Luksusmote

Hva er skjedd med Den kinesiske mur?

Luksusmotehusets stunt vekker oppsikt.

STUNT: Bottega Veneta har tatt over deler av Den kinesiske mur. FOTO: Bottega Veneta
STUNT: Bottega Veneta har tatt over deler av Den kinesiske mur. FOTO: Bottega Veneta Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I anledning kinesisk nyttår og Tigerens år har Bottega Veneta tatt over deler av Den kinesiske mur. Det har fått sosiale medier til å koke.

Ikke bare med av bilder av gigantinstallasjonen, men også med negative kommentarer. For selv om bildene riktignok går sin seiersgang spesielt på Instagram reagerer flere på det de mener fremstår som en eneste stor reklameplakat for det italienske luksusmotehuset.

FÅR KRITIKK: Luksusmotehus får kritikk på sosiale medier for dette. FOTO: Bottega Veneta
FÅR KRITIKK: Luksusmotehus får kritikk på sosiale medier for dette. FOTO: Bottega Veneta Vis mer
«GODT NYTTÅR»: En hilsen på kinesisk i anledning Tigerens år. FOTO: Bottega Veneta
«GODT NYTTÅR»: En hilsen på kinesisk i anledning Tigerens år. FOTO: Bottega Veneta Vis mer

I tillegg til motehusets navn og logo vises symbolene 新春快乐 som betyr godt nyttår på kinesisk på den digitale skjermen som dekker et strekke av den historiske muren. Installasjonen skal visstnok tas ned allerede onsdag etter å ha vært på display siden 6. januar. Bottega Veneta skal også ha donert en ukjent sum penger til renovasjon og vedlikehold av muren.

Men stuntet faller ikke i god jord hos alle.

«Jeg må dessverre meddele at Bottega Veneta har sponset Den kinesiske mur», skriver en bruker på Twitter.

«Hvorfor ikke bare gi donasjonen og la være å putte logoen din på et tusen år gammelt landemerke? Hvem godkjente dette? Hva har dette å gjøre med Tigerens år?» spør nettmagasinet High Snobiety, som mener motehuset tilsynelatende gjør «alt de kan» for å havne i Diet Pradas søkelys - motebransjens egen vaktbikkje.

«Den glorete reklamen fremstår som en billig appell til de asiatiske kundene og deres kjøpekraft snarere enn en hyllest til Tigerens år», konkluderer nettmagasinet.

Det er ikke første gang Den kinesiske mur brukes i moteøyemed. Sist var tilbake i 2007 da Fendi holdt motevisning her.

NY INN: Matthieu Blazy er ny kreativ leder for Bottega Veneta. FOTO: Bottega Veneta
NY INN: Matthieu Blazy er ny kreativ leder for Bottega Veneta. FOTO: Bottega Veneta Vis mer

Bottega Venetas take over er den nyeste i rekken av det Business of Fashion kaller «en eksperimentell tilnærming» til markedsføring. De siste par årene har det italienske luksusmotehuset gjort en rekke slike stunt blant annet på tak nær flyplassen i Los Angeles som reisende kunne se ved take off og landing samt i bunnen av et svømmebasseng i Australia.

Samtidig som det har gitt massiv oppmerksomhet på sosiale medier har merket selv deaktivert sine kontoer på både Facebook, Instagram og Twitter samt det kinesiske sosiale mediet Weibo. Bottega Veneta har også fått mye oppmerksomhet for kreativ leder Daniel Lees plutselig avgang før jul i fjor. Nå er Matthieu Blazy, som kommer fra Raf Simons og Phoebe Philo, hentet inn som ny kreativ leder for luksusmotehuset.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer