Skjønnhet:

Hudpleien som dominerer nå

Vi tror på åpenhet, færre produkter og enda mer fokus på egenpleie.

Hudpleien som dominerer nå
Publisert

Skjønnhetsverktøy

Salget av gua sha-stein og jaderuller har økt betraktelig det siste året. Formålet med disse verktøyene er blant annet å massere, øke blodsirkulasjonen og lede bort væske som kan føre til hovenhet i ansiktet.

Meso Glow, Skin Roller Kit (kr 1600, Linda Johansen). FOTO: Produsenten
Meso Glow, Skin Roller Kit (kr 1600, Linda Johansen). FOTO: Produsenten Vis mer
Renew AgeDefence Face Brush (kr 445, Karmameju). FOTO: Produsenten
Renew AgeDefence Face Brush (kr 445, Karmameju). FOTO: Produsenten Vis mer
Eco Rubber Balls (kr 240, Amazing Space). FOTO: Produsenten
Eco Rubber Balls (kr 240, Amazing Space). FOTO: Produsenten Vis mer
Gua Sha Facial Massage Stone (kr 190, Bangerhead). FOTO: Produsenten
Gua Sha Facial Massage Stone (kr 190, Bangerhead). FOTO: Produsenten Vis mer
Beauty Textured Jade Roller (kr 300, Kicks). FOTO: Produsenten
Beauty Textured Jade Roller (kr 300, Kicks). FOTO: Produsenten Vis mer

Hender

På grunn av hyppig håndvask og desinfisering trenger hendene litt ekstra pleie. I tillegg til at vi stiller større krav til håndkrem og -såpe, dukker det stadig opp ny, innovativ pleie til hendene. Det finnes blant annet et fuktgivende og lysreflekterende håndserum fra La Mer som jobber for å minske pigmentering, og Nannette de Gaspé har egne tørrmasker spesialdesignet for hender.

Serum (kr 1120, La Mer). FOTO: Produsenten
Serum (kr 1120, La Mer). FOTO: Produsenten Vis mer
Resurrection Aromatique Hand Balm (kr 260, Aesop). FOTO: Produsenten
Resurrection Aromatique Hand Balm (kr 260, Aesop). FOTO: Produsenten Vis mer

Alt i ett

I en verden med bilderetusjering, overflod av produkter og dyre kosmetiske skjønnhetsbehandlinger ser vi nå en motreaksjon i form av at mange ønsker det mer lettvint og effektivt.

– Resten av verden ser mot Skandinavia. Den koreanske trenden med 12-stegs hudpleie er ikke noe for oss nordboere, og dette beundrer verden. Ordet «scandibeauty» e blitt en trend, og med dette menes enkel og effektiv hudpleie, gjerne med ingredienser forsket eller dyrket fram i denne delen av verden, forklarer Anne Kathrine Hansen.

The Cream (kr 2400, Augustinus Bader). FOTO: Produsenten
The Cream (kr 2400, Augustinus Bader). FOTO: Produsenten Vis mer
Skandinavisk hudpleie (kr 650, Čuvget). FOTO: Produsenten
Skandinavisk hudpleie (kr 650, Čuvget). FOTO: Produsenten Vis mer

Tørrmasker

Innehaver av Gimle Parfymeri i Oslo, Lill-Ann Schjelderup, har stor tro på den nye typen «sheet mask», eller dukmasker på norsk, som er kommet på markedet.

– En tørrmaske søler ikke, og leverer en høy prosentandel aktive ingredienser direkte til huden. Maskene skal sitte på i 15 min, og kan ofte gjenbrukes mellom fem til sju ganger, sier Schjeldrup.

Vitality Revealed Face (kr 1295, Nanette de Gasp/parfymeri.no). FOTO: Produsenten
Vitality Revealed Face (kr 1295, Nanette de Gasp/parfymeri.no). FOTO: Produsenten Vis mer
Face Dry Mask Treatment (kr 705, Swiss Clinic). FOTO: Produsenten
Face Dry Mask Treatment (kr 705, Swiss Clinic). FOTO: Produsenten Vis mer
Instant Facial Magic Dry Sheet Mask (kr 640, Charlotte Tilbury). FOTO: Produsenten
Instant Facial Magic Dry Sheet Mask (kr 640, Charlotte Tilbury). FOTO: Produsenten Vis mer

Egenpleie

– Vi ser at folk har behov for enda mer egenpleie nå. Ikke bare på grunn av stive hjemmekontor-nakker og bruken av munnbind, vi har også behov for å unne oss noe ekstra, sier hudpleieekspert Anne Kathrine Hansen.

Hun mener at særlig hudpleie og velvære gir oss følelsen av et tilnærmet normalt liv under slike forhold.

– Faktisk var leppestift en del av rasjoneringen under andre verdenskrig. Behovet for å føle seg vel eksisterer fremdeles når mye annet faller bort, det gjør noe med oss psykisk, forteller Hansen.

Badekrystaller, Magnesium Bath Crystals (kr 155, Rituals). FOTO: Produsenten
Badekrystaller, Magnesium Bath Crystals (kr 155, Rituals). FOTO: Produsenten Vis mer
Reed Diffuser Real Luxury, 100ml (kr 500, Neom/ parfymeri.no). FOTO: Produsenten
Reed Diffuser Real Luxury, 100ml (kr 500, Neom/ parfymeri.no). FOTO: Produsenten Vis mer
Silk Sleep Mask (kr 1150, The Beauty Sleeper/heavenscent.no). FOTO: Produsenten
Silk Sleep Mask (kr 1150, The Beauty Sleeper/heavenscent.no). FOTO: Produsenten Vis mer

Åpenhet

Vi kunder krever stadig mer av produktene vi kjøper. Vi vil vite hva hudpleien inneholder, hvilken effekt den har, og hvordan den er produsert. Emballasje vil også være mer miljøvennlig, da forbrukeren har en forventning om at merkene gjør det de kan for å være så miljøbevisst som mulig. Emballasjen bør kunne gjenvinnes, og det bør tilbys refill-alternativer.

Kiehl’s er et av merkene som jobber mot å kutte utslipp, og tar blant annet imot tomme flasker og krukker på sine utsalgssteder. Lumene er et nordisk skjønnhetsmerke som har satt seg som mål å være helt CO2-nøytrale innen 2025. Fra starten har resirkulering vært en fanesak for Ren Skincare, og innen året ønsker de å være det første zero-waste hudpleiemerket i verden. Dette er bare tre av flere skjønnhetsmerker som går foran som gode eksempler når det gjelder miljøutslipp.

Clean skincare radiance glow daily vitamin c-gel cream (kr 560, Ren Scincare). FOTO: Produsenten
Clean skincare radiance glow daily vitamin c-gel cream (kr 560, Ren Scincare). FOTO: Produsenten Vis mer
Radiance Boosting Cleansing Foam (kr 100, Lumene). FOTO: Produsenten
Radiance Boosting Cleansing Foam (kr 100, Lumene). FOTO: Produsenten Vis mer
Pure Vitality Skin Renewing Cream (kr 635, Kiehl's). FOTO: Produsenten
Pure Vitality Skin Renewing Cream (kr 635, Kiehl's). FOTO: Produsenten Vis mer

Probiotika

Ansvarlig hudterapeut og content manager hos Scandinavian Beauty, Anne Kathrine Hansen, har lang fartstid i skjønnhetsbransjen og har jobbet med hudpleie i flere år.

Hun ser en tydelig trend når det kommer til enda mer fokus på probiotika.

Probiotika er naturlige bakterier som mange mener har helsefremmende egenskaper, og er kanskje mest kjent som noe man spiser for å opprettholde en god tarmflora og fordøyelse.

– Vi ser at den probiotiske trenden vokser. Vi er vant til å bruke probiotika for magen, men nå er det forsket på viktigheten av dette i hudpleie også. Med viten om at menneskekroppen inneholder ekstremt mange bakterieceller, er det ikke vanskelig å forstå at vi må ta hensyn til disse for å oppnå resultater på huden vår, mener Hansen.

Cleanformance Phyto Cbd Serum (kr 615, Doctor Babor). FOTO: Produsenten
Cleanformance Phyto Cbd Serum (kr 615, Doctor Babor). FOTO: Produsenten Vis mer
Probiotic Concentrate Face Serum (kr 555, Aurelia). FOTO: Produsenten
Probiotic Concentrate Face Serum (kr 555, Aurelia). FOTO: Produsenten Vis mer
Probiosense Sensitive Balm (kr 860, Dr. Schrammek). FOTO: Produsenten
Probiosense Sensitive Balm (kr 860, Dr. Schrammek). FOTO: Produsenten Vis mer
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer