Mangfold i motebransjen

Hylles for dette

– Takk for at du viser naturlige og normale ansikter.

MANGFOLD I MOTEBRANSJEN: Victoria Beckham hylles for å bruke denne modellen i sin nyeste kampanje. FOTO: Faksimile.
MANGFOLD I MOTEBRANSJEN: Victoria Beckham hylles for å bruke denne modellen i sin nyeste kampanje. FOTO: Faksimile. Vis mer
Publisert

Mangfold står på agendaen i motebransjen om dagen både på catwalken, på forsiden av motemagasiner og også i merkenes reklamekampanjer.

På catwalken for Boss dukker også den norske stjernealpinisten Alexander Aamodt Kilde opp. Video: Ida Elise eide Einarsdóttir Vis mer

Nå hylles Victoria Beckham for å slå et slag for nettopp naturlig skjønnhet.

HYLLES: Victoria Beckham for ros for sine nyeste motekampanje. FOTO: NTB.
HYLLES: Victoria Beckham for ros for sine nyeste motekampanje. FOTO: NTB. Vis mer

- Jeg blir rørt av å se nesen til denne modellen, skriver en følger på Instagram.

En annen skriver:

- Takk for at du viser det naturlige og normale ansikter.

- Så sjeldent å se et alternativ til de små nesene vi er vant til å se i skjønnhetsverdenen, skriver en tredje.

Jonas Mangerud i Heartbreak Management sier til KK at dette ikke er noe nytt.

- Mange av våre toppmodeller har hatt sine unike neser, og det er alltid blitt sett på som noe vakkert og flott, forteller han.

DANSK DESIGN: Smykkemerket Maria Black sin seneste kampanje. FOTO: PR.
DANSK DESIGN: Smykkemerket Maria Black sin seneste kampanje. FOTO: PR. Vis mer

- Samtidig så kjenner jeg jo til at det finnes internasjonale toppmodeller som også har fikset på for eksempel nesen. Men personlig så vil jeg alltid hylle det naturlige.

- Jeg har hatet nesen min i årevis fordi jeg alltid har sammenlignet den med hvite skjønnhetsstandarderer og Hollywood-stilen, sa frilansjournalist Rahdika Sanghani til motemagasinet Glamour tilbake i 2018.

- Men de siste par årene har jeg begynt å gi slipp på den ideen og faktisk elske nesen min for det den er. Og det har vært så befriende og fint at jeg nå vil inspirere andre kvinner til å gjøre det samme.

Sanghani lanserte hashtagen #sideprofileselfie der hun oppfordret kvinner over hele veien til å ta bilde av seg selv fra siden og med det hylle nesen. Og kvinner over hele verden responderte med å nettopp omfavne sine neser slik de var.

Det å skille seg ut fra mengden er for øvrig ikke så dumt, minner Mangerud om.

- Det er jo faktisk et relevant kriteriene om man skal bli internasjonal toppmodell. Det kan både gå på personlig og utseende – eller gjerne også en kombinasjon av de to.

Mangerud sier at han ser en endring når det kommer til merkenes markedsføring.

- Vi skal ikke mange årene tilbake da måten å skaffe eksponering på var relativt tradisjonelle markedsføringskampanjer i moteblader og også redaksjonell omtale.

- Med sosiale mediers inntog er det blitt ekstremt mange plattform man må eksponeres på, og det er blitt vanskeligere å skille seg ut, fortsetter Mangerud.

- Jeg registrerer med det at mange merker som historisk sett har hatt en ganske kommersiell profil nå bruker hakket med edgy modeller. Dette er noe vi ser både nasjonalt og internasjonalt.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet