Oslo Fashion Week

- Ikke døden for norsk mote!

Selv om Oslo Fashion Week kanselleres skjer det masse på catwalken i februar.

MOTEBRANSJEN FORTSETTER I BESTE VELGÅENDE: - Det er synd at Oslo Fashion Week kanselleres i februar, men nå er det på tide med en forandring. Dette tror jeg bare er positivt for bransjen, og jeg tror absolutt ikke dette er døden for norsk mote. Flere  Foto: Per Ervland
MOTEBRANSJEN FORTSETTER I BESTE VELGÅENDE: - Det er synd at Oslo Fashion Week kanselleres i februar, men nå er det på tide med en forandring. Dette tror jeg bare er positivt for bransjen, og jeg tror absolutt ikke dette er døden for norsk mote. Flere Foto: Per Ervland Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Oslo Fashion Week er noe vi har gledet oss til hver sesong. Hver høst og vinter har norske designere fått vise fram sine siste kolleksjoner på catwalker rundt omkring i Oslo by. På Sjokoladefabrikken på Grunerløkka har Moods of Norway servert vågehval til pastelldressene og cocktalkjolene sine, Fam Irvoll har fristet oss med cupcakehatter i et telt på Youngstorvet og Leila Hafzis flagrende silkekjoler har svevd forbi oss i Posthallen.Kjendisene har delt sine beste motetips med oss på den røde løperen, vi har fått frisyrehemmeligheten til Jenny Skavlan og statsminister Erna Solberg har fortalt oss hvorfor hun elsker billige blå kjoler.Avlyses denne sesongenDet siste året har derimot den norske moteuken fått en del kritikk. Enkelte har klaget på at kjendisfokuset har vært for stort, langt fra alle de riktige menneskene har blitt invitert og innkjøperne har vært for få.Designere har dessuten sagt at de savner å bli tatt seriøst og åpningsshow har blitt karakterisert som jalla.Tidlig i 2013 takket også Oslo Fashion Weeks hovedsponsor L’Oréal for seg. Og onsdag denne uken kom nyheten om at daglig leder Pål Vassbotn trekker seg fra årets arrangement, og at moteuken avlyses i februar.- Jeg ga meg selv ti år for å ofre meg for saken, men nye Oslo Fashion Week er ikke klart for å ta fatt på nye ti år på grunn av manglende nytt eierskap og ny ledelse, sier Vassbotn til KK.no.Vassbotn savner blant annet samarbeid blant sentrale aktører, og mener at en moteuke basert på norske designere er et for syltynt grunnlag. For få designere ser nemlig verdien av, eller har råd til en egen presentasjon for pressen av sine kolleksjoner.Vil OFW gjenoppstå?Men selv om Oslo Fashion Week legger inn årene for en stund, vil det ikke si at norsk mote vil ligge brakk.- Jeg håper ikke det får noen stor betydning for norsk mote, og at OFW kan fortsette videre etter å ha igangsatt en ny mobilisering i bransjen, sier Vassbotn.Det aller viktigste er å sikre et nytt eierskap som bidrar til å sikre en god og sunn drift i lang tid fremover. Da kan ikke et arrangement i august stå i veien. Men, dette er en avgjørelse nye eiere og ansatte må ta, ifølge Vassbotn.KKs mote- og skjønnhetsredaktør Silje Pedersen synes det er leit at Oslo Fashion Week nå tar en pause, men kan forsikre oss om at det på ingen måte betyr at norsk design gjør det: - Det er synd, men nå er det på tide med en forandring. Dette tror jeg bare er positivt for bransjen, og jeg tror absolutt ikke dette er døden for norsk mote. Flere av de store norske designerne som har gjort suksess har jo hatt separate visninger under OFW de siste årene, sier hun.Moods holder visning likevelEn av moteaktørene som har vært med Oslo Fashion Week hele veien, er Moods of Norway. Hva betyr det at Oslo Fashion Week kanselleres i februar?- Vi har vært med der hvert år siden starten av Moods og Oslo Fashion Week, så vi har veldig mange gode minner. Det er synd at motenorge mister en samlende arena, som kan sette fashion på agendaen to ganger i året,sier Simen Staalnacke fra Moods of Norway til KK.no.- Norge er jo et veldig lite land, så derfor er det viktig at motebransjen står samlet og dette var jo en av de viktigste møteplassene man hadde. Vi håper inderlig at det kommer noen andre gode alternativer på banen veldig raskt, slik at vi kan fortsette å bygge norsk moteindustri, legger han til.Hvordan vil dette påvirke Moods of Norways’ egne planer for visninger framover?- Vi har allerede jobbet seks måneder med vårt show, så det kommer vi til å holde uansett. Det blir som vanlig på fredagen i slutten av moteuken, altså 7. februar. Ellers så er det messer og innsalg i både Norge, USA og UK som allerede er startet, sier Simen.Nye aktører på banenOg det strømmer stadig inn nye aktører på catwalken. En av de som har jobbet med å få en ny moteuke på bena, er Eldbjørg Frank bak everybody/eb production, som står bak Oslo Trend sammen med Mikkel Aakervik.- Oslo Trend er en mote og designfestival som skal arrangeres to ganger i året. Oslo Trend har en ambisjon om å bli Norges mest spennende møtested for mote og design, ved å legge til rette for at nye navn og yngre krefter skal få en arena hvor de kan løftes opp og frem, sier Frank til KK.no. Hva har manglet i norsk motebransje?- Kvalitet og nytenkning. For å få motebransen opp og fram, må man få til en innovativ, felles plattform for hele bransjen.Visningene vi kan glede oss tilMoteuken til Oslo Trend går av stabelen 3. februar, med designere som Kristine Vikse, Vatle og Julian Reed på programmet. Fam Irvoll skal også ha separatvisning, og barna kan glede seg til egne show. Designere som Nina Jarebrink og Mardou & Dean, som lenge har holdt visninger i egen regi, vil også vise fram sine siste kolleksjoner i løpet av februar.I februar vil også motekonseptet Norwegian Fashion Hub gå av stabelen i Oslo, og planen er å gjøre norsk mote anerkjent i utlandet.– Norsk motebransje har blitt kritisert for at den er for kjendisfiksert, men vi vil være en motvekt til dette og kommer til å invitere inn fagpersoner og dem som driver innkjøp. Dette blir et motekunnskapsarrangement tre dager på DogA, sier initiativtager og daglig leder i Norwegian Fashion Institute (NFI), Gisle Mariani Mardal, til NRK.no.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer