Nok en utgave av det norske svaret på de internasjonale fashion weeks er over. Her er noen av høydepunktene fra den norske moteuken, Oslo Runway.

Helene Olafsen og Fam Irvoll lager klesmerke
Nytt på nytt
Hva skal egentlig en norsk moteuke være?
En visningsplattform for allerede etablerte merker – eller et springbrett for nye designerne? Svaret er mest sannsynlig et sted midt i mellom. Mellom kunst og kommers og børs og katedral.

Det er bare rett og rimelig at en norsk moteuke fungerer som en slags inkubator for talent. En talentfabrikk, om du vil, der nye designtalenter får komme til orde, og der støtteordningene slår ut i full blomst.

Oslo Runways DS Fashion Talent Award og Oslo Runway Next er eksempler på slike støtteprogram som skal synliggjøre unge, norske motemerker og designere.

Og de drar fulle hus under visninger som i demokratiseringens navn er åpne for alle.

Fire utvalgte designere viste frem sine kolleksjoner under førstnevnte der KHiOs Ingrid Petterson stikker av med seieren.
Det er både heder og ære i potten, men også en visning sponset av Oslo Runway.

5 skandinaviske motemerker du bør kjenne til
Støtteprogrammet Oslo Runway Next, som skal løfte frem Norges neste motemerker, viser bredden i norsk mote.
Fra Kine Ulvestads heklede plagg, et lysår fra skandinavisk minimalisme, men helt i tråd med norske håndverkstradisjoner, til fjorårets DS Fashion Talent Award-vinner Margaret Abeshus interessante perspektiver på både kjønn og kritisk teori. For ikke å nevne Tarinii Martinsens utforskning av ulike sosiale stereotyper.
Internasjonalt nivå
Et nylig samarbeid med en av verdens største motedesignere, Jason Wu, gav kanskje blod på tann for den norske smykkedesigneren Cathrine Børter.
Takk og lov, kan man si. For selv om Børter visstnok skal ha trengt noe overtalelse for å vise, resulterte det i en slags merverdi både for henne, merket og Oslo Runway.


Pearl Octopussys iøyenfallende perlesmykker bryter tvert med den skandinaviske minimalismen. Maksimalistiske, men likevel i all sin enkelhet, er det allerede på alles lepper og også på store internasjonale dører.

Men det er så mye mer enn bare smykker.
Annonsørinnhold
Aller Media
Raser ut av butikkhyllene, og det med god grunn
i samarbeid med Aller MediaFor hånd i hånd med smykkene Børter allerede er kjent for, går plaggene. Redesignede second hand og vintage blazere. Perle-bh'en alle snakker om. Strassblazeren som lages på bestilling.
Sosiale medier flommer over av bilder og videoer fra visningen som fikk motefolk til å gråte. Og som løfter det norske smykkemerket til noe mer. Til neste nivå.
I en egen klasse
Klesdesigner Edda Gimnes er allerede et kjent navn i den norske moteverdenen. Og i den internasjonale, for den slags skyld.
Hennes særegne strek, tegnet med venstre hånd som en kontrast til perfeksjonismen, og utforskende formsans har gitt en gjenkjennelig signatur som gjør henne til en av våre aller mest interessante norske designere.


Født i 1991 har hun allerede en nokså imponerende karriere. I 2015 ble hun kåret av New York Times til «Designer to Watch».
Og i 2018 var hun den første nordmannen som ble nominert til den prestisjetunge LVMH-prisen. Hun er også en av de yngste designeren noensinne til å bli vist på Metropolitan Museum of Art i New York.
Hennes verker er også en del av samlingen til Nasjonalmuseet her hjemme, og tidligere i år hadde hun sin første separatutstilling – «Fra strek til design» – på NITJA Center for Contemporary Art.

Men som dette har du ikke sett henne før.
Det er fascinerende å oppleve Gimnes' levende kunst komme til, vel – live, med ny teknologi. En fygital opplevelse i skjæringspunktet mellom mote, kunst og tech. Det er en spesielt god match med den norske designerens motekunstklær.
Treffer på trend
One and Other fortsetter med det de er gode på, nemlig å skape sesongløse kolleksjoner til den perfekte basegarderoben. Det er uavhengig av trender, men likevel helt i tråd med de.



For her er klær du vil gå med. Plagg som blir klassikere i garderoben. Tidløse. Av god kvalitet. Ukompliserte, på et vis. Hverdagsplagg som kan styles opp og ned etter anledning. Kommersielt, joda. Men så selger det også. Og det er jo poenget.

Oslo-merke med storsatsing: – Nå skal vi erobre Europa

Trendaspektet kommer til sin rett spesielt i castingen av modeller. Her står mangfold sentralt, og det er både riktig og viktig, selv om det fortsetter å være unntaket heller enn regelen i de virkelig store motebyene.
Maktdemonstrasjon
Den som venter på noe godt, venter som kjent ikke forgjeves. Celine Aagaards Envelope1976 er liksom i en egen liga.


Det er visningen alle venter på, men det kan også være et tveegget sverd. For med forrige visning, og merkets runway-debut, frisk i minnet er forventningene høye nå.


Men de innfris. I et parkeringsanlegg under bakken er liksom alt på plass; showet, klærne, modellene, musikken. Det er hesblesende, hardcore, hardt, mørkt og mykt. En euforisk oppvisning i det beste norsk mote har å by på. Hele veien tro til merkets monokrome røtter, og med Aagaard selv som motebransjens ufravikelige værhane og fortsatt en av våre mest toneangivende moteprofiler.

Celine Aagaard: – Jeg har sovet lite, grått, vært usikker, nervøs og gira
Oslo Runway bør gjøre alt for å holde på henne, for med merket på programmet løftes det hele ett hakk videre. For Aagaard sin del gjelder det å ikke hvile på laurbærene. Det var det ingenting som tydet på da hun bokstavelig talt tok moteuken med storm idet hun høstet applaus etter nok en maktdemonstrasjon.
Står fjellstøtt
På Oslos tak tar ESP-designer Elisabeth Stray Pedersen oss med på en reise i tid.

Ja, det er en historie om bærekraft. Om mote for fremtiden. Et tema som liksom faller mer naturlig for noen enn andre.

– Vi har gjort noe riktig
Da Pedersen kjøpte den 60 år gamle oslofabrikken Lillunn i 2015 etablerte hun også designstudioet og motemerket ESP.


Hun fortsetter å lage og å utvikle fabrikkens etterhvert så ikoniske teppekåper i ren norsk ull, men utvider også med andre plagg i ull fra sauer som går fritt i Gol. Ullen er Svanemerket og tekstilene er også Woolmark-sertifiserte.

«Emily in Paris»-stjerna valgte norsk design
Et utvalg plagg er simulert ti til 20 år frem i tid. Med det viser Pedersen hvordan plaggene potensielt kan videreutvikles med på fokus på ulike reparasjonsteknikker, men også ved bruk av såkalt deadstock og allerede eksisterende mønstre. Målet er selvsagt en lengre liv for plaggene, og også å styrke båndet mellom bærer og plagg.
Med nål og tråd
Det er ganske så imponerende hva Benedikte Ringberg med sitt klesmerke Atelier Hinode allerede har oppnådd.
Visningen under Oslo Runway er hennes og merkets runway-debut, og kolleksjonen er inspirert av blomstring.
Det er kanskje tilfeldig, men går likevel tematisk mistenkelig godt overens med nykommeren og merkets egen utvikling.

Joda, det er enda helt ferskt. Men Ringberg har allerede gjort seg viktige tanker rundt det bærekraftige aspektet, i tillegg til det rent designmessige, så klart. Deta multifunksjonelle aspektet er interessant, og versatile plagg treffer midt i tidsånden.
Overskuddsmaterialer er i all hovedsak det som blir brukt, og Ringberg designer plagg laget for å vare et helt liv. Det er noe eget med å se de i bevegelse, helt i tråd med merkets identitet og følelse.


En uvanlig god debut som riktignok skal følges opp. Men det er spennende fra en ung debutant og et nyoppstartet merke.