Fretex:

Jakten på gull

Nå skal bruktbutikkene ligne vanlige butikker.

Det nye butikkonseptet Arkivet selger klær, tilbehør og interiørartikler i en viss stil, forteller innkjøpsleder Hilde Kjønstad. FOTO: Fretex
Det nye butikkonseptet Arkivet selger klær, tilbehør og interiørartikler i en viss stil, forteller innkjøpsleder Hilde Kjønstad. FOTO: Fretex Vis mer
Publisert

De aller fleste av oss kjenner igjen følelsen av å gå på skattejakt i en bruktbutikk. Tenk om du faktisk finner gull? De siste par årene er det imidlertid blitt stadig vanskeligere å finne bruktskatter.

Det vil Fretex gjøre noe med når de nå lanserer Fretex Arkivet. Butikkonseptet retter seg nettopp mot kunder som ønsker å bruke mindre tid på å lete.

– Bakgrunnen for å lansere Fretex Arkivet er at flere og flere gir uttrykk for at de ønsker et nytt konsept med bruktbutikker som ligner mer på «vanlige» butikker. Det betyr mer forutsigbarhet med tanke på hvilke varegrupper som er tilgjengelige og dybden i sortimentet, forteller innkjøpsleder Hilde Kjønstad.

– Vi ønsker å gjøre det enkelt og inspirerende for folk å velge brukt. Nordmenn kjøper i snitt 23,5 plagg i året, og mindre enn ett av disse plaggene er brukt. Dersom vi får kunder til å kjøpe brukt istedenfor nytt, bidrar vi til mindre ressursbruk og et bedre miljø.

– For oss blir dette konseptet nok en måte å fremme gjenbruk, gode miljøløsninger og bidra til Frelsesarmeens sosiale arbeid på.

Fretex-butikkene i Universitetsgata i Oslo og på Møllenberg i Trondheim er blitt redesignet. FOTO: Fretex
Fretex-butikkene i Universitetsgata i Oslo og på Møllenberg i Trondheim er blitt redesignet. FOTO: Fretex Vis mer

I første omgang er det butikkene i Universitetsgata i Oslo og på Møllenberg i Trondheim som lanseres i ny drakt. Butikkene på Grünerløkka i Oslo, Breigata i ­Stavanger og nettbutikken følger så etter.

Navnevalget referer til designere og merker som omtaler sine tidligere kolleksjoner som «Arkivet». Sortimentet i butikkene skal bestå nettopp av utvalgte produkter fra tidligere kolleksjoner. Her skal du kunne finne ikoniske produkter fra flere tiår. En miks av vintage og second hand fra 2000-tallet, klær i gode materialer som silke, lin, ull og kasjmir, ettertraktede merkevarer som har høy gjenbruksverdi, tilbehør og utvalgte interiørartikler, forteller Kjønstad.

– Arkivet henvender seg til en kundegruppe som er på utkikk etter en viss stil. Disse kundene vet hva de ser etter, er opptatt av kvalitet og ønsker å bruke mindre tid på å lete etter skatter.

Og prisene. De skal være konkurransedyktige, forsikrer hun.

– I disse butikkene vil du kunne finne en vintage Levis- jeans til 399 kroner eller en silkebluse til 299 kroner, noe vi mener er konkurransedyktige priser. I vanlige Fretex-butikker vil vi fortsette å prise jeans og bluser fra 69 kroner og oppover.

Fretex Arkivet har ryddige hyller med pent sorterte varer. FOTO: Fretex
Fretex Arkivet har ryddige hyller med pent sorterte varer. FOTO: Fretex Vis mer

Selv om prisene som regel ligger på en tredjedel av nypris, har gjenbruksbutikken flere ganger tidligere måttet tåle kritikk for høye priser.

– Fretex-butikkene har varer i alle prisklasser. Det vil vi fortsette med. Men prisene skal også dekke lønn til våre ansatte gjennom hele verdikjeden i Norge, samt 25 prosent moms som vi betaler til staten, forklarer Kjønstad.

– Utgangspunktet er at det skal være billigere å kjøpe brukt enn å kjøpe varen ny. Men det er vanskelig med det lave prisnivået som er i klesbransjen i dag.

– Er det i det hele tatt mulig å gjøre gode bruktkupp lenger?

– Det vil alltid være mulig å gjøre gode kupp på Fretex. Men tanken bak Arkivet er at vi skal samle varer innenfor visse stilretninger, slik at butikkene oppleves som mer helhetlige og sortimentet forutsigbart. Vi opplever at kunde­gruppen synes at det er selve produktet som er kuppet. Disse kundene vil heller ha de originale varene fra Y2K enn å kjøpe en nyprodusert fra kjedebutikkene. Da opplever de det som et kupp å finne et par Miss Sixty-jeans hos oss.

Smykker, bøker, sko og vesker står utstilt på sokler av tre. FOTO: Fretex
Smykker, bøker, sko og vesker står utstilt på sokler av tre. FOTO: Fretex Vis mer

Mens koronapandemien ga leveringsboom til brukt­butikker over hele landet, er status for Fretex nå elleve ­nedlagte butikker de siste årene og færre gaver i form av brukte klær og interiørartikler. Gjenbruksbølgen tror imidlertid Kjønstad er kommet for å bli.

– Vi opplever at det er stor interesse for gjenbruk og miljø i markedet, og tror dette vil fortsette i tiden framover også. Det er en trend som også mange andre merker, og som trekkes fram av dem som forsøker å forutsi framtiden. Pandemien har skapt unntakstilstand for mange bransjer og virksomheter, men det er ingen tegn til at gjenbruksbølgen skal gli over.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer