BÆREKRAFTIG: Ni designere har laget bærekraftige plagg som selges på Zalando våren 2020. Foto: Malin Gaden
BÆREKRAFTIG: Ni designere har laget bærekraftige plagg som selges på Zalando våren 2020. Foto: Malin Gaden Vis mer

Lanserer bærekraftig kolleksjon:

- I utgangspunktet er det ikke bærekraftig å produsere klær

Zalando vil legge til rette for bærekraftig mote - men er det overhodet mulig?

Bærekraft er et ord som stadig blir mer og mer brukt i motebransjen. Flere designere og kjedebutikker har satt seg mål om å nå visse bærekrafttiltak innen en viss tid, mens noen har startet bærekraftige merker fra starten av.

Nettbutikken Zalando er blant dem som har begynt å se på hvilke bærekraftige tiltak de kan ta. Et av disse tiltakene er å lansere en 100 prosent bærekraftig kolleksjon med ni kjente, skandinaviske designere.

House of Dagmar, Holzweiler, Won Hundred, Libertine Libertine, Designers Remix, Bruuns Bazaar, Han København, Blanche og Filippa K er merkene som har designet plaggene som til sammen utgjør kolleksjonen «Small steps. Big Impact».

– Ikke bærekraftig å produsere mer klær

Det er ikke bare bare å bli 100 prosent bærekraftig over natten. Ikke bare skal klærne lages av visse materialer, men produksjonen skal være bærekraftig, arbeidsplassen til dem som jobber med kolleksjonen skal være bærekraftig, og måten klærne selges og sendes på skal også være det.

– I utgangspunktet er det jo ikke bærekraftig å produsere mer klær, sier Susanne Holzweiler, Creative Director i Holzweiler, til KK.

CREATIVE DIRECTOR: Susanne Holzweiler.
CREATIVE DIRECTOR: Susanne Holzweiler. Vis mer

– Samtidig er det flere sider av det også. Holzweiler er en bedrift med 70 ansatte og disse menneskene skal ha lønn. Det skal også menneskene som jobber i fabrikkene vi samarbeider med. Så svaret er ikke så enkelt som å bare legge ned en hel bedrift.

Vi møter Susanne sammen med en rekke andre designere på Hotel Danmark i København. Holzweiler er blant de ni designerne som har fått mulighetene til å bidra med plagg til Zalandos kolleksjon.

Som flere av de andre designerne, har Holzweiler fokusert på å ta i bruk design de allerede har presentert, men i denne omgang er klærne laget i bærekraftige materialer.

– Vi ønsker at forbrukere handler mindre og mer bevisst. Produktene de kjøper skal vare, og derfor består vårt bidrag til kolleksjonen av våre klassikere: plagg som har fungert i mange sesonger.

HOLZWEILER: Denne buksen har Holzweiler hatt i tidligere kolleksjoner, men er nå laget i et børekraftig materiale og en ny farge. Foto: Malin Gaden
HOLZWEILER: Denne buksen har Holzweiler hatt i tidligere kolleksjoner, men er nå laget i et børekraftig materiale og en ny farge. Foto: Malin Gaden Vis mer

Denne uken skal Holzweiler vise en ny kolleksjon i København. Ikke bare er det klær som skal vises frem, men til disse visningene blir det også laget interiør for å skape et bånd mellom showet og kolleksjonen.

– Det er viktig for oss at alt vi produserer til visningen skal kunne brukes i etterkant, sier Susanne og fortsetter:

– Det er nesten umulig å klare å produsere akkurat den mengden man skal selge videre, så vi ser på hvordan vi kan bruke materialer om igjen. Det er viktig å alltid prøve å bli bedre, og vi tror på at det er bedre å gjøre litt enn ingenting.

100 prosent bærekraftige innen 2022

Bruuns Bazaar er også blant merkene som har bidratt til denne kolleksjonen. CEO Thomas Bæch sier til KK at de har jobbet med bærekraft i lang tid og at de har satt seg et høyt mål for de neste to årene.

– Fra 2022 skal alle våre varer være bærekraftige, sier Bæch og fortsetter:

– Vi er på 70 prosent nå, så det er et lite stykke igjen, men det går veldig bra per dags dato!

Bruuns Bazaar-sjefen merker stadig at kundene deres blir mer og mer oppmerksomme på hvor plaggene kommer fra og hvor de er laget.

– Det er viktig for oss at vi kan dokumentere det og levere produkter i en god kvalitet slik at de varer lenge. For det er jo også en viktig del av bærekraftig mote!

KOLLEKSJONEN: Noen av de nordiske merkene som har skapt bærekraftige plagg. Foto: Malin Gaden
KOLLEKSJONEN: Noen av de nordiske merkene som har skapt bærekraftige plagg. Foto: Malin Gaden Vis mer

Registrerer klimaavtrykk

– For tre år siden begynte vi å registrere vårt klimaavtrykk, sier Karin Söderlind, en av House of Dagmar-grunnleggerne, og forteller at de som gjør denne jobben for dem, også brukes av Zalando.

– Vi setter pris på at moteaktører viser at de faktisk gjør noe i stedet for å bare si det.

Som sine andre motekolleger, har også Söderlind satt seg mål for fremtiden.

– Det virker som om bærekraft er så ulikt for alle! For oss handler det om å ta valg som ikke forsterker den miljøkrisen vi er i. Vi ønsker å skape 100 prosent bærekraftige kolleksjoner. I dag er vi oppe i cirka 85.

DAGMAR: Et bærekraftig denimskjørt fra kolleksjonen. Foto: Malin Gaden
DAGMAR: Et bærekraftig denimskjørt fra kolleksjonen. Foto: Malin Gaden Vis mer

Balansen mellom tilbud til kunden og bærekraft

Zalandos kolleksjon kommer i butikk våren 2020, men de har allerede planer om å fortsette med lignende opplegg til høsten. I tillegg har de satt seg noen mål de ønsker å nå i tiden fremover.

Blant disse målene er å eliminere plastikkbruk i forpakningen sin innen 2023. De sier de har kommet godt på vei, men at det fremdeles gjenstår et lite stykke å gå.

ZALANDO-REPRESENTANT: Lena-Sophie Röper. Foto: Zalando
ZALANDO-REPRESENTANT: Lena-Sophie Röper. Foto: Zalando Vis mer

Bærekreft er ikke bare enkelt. Det er mange aspekter ved det. Flere nettbutikker tilbyr for eksempel gratis frakt, noe som gjør at forbrukerne handler masse nærmest på måfå og sender tilbake mye av det de har bestilt.

– Hva har dere tenkt å gjøre med dette?

– Vi prøver å balansere gode tilbud til kundene våre opp mot det å være bærekraftige. Vi vil fortsette å tilby gratis frakt fordi det er et løfte vi har gitt kundene våre. På den andre siden prøver vi å redusere returer ved å gi bedre råd på nettsiden vår. Mange returnerer produkter fordi de ikke passer, så vi skal bli bedre på å gi råd og veiledning på dette området, sier Lena-Sophie Röper, Buying Director Premium og Luxury i Zalando.

Til info: Vi gjør oppmerksom på at turen til København ble sponset av Zalando.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: