Suksesserien Succession fikk en hel moteverden til å snakke om quiet luxury eller stille luksus på godt norsk.
Trenden som ironisk nok navnet tatt i betraktning skriker penger og luksus.

– Hverdagsgarderoben er tilbake
Stille luksus handler om å kle seg i klassiske, tidløse plagg av høy kvalitet. Det enkle er ofte det beste gjelder her. Det vil si ingen synlige logoer eller andre synlige statusmarkører. For de som vet, de vet.


De største trendene fra den danske moteuken
Det trenger ikke koste skjorta. For slik som med andre trender er high street og kjedebutikkene raske til å kopiere trendene og bringe de til massene.

Etter sesongens moteuker som riktignok såvidt er begynt, men dog, å dømme vil nok trenden bli med oss videre en stund.


Det handler om mer enn verdens kanskje beste tv-serie. En reaksjon på årene med pandemi, kanskje. En langfinger til den litt stusselige hjemmekontoruniformen, men også en slags kollektiv oppvåkning når det gjelder kvalitet fremfor kvantitet.
Joda, det er et tankekors at kjedebutikkene nå oversvømmes av trenden, for fast-fashion er jo ikke akkurat kjent for kvalitet.

Hvor lenge trenden vil vare? Kanskje til neste store trend tar over. Eller er det noe tidløst over det som ikke går av moten?

17 klesmerker som vil noe
Noe nytt er det i hvert fall ikke, mener moteteoretiker Pia Henriksen.
Hun kaller «quiet luxury» for lærebokeksempelet på kulturell kapital.

– Bare at nå kan man kanskje kalle det kjendiskonsumkapital ettersom det er gjennom media dette distribueres og påvirker, om det er fra serier eller den mye omtalte rettsaken med Gwyneth Paltrow.


– «Quiet luxury» er et visuelt uttrykk for rikdom. Ikke så diametralt annerledes enn når logoer og merkevarer er det mest populære, bare at de er lettere å lese fordi de bråker mer, sier Henriksen.

Men mekanismene er altså de samme, mener moteteoretikeren.

Dette var årets mest virale moteøyeblikk
– Provokasjonen over dyre t-skjorter, er det fordi den er dyr eller fordi den er dyr uten logo? Prangende og utilgjengelig forbruk opprettholder varens verdi som uttrykk for rikdom, så lenge eksponeringen er stor og alle tror på det. Om det er «quiet» eller høylytt luksus kommer an på øyet som ser – den henvender seg til et opplyst og påvirkelig publikum, ellers funker ikke distinksjonen. Og siden dette er over hele internettet nå, kan alle etterligne og bli så stille i luksusen at den til slutt blir overdøvende. Og da, kommer logoen igjen.

Slik får du stilen:







