisert

Nok en utgave av det norske svaret på de internasjonale fashion weeks er over. Her er noen av høydepunktene fra den norske moteuken, Oslo Runway.

Nytt på nytt

Hva skal egentlig en norsk moteuke være?

En visningsplattform for allerede etablerte merker – eller et springbrett for nye designerne? Svaret er mest sannsynlig et sted midt i mellom. Mellom kunst og kommers og børs og katedral.

TALENT: Tarinii Martinsen var blant talentene som fikk vise under Oslo Runway Next. FOTO: Lucas Gaussen/@igwstudios.
TALENT: Tarinii Martinsen var blant talentene som fikk vise under Oslo Runway Next. FOTO: Lucas Gaussen/@igwstudios. Vis mer

Det er bare rett og rimelig at en norsk moteuke fungerer som en slags inkubator for talent. En talentfabrikk, om du vil, der nye designtalenter får komme til orde, og der støtteordningene slår ut i full blomst.

VANT: Ingrid Pettersson stakk av med talentprisen DS Fashion Talent Award. FOTO: Lucas Gaussen/@igwstudios.
VANT: Ingrid Pettersson stakk av med talentprisen DS Fashion Talent Award. FOTO: Lucas Gaussen/@igwstudios. Vis mer

Oslo Runways DS Fashion Talent Award og Oslo Runway Next er eksempler på slike støtteprogram som skal synliggjøre unge, norske motemerker og designere.

TILBAKE: Margaret Abeshu vant fjorårets talentpris, nå var hun tilbake under Oslo Runway Next. FOTO: Lucas Gaussen/@igwstudios.
TILBAKE: Margaret Abeshu vant fjorårets talentpris, nå var hun tilbake under Oslo Runway Next. FOTO: Lucas Gaussen/@igwstudios. Vis mer

Og de drar fulle hus under visninger som i demokratiseringens navn er åpne for alle.

NYTT NORSK: Kine Ulvestads 2 Much Pressure under Oslo Runway Next. FOTO: Lucas Gaussen/@igwstudios.
NYTT NORSK: Kine Ulvestads 2 Much Pressure under Oslo Runway Next. FOTO: Lucas Gaussen/@igwstudios. Vis mer

Fire utvalgte designere viste frem sine kolleksjoner under førstnevnte der KHiOs Ingrid Petterson stikker av med seieren.

Det er både heder og ære i potten, men også en visning sponset av Oslo Runway.

Støtteprogrammet Oslo Runway Next, som skal løfte frem Norges neste motemerker, viser bredden i norsk mote.

Fra Kine Ulvestads heklede plagg, et lysår fra skandinavisk minimalisme, men helt i tråd med norske håndverkstradisjoner, til fjorårets DS Fashion Talent Award-vinner Margaret Abeshus interessante perspektiver på både kjønn og kritisk teori. For ikke å nevne Tarinii Martinsens utforskning av ulike sosiale stereotyper.

Internasjonalt nivå

Et nylig samarbeid med en av verdens største motedesignere, Jason Wu, gav kanskje blod på tann for den norske smykkedesigneren Cathrine Børter.

Takk og lov, kan man si. For selv om Børter visstnok skal ha trengt noe overtalelse for å vise, resulterte det i en slags merverdi både for henne, merket og Oslo Runway.

PERLEMOR: Cathrine Børters smykkeunivers er så mye mer enn bare smykker. FOTO: Ignat Wiig / @igwstudios.
PERLEMOR: Cathrine Børters smykkeunivers er så mye mer enn bare smykker. FOTO: Ignat Wiig / @igwstudios. Vis mer
HØYDEPUNKT: Visningen trekkes frem som et høydepunkt under den norske moteuken. FOTO: Ignat Wiig / @igwstudios.
HØYDEPUNKT: Visningen trekkes frem som et høydepunkt under den norske moteuken. FOTO: Ignat Wiig / @igwstudios. Vis mer

Pearl Octopussys iøyenfallende perlesmykker bryter tvert med den skandinaviske minimalismen. Maksimalistiske, men likevel i all sin enkelhet, er det allerede på alles lepper og også på store internasjonale dører.

STERKT: Cathrine Børters visning fikk motefolk til å gråte. FOTO: Stephanie Sikkes.
STERKT: Cathrine Børters visning fikk motefolk til å gråte. FOTO: Stephanie Sikkes. Vis mer

Men det er så mye mer enn bare smykker.

For hånd i hånd med smykkene Børter allerede er kjent for, går plaggene. Redesignede second hand og vintage blazere. Perle-bh'en alle snakker om. Strassblazeren som lages på bestilling.

Sosiale medier flommer over av bilder og videoer fra visningen som fikk motefolk til å gråte. Og som løfter det norske smykkemerket til noe mer. Til neste nivå.

I en egen klasse

Klesdesigner Edda Gimnes er allerede et kjent navn i den norske moteverdenen. Og i den internasjonale, for den slags skyld.

Hennes særegne strek, tegnet med venstre hånd som en kontrast til perfeksjonismen, og utforskende formsans har gitt en gjenkjennelig signatur som gjør henne til en av våre aller mest interessante norske designere.

MOTEKUNST: I Edda Gimnes' univers møter mote kunst. FOTO: Lucas Gaussen/@igwstudios.
MOTEKUNST: I Edda Gimnes' univers møter mote kunst. FOTO: Lucas Gaussen/@igwstudios. Vis mer
STREKEN: Den norske designerens strek er blitt hennes signatur. FOTO:
STREKEN: Den norske designerens strek er blitt hennes signatur. FOTO: Vis mer

Født i 1991 har hun allerede en nokså imponerende karriere. I 2015 ble hun kåret av New York Times til «Designer to Watch».

Og i 2018 var hun den første nordmannen som ble nominert til den prestisjetunge LVMH-prisen. Hun er også en av de yngste designeren noensinne til å bli vist på Metropolitan Museum of Art i New York.

Hennes verker er også en del av samlingen til Nasjonalmuseet her hjemme, og tidligere i år hadde hun sin første separatutstilling – «Fra strek til design» – på NITJA Center for Contemporary Art.

LETT PÅ TÅ: Dansere blåste liv i den norske designerens kolleksjon. FOTO: Lucas Gaussen/@igwstudios.
LETT PÅ TÅ: Dansere blåste liv i den norske designerens kolleksjon. FOTO: Lucas Gaussen/@igwstudios. Vis mer

Men som dette har du ikke sett henne før.

Det er fascinerende å oppleve Gimnes' levende kunst komme til, vel – live, med ny teknologi. En fygital opplevelse i skjæringspunktet mellom mote, kunst og tech. Det er en spesielt god match med den norske designerens motekunstklær.

Treffer på trend

One and Other fortsetter med det de er gode på, nemlig å skape sesongløse kolleksjoner til den perfekte basegarderoben. Det er uavhengig av trender, men likevel helt i tråd med de.

TIDLØST: Klassiske plagg kjennetegner det norske motemerket. FOTO: Emma Sukalic.
TIDLØST: Klassiske plagg kjennetegner det norske motemerket. FOTO: Emma Sukalic. Vis mer
FOTO: Emma Sukalic.
FOTO: Emma Sukalic. Vis mer
FOTO: Emma Sukalic.
FOTO: Emma Sukalic. Vis mer

For her er klær du vil gå med. Plagg som blir klassikere i garderoben. Tidløse. Av god kvalitet. Ukompliserte, på et vis. Hverdagsplagg som kan styles opp og ned etter anledning. Kommersielt, joda. Men så selger det også. Og det er jo poenget.

TRENDER: Uavhengig av trender, men likevel on trend fra det norske klesmerket. FOTO: Sara Abraham.
TRENDER: Uavhengig av trender, men likevel on trend fra det norske klesmerket. FOTO: Sara Abraham. Vis mer

Trendaspektet kommer til sin rett spesielt i castingen av modeller. Her står mangfold sentralt, og det er både riktig og viktig, selv om det fortsetter å være unntaket heller enn regelen i de virkelig store motebyene.

Maktdemonstrasjon

Den som venter på noe godt, venter som kjent ikke forgjeves. Celine Aagaards Envelope1976 er liksom i en egen liga.

KONTRASTER: Versatile plagg som kan brukes om igjen er dette merkets signatur. FOTO: Ole Martin Halvorsen.
KONTRASTER: Versatile plagg som kan brukes om igjen er dette merkets signatur. FOTO: Ole Martin Halvorsen. Vis mer
SUPERMODELL: Rawdah Mohamed på catwalken for Envelope1976. FOTO: Ole Martin Halvorsen.
SUPERMODELL: Rawdah Mohamed på catwalken for Envelope1976. FOTO: Ole Martin Halvorsen. Vis mer

Det er visningen alle venter på, men det kan også være et tveegget sverd. For med forrige visning, og merkets runway-debut, frisk i minnet er forventningene høye nå.

FOTO: Ole Martin Halvorsen.
FOTO: Ole Martin Halvorsen. Vis mer
MOTEPROFIL: Celine Aagaard etter visningen. FOTO: Ole Martin Halvorsen.
MOTEPROFIL: Celine Aagaard etter visningen. FOTO: Ole Martin Halvorsen. Vis mer

Men de innfris. I et parkeringsanlegg under bakken er liksom alt på plass; showet, klærne, modellene, musikken. Det er hesblesende, hardcore, hardt, mørkt og mykt. En euforisk oppvisning i det beste norsk mote har å by på. Hele veien tro til merkets monokrome røtter, og med Aagaard selv som motebransjens ufravikelige værhane og fortsatt en av våre mest toneangivende moteprofiler.

Oslo Runway bør gjøre alt for å holde på henne, for med merket på programmet løftes det hele ett hakk videre. For Aagaard sin del gjelder det å ikke hvile på laurbærene. Det var det ingenting som tydet på da hun bokstavelig talt tok moteuken med storm idet hun høstet applaus etter nok en maktdemonstrasjon.

Står fjellstøtt

På Oslos tak tar ESP-designer Elisabeth Stray Pedersen oss med på en reise i tid.

BIER OG BLOMSTER: Fargesterkt fra ESP. FOTO: Magnus Nordstrand.
BIER OG BLOMSTER: Fargesterkt fra ESP. FOTO: Magnus Nordstrand. Vis mer

Ja, det er en historie om bærekraft. Om mote for fremtiden. Et tema som liksom faller mer naturlig for noen enn andre.

Da Pedersen kjøpte den 60 år gamle oslofabrikken Lillunn i 2015 etablerte hun også designstudioet og motemerket ESP.

TIDSMASKIN:. Plagg ti til 20 år frem i tid står i fokus her. FOTO: Magnus Nordstrand.
TIDSMASKIN:. Plagg ti til 20 år frem i tid står i fokus her. FOTO: Magnus Nordstrand. Vis mer
NORSK ULL: Elisabeth Stray Pedersens ESP bruker norsk ull. FOTO: Magnus Nordstrand.
NORSK ULL: Elisabeth Stray Pedersens ESP bruker norsk ull. FOTO: Magnus Nordstrand. Vis mer

Hun fortsetter å lage og å utvikle fabrikkens etterhvert så ikoniske teppekåper i ren norsk ull, men utvider også med andre plagg i ull fra sauer som går fritt i Gol. Ullen er Svanemerket og tekstilene er også Woolmark-sertifiserte.

Et utvalg plagg er simulert ti til 20 år frem i tid. Med det viser Pedersen hvordan plaggene potensielt kan videreutvikles med på fokus på ulike reparasjonsteknikker, men også ved bruk av såkalt deadstock og allerede eksisterende mønstre. Målet er selvsagt en lengre liv for plaggene, og også å styrke båndet mellom bærer og plagg.

Med nål og tråd

Det er ganske så imponerende hva Benedikte Ringberg med sitt klesmerke Atelier Hinode allerede har oppnådd.

Visningen under Oslo Runway er hennes og merkets runway-debut, og kolleksjonen er inspirert av blomstring.

Det er kanskje tilfeldig, men går likevel tematisk mistenkelig godt overens med nykommeren og merkets egen utvikling.

DEBUT: Atelier Hinode gjorde sin runway-debut. FOTO: Atelier Hinode.
DEBUT: Atelier Hinode gjorde sin runway-debut. FOTO: Atelier Hinode. Vis mer

Joda, det er enda helt ferskt. Men Ringberg har allerede gjort seg viktige tanker rundt det bærekraftige aspektet, i tillegg til det rent designmessige, så klart. Deta multifunksjonelle aspektet er interessant, og versatile plagg treffer midt i tidsånden.

Overskuddsmaterialer er i all hovedsak det som blir brukt, og Ringberg designer plagg laget for å vare et helt liv. Det er noe eget med å se de i bevegelse, helt i tråd med merkets identitet og følelse.

SISTE FINISH: Designer og grunnlegger Benedikte Ringberg legger siste hånd på verket. FOTO: Ignat Wiig.
SISTE FINISH: Designer og grunnlegger Benedikte Ringberg legger siste hånd på verket. FOTO: Ignat Wiig. Vis mer
PÅ REKKE OG RAD: Imponerende fra en debutant under den norske moteuken. FOTO: Atelier Hinode.
PÅ REKKE OG RAD: Imponerende fra en debutant under den norske moteuken. FOTO: Atelier Hinode. Vis mer

En uvanlig god debut som riktignok skal følges opp. Men det er spennende fra en ung debutant og et nyoppstartet merke.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer