TILBAKE I TID: Samarbeidet mellom Bik Bok og Solo er inspirert av brusmerkets logo fra 80-tallet. FOTO: Bik Bok
TILBAKE I TID: Samarbeidet mellom Bik Bok og Solo er inspirert av brusmerkets logo fra 80-tallet. FOTO: Bik Bok Vis mer

Hvorfor er vi villige til å kjøpe klær som gjør oss til vandrende reklameplakater?

Moteeksperten mener det ofte handler om nostalgi.

I motebransjen avdukes det stadig nye og spennende samarbeid.

De siste årene har vi blant annet fått se resultatet av foreninger mellom Tommy Hilfiger og skuespiller Zendaya Coleman, Louis Vuitton og Supreme, Balenciaga og Crocs (nei, vi tuller ikke – se skoene her), svenske IKEA og danske Hay... Listen er lang!

Sist ut i rekken er Bik Bok, som nylig lanserte sitt samarbeid med Solo.

Plaggene er designet med brusmerkets logo fra 80-tallet som inspirasjon.

Klær og brus er kanskje ikke de mest naturlige kompanjongene, men det er langt ifra første gang den usannsynlige matchen har vært å se i motebildet.

– Man kan for eksempel nevne Pepsi med Kendall Jenner som ansikt utad – selv om akkurat dét ble katastrofe – og Cola Lights' samarbeid med Karl Lagerfeld, sier Ida Elise Eide Einarsdottir, redaktør for motenettstedet Melk & Honning.

LES OGSÅ: 11 kjoler til deg som er klar for vår

KARL OG COLA: I 2011 designet Karl Lagerfeld et begrenset opplag Cola Light-flasker. Her er den nå avdøde klesdesigneren avbildet under lanseringen. FOTO: Scanpix
KARL OG COLA: I 2011 designet Karl Lagerfeld et begrenset opplag Cola Light-flasker. Her er den nå avdøde klesdesigneren avbildet under lanseringen. FOTO: Scanpix Vis mer

Her hjemme i Norge har også kleskjeden Urban inngått samarbeid med en brusgigant, og har sluppet to kolleksjoner med Coca Cola.

COCA-COLA: Urban kommer med ny Coca-Cola kolleksjon. FOTO: Urban
COCA-COLA: Urban kommer med ny Coca-Cola kolleksjon. FOTO: Urban Vis mer

Man tenker sjelden over det når disse samarbeidene på tvers av bransjer forekommer – men hvorfor er vi egentlig villige til å kjøpe plagg som i bunn og grunn gjør oss til vandrende reklameplakater?

Einarsdottir tror det ofte handler om nostalgi:

– Noen logoer gir ekstra positive assosiasjoner, og minner oss om gode tider. Nordmenn elsker retro! Når det gjelder samarbeidet mellom Bik Bok og Solo, blir det enda mer «nært» ettersom begge merkene er norske, og det tror jeg de tjener på.

– Nordmenn har jo et spesielt forhold til Solo – det er på en måte brus-versjonen av Kvikk Lunsj, avslutter moteeksperten muntert.

(Og det er ingen tvil om at dét er sant: Tankene våre gikk rett til påskefjellet og kvalitetstid med venner og familie da vi så plaggene...)

LES OGSÅ: Skuespiller Diane Keaton (73) har blitt moteblogger

TREFFER EN NERVE: Bik Bok og Solo gjør spiller på den norske folkesjela i sitt nye samarbeid. FOTO: Bik Bok
TREFFER EN NERVE: Bik Bok og Solo gjør spiller på den norske folkesjela i sitt nye samarbeid. FOTO: Bik Bok Vis mer

At kolleksjonen er inspirert av Solos logo fra 80-tallet er neppe en tilfeldighet dét heller.

Tiåret er nemlig sterkt tilstede i det internasjonale motebildet om dagen, i form av blant annet markerte skuldre og paljetter – for ikke å glemme at den klassiske skidressen har gjort comeback!

Det var 80-tallets store vintertrend, og jo mer fargerike, jo bedre.

Den gang ble den hvite skibakken lyst opp av mennesker med fargerike skidresser som suste nedover, og nå er de altså tilbake igjen.

I vinter har flere profilerte influencere delt bilder fra sine ski- og hytteturer, ikledd heldressene. Praktiske eller ei: De er i alle fall høyst Instagram-vennlige.

LES OGSÅ: Den største streetstyle-trenden fra moteukene

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: