HARDT UT: Den svenske forfatteren Marie Björk gikk i går hardt ut mot H&Ms undertøyskampanje. FOTO: Skjermbilde
HARDT UT: Den svenske forfatteren Marie Björk gikk i går hardt ut mot H&Ms undertøyskampanje. FOTO: Skjermbilde
H&M:

- Hvilken ammende mor kjenner seg igjen i dette bildet og tenker at dette er plagget for meg?

Gigantkjeden har nå fjernet kampanjebildene.

I et debattinnlegg publisert på svenske SVT i går kritiserte forfatter Marie Björk H&M for deres nylige ammebh-kampanje. På bildene H&M har brukt ser du tynne modeller i fleng.

- Amme-bhene bæres av en modellkropp med «innovermage» og mageruter, like smal som det forventes at en kvinnes mage skal se ut - og like smal som de fleste nyfødte mødre ikke ser ut. Og vet dere, jeg tror ikke at H&M en gang vet hva de gjør. Redselen for å være «tjukk» er så utbredt at det ikke en gang er et alternativ å ikke bruke tynne modeller når man viser frem undertøy. De forstår at det er et hån mot målgruppen, altså ammende, skriver Björk.

«For hvilken ammende mamma kjenner seg igjen i disse bildene, og tenker at dette plagget er noe for meg?, spør hun.

- Og hva er egentlig det verste som ville skjedd dersom modellene i kampanjen faktisk var mødre? Jeg tror i alle fall at det ville ført til flere kjøp. Så vær så god, et tips fra meg til dere, H&M!

LES OGSÅ: Hvem tar skylda for kroppspresset?

- Vi har forståelse

KK tok kontakt med PR-sjef i H&M Norge, Kristin Fjeld angående disse kampanjebildene. Hun sier at de fjernet bildene raskt som følge av tilbakemeldingene fra kundene.

- Vi har forståelse for reaksjonene og har valgt å ta hensyn til dette. Vi tar alle tilbakemeldinger fra kundene våre på alvor og tar med oss disse tilbakemeldingene i fremtiden, sier Fjeld.

Det er utrolig viktig

Og hvorfor er akkurat dette så viktig for Björk? Alle vet jo at modeller er modeller.

- Vel, det er viktig fordi det handler om kvinnehat, og om hvordan kvinner blir pakket inn i feilfritt og fancy papir i reklame. Det handler om tusenvis av kvinner som ikke føler seg bra nok. For selv om de bringer menneskeheten videre og gir nye liv her på jorda så føler de seg verdiløs. Mammaer kan på grunn av reklamer som dette føle at de ikke klarer å leve opp til kravene man blir satt i rollen som mor - ikke bare det at man skal oppføre seg på en bestemt måte, men også måten det forventes at man skal se ut.

Forfatteren synes at de som står bak denne reklamen burde skamme seg.

Hun sriver:

«Det er tankeløst. Vi bærer alle et ansvar når det kommer til de bildene vi formidler og hvilke idealer vi fortsetter å sette. Men ikke glem: vi kan alle protestere! Vi kan kreve at mammakroppen fortsatt skal finnes, både før og etter fødsel».

LES OGSÅ: - Det var overhodet ikke naturlig for meg å skulle være så tynn

Til forsiden