Bærekraft er et ord som stadig blir mer og mer brukt i motebransjen. Flere designere og kjedebutikker har satt seg mål om å nå visse bærekrafttiltak innen en viss tid, mens noen har startet bærekraftige merker fra starten av.
Nettbutikken Zalando er blant dem som har begynt å se på hvilke bærekraftige tiltak de kan ta. Et av disse tiltakene er å lansere en 100 prosent bærekraftig kolleksjon med ni kjente, skandinaviske designere.
House of Dagmar, Holzweiler, Won Hundred, Libertine Libertine, Designers Remix, Bruuns Bazaar, Han København, Blanche og Filippa K er merkene som har designet plaggene som til sammen utgjør kolleksjonen «Small steps. Big Impact».
– Ikke bærekraftig å produsere mer klær
Det er ikke bare bare å bli 100 prosent bærekraftig over natten. Ikke bare skal klærne lages av visse materialer, men produksjonen skal være bærekraftig, arbeidsplassen til dem som jobber med kolleksjonen skal være bærekraftig, og måten klærne selges og sendes på skal også være det.
– I utgangspunktet er det jo ikke bærekraftig å produsere mer klær, sier Susanne Holzweiler, Creative Director i Holzweiler, til KK.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger