FINN TO FEIL: Les om hvorfor du bør unngå å kle deg som skuespiller Jennifer Garner når du er på gymmen. Foto: All Over Press
FINN TO FEIL: Les om hvorfor du bør unngå å kle deg som skuespiller Jennifer Garner når du er på gymmen. Foto: All Over Press Vis mer

Treningstøy

Ikke tren i dette

Gjør deg selv og naboen på gymmen en tjeneste. Les denne listen!

Har du lyst til å begynne å trene? Da kan det være lurt å tenke litt igjennom hva du skal pakke i gymbagen.

For det er ikke alt som er like heldig å ha på seg på et treningssenter. Enkelte ting bør du styre unna, som klær som gjør deg kald og våt, farlig slitte joggesko og topper som viser litt for mye hud.

DETTE BØR DU UNNGÅ:

1. Slitte sko

En feil mange som ikke har trent på lenge gjør, er å finne fram de sure gamle joggeskoene de har innerst i skapet. Men ifølge ekspertrådene bør du bytte ut treningsskoene minst en gang i året. Da blir faren for å få beinhinnebetennelse mindre.

Er du på treningssenteret flere ganger i uken, er det dessuten lurt å ha flere par sko du kan velge mellom. Og er skoen for stiv, bør den byttes ut.

LES OGSÅ: Gjør et kupp på treningstøy nå.

2. Klær i lysegrått

Ser du for deg Sylvester Stallone etter en treningsøkt i «Rocky»-filmene på 80-tallet?

Den lysegrå joggedressen hans er mørk og skjoldete. Med mindre du vil vise hele senteret hvor hardt du jobber, bør du heller velge tøy i en mørkere nyanse.

3. Magetopper

Sjansen er stor for at du irriterer dine treningskamerater hvis du viser mye hud. Det finnes nemlig minst 10 uskrevne regler på gym´en, og utfordrende klær er èn av dem.

I en sak der vi spurte kk.no sine lesere om hva som er de verste motesyndene, syntes hele 26 % av dem at bar mage er det aller verste.

Dette gjelder også på treningssenteret. Styr derfor unna navlekorte topper og t-skjorter.

  • Les også: Alt om treningstetikette

  • 4. Slappe bh-er

    Det er til ditt eget beste. Holder du puppene på plass blir alt så mye mer behagelig, både for deg selv og for alle de som trener sammen med deg.

    Sørg for at du har en sports-bh som virker. Den skal sitte stramt og skal støtte godt. Ny forskning viser dessuten at sports-BH-er med skål som går utover er bedre enn de flate, fordi de støtter bedre.

    Få masse tips til hvordan du finner den her, være seg måling av brystene, hvilke spørsmål du bør stille betjeningen og hvordan du går fram i prøverommet.

    5. Topper med for lav utrigning

    T-skjorten kan være så kul den bare vil, men går den for lavt ned foran vil puppene falle ut når du bøyer deg framover.

    Kanskje ikke like gøy når du tar solhilsen, eller ror med 20 kilo på bringa.

    6. Klær i bomull

    Når bomull blir vått blir det kaldt og tungt å ha på seg, noe som er veldig ubehagelig. Da er klær i elastisk stoff bedre.

    Styr derfor unna klassiske joggedresser i bomull. De egner seg bedre hjemme i sofaen.

    LES OGSÅ: Slik blir treningen en suksess

    7. Slitte sokker

    Med mindre du elsker å få gnagsår, bør du gå for elastiske sokker i god kvalitet, som verken er slitt eller har hull.

    Styr unna sokker i bomull. I disse får du stinkende joggesko. Bruk heller sokker i pustende stoff som transporterer svetten bedre.

    8. Skittent treningstøy

    Ok, ny svettelukt er én ting. Sur, gammel svette er noe helt annet.

    For å unngå dette, anbefales for eksempel alltid dusj etter trening, samt regelmessig vasking av treningsklær.

    Les også: 85 prosent av kvinner går med skitne klær

    Husk at ikke alt tøy kan vaskes for varmt, grunnet tekniske fibre i stoffet. Følg derfor vaskeinstruksjonene, så varer klærne lengre og holder bedre kvalitet.

    9. Klær av dårlig kvalitet

    Treningstøy skal være behagelig å bruke, og i et stoff som trekker fuktigheten fra kroppen, slik at man ikke blir kald.

    Se etter klær som puster, og som gjerne har noen luftehull her og der. De må gjerne sitte litt stramt på kroppen, og bukser med trekvart lengde føles ikke like tungt å bruke som klassiske joggebukser.







    Sjekk KKs store årshoroskop!