LANSERER EGET MERKE: Moteprofilen Celine Aagaard får internasjonal oppmerksomhet for klærne hun har designet. FOTO: Håkon Jørgensen
LANSERER EGET MERKE: Moteprofilen Celine Aagaard får internasjonal oppmerksomhet for klærne hun har designet. FOTO: Håkon Jørgensen
Celine Aagaard:

– Jeg er ikke jålete

Allerede før Celine Aagaard hadde kolleksjonen sin klar, meldte Vogue sin interesse.

– Herregud, sorry, ass! Dette ble mye styr! Her, på et kontor midt i hjertet av Oslo som hun deler med en salig blanding av kreative mennesker, jobber Celine Aagaard på spreng med lanseringen Envelope1976 – et high end-klesmerke laget med bærekraft i fokus – som hun står bak sammen med partner Pia Nordskaug fra Eco.Logic.

Den tidligere TOPP- og StyleMag-redaktøren gir meg en klem og beklager seg et par ganger til idet jeg tar steget ut av heisen. Dette intervjuet har nemlig blitt utsatt to ganger; først fordi hun måtte være hjemme med sykt barn, og så fordi hun skulle et par dager til New York på jobb.

Litt symbolsk, kanskje, for dét er egentlig livet til Celine i et nøtteskall. En evig balansegang mellom familietid med sønnen Silas og samboer Bjørn Erik Hagen, og arbeid i både inn- og utland. Det er ikke alltid like lett å holde de to tingene adskilt, spesielt når man skal lansere eget klesmerke og kun har én partner, men 42-åringen gjør sitt beste.

– I begynnelsen hadde vi showrom for Envelope1976 hjemme hos meg, men jeg ble enig med min kjære om at jobb er jobb, og at det ikke skulle se ut som et showrom lenger når han kom hjem. Hver morgen rullet jeg klesstativene ut i stuen, steamet og gjorde klærne plettfrie, og laget grønn te og açaí bowls til kundene – før det var sceneskifte igjen rundt 16:50, forteller Celine og ler.

LES OGSÅ: Gestuz-grunnlegger Sanne Sehested ser tilbake på ti år med klesmerket sitt: - Det gikk veldig bra. Kanskje litt for bra

Foto: Håkon Jørgensen
Foto: Håkon Jørgensen Vis mer

Instagram vs. virkelighet

Den latteren sitter løst gjennom hele vår timeslange prat. Litt overraskende for noen, kanskje. For selv om de fleste er klar over at sosiale medier ikke nødvendigvis gir et realistisk bilde av hvem og hvordan et menneske er, er det ikke til å stikke under stol at man sitter igjen med et visst inntrykk. På Celine Aagaards Instagram får 170.000 følgere servert mote, glam, reise, og mer mote.

– Det er bare et uttrykk jeg har valgt. En profesjonell profil. Det er litt morsomt, for det er nok også mange – foreldrene til barna i Silas’ klasse for eksempel – som aldri ville trodd at jeg jobber i motebransjen. De ser meg bare når jeg fyker rundt i småslitne Moon Boots og svære jakker… Rundt Voldsløkka er jeg nokså anti-fashion i bekledningen, sier 42-åringen og fortsetter:

– Jeg er egentlig veldig jovial. Jeg er ikke jålete. Det spiller ingen rolle for meg om noen ser meg mens jeg vasser rundt i nettopp Moon Bootsene mine. Da er jeg heller keen på å være varm, ass.

Men det er ikke bare hennes manglende haute couture-fremtoning i bydel Sagene som overrasker. Celine forteller også at hun mistenker at mange tror at hun er på en eviglang ferie i Roma, New York, Istanbul, Stockholm, Sri Lanka…

Slik er det ikke. Som oftest er det nemlig snakk jobbreiser og dagsturer med tettpakket program. Gründeren drar frem en Paris-tur i høst som eksempel: Da folk fortsatt trodde hun var i byen og lurte på om hun kom på diverse visninger, satt hun allerede på hytta på Geilo med familien og feiret bursdag i raggsokker.

– Jobbmessig føltes det vanskelig å takke nei til Hermès-visning, men av og til må man velge, og familien kommer selvfølgelig først.

Det ble én dag på jobb med Maison Margiela, og deretter bar det rett til fjells.

 Foto: Håkon Jørgensen Foto: Håkon Jørgensen  Foto: Håkon Jørgensen Foto: Håkon Jørgensen  Foto: Håkon Jørgensen Foto: Håkon Jørgensen

Hadde «helt jævlig» periode

Det var mer før, sier hun, men det er ingen tvil om Celine fortsatt reiser en god del. Dét har blitt mindre stas med årene.

– Helt ærlig, så er jeg litt lei. Ting settes i perspektiv etter man har fått barn. For det første føles det ganske kjipt, med tanke på alt det fæle som skjer i verden, å sette seg på et fly uten familien… Jeg er sånn som sender melding til både mamma, pappa, Bjørn Erik, og Silas før take-off, forteller 42-åringen.

– For det andre får jeg ikke sove på hotell. Litt fordi jeg sliter med å takle jetlag, og litt fordi det skjer så mye oppe i hodet mitt. Når man flyr på tvers av tidssoner, og arbeidsdagen har begynt et annet sted, da er jeg veldig dårlig på å ikke jobbe – uansett hva klokken er der jeg er. Jeg føler jeg må sjekke mail, svare, ringe…

LES OGSÅ: Strikkegenseren som fikk bloggverden til å gå i svart

Foto: Håkon Jørgensen
Foto: Håkon Jørgensen Vis mer

Det fyres av mye mailer klokken fire på natten. Det høres overveldende ut. Det er det også. For noen år siden hadde gründeren det hun selv beskriver som en «helt jævlig» periode. Hun følte at hun måtte si ja til alt, selv om det var umenneskelig å få til. Ingen matlyst, lite søvn. Hun ble anbefalt å sykemelde seg fra flere hold – men det føltes ikke riktig for Celine Aagaard. I stedet valgte hun å for første gang tørre å si nei.

Jeg husker ikke hva det var. En pressetur til Sverige, et event i København… Jeg måtte si nei. Jeg lå på badegulvet og var helt ferdig. Fullstendig nede for telling. Det var tungt.

- Er du redd for at det skal skje igjen?

– Jeg har blitt flinkere på å prioritere, men det er fortsatt mye i perioder. Jeg er dritopptatt av å levere på alle plan, så man blir selvfølgelig sliten. Jobb ligger liksom alltid i bakhodet, men jeg må prøve å legge det til side så godt jeg kan på kvelden og i helgene, sier hun og tar en slurk av sin doble cortado.

Den tiden bruker hun i skateparken med sønnen, på sykkeltur, eller på hytta i gang med et eller annet strikkeprosjekt.

– Jeg har begynt å strikke igjen. Jeg gjorde det mye da jeg var ung; jeg laget sånne «flettepannebånd » og en neongrønn genser med gule ermer. Herregud, den var stygg. Uansett: Når jeg strikker i dag, så tenker jeg at Bjørn Erik kan være fornøyd, for da har jeg ingen hender ledige til å jobbe, sier Celine med et smil.

LES OGSÅ: Terese er første kvinne som tar over familiebedriften etter 200 år: - Jeg har aldri blitt tvunget til noe som helst

Foto: Håkon Jørgensen
Foto: Håkon Jørgensen Vis mer

Skryt fra Vogue

Når denne artikkelen kommer på trykk er Envelope1976 ute i utvalgte butikker, men allerede før lansering har kolleksjonen fått enormt mye oppmerksomhet – langt mer enn Celine forventet.

Her hjemme har merket blitt omtalt hos blant annet D2, Costume, Melk & Honning, og ELLE, men det soleklare høydepunktet kom i sommer. Da tikket det nemlig inn en mail fra Vogue. Journalist Laird Borrelli skulle til Norge i forbindelse med Oslo Runway og ville gjerne se kolleksjonen. Dét på tross av at Envelope1976 ikke var lansert enda og dermed ikke skulle vises under moteuken.

– Det endte med at hun ble med opp på showrommet vårt, som også er kontoret vårt, etter en av visningene. Plutselig spurte hun om hun kunne ta opptak av samtalen, og da ble både jeg og Pia litt satt ut. Hæ, liksom? Vil hun gjøre intervju?, minnes Celine.

– Man kan se så mye kult på Oslo Runway, mens vi kunne tilby en halvkjedelig kaffe og noe organisk potetgull på kontoret. Jeg tar det som et gedigent kompliment.

Men egentlig er ikke Celine så flink til å ta i mot ros. På tross av at Vogue kaller kolleksjonen «super chic» og sammenligner den med Ashley og Mary-Kate Olsens klesmerke, The Row – som forøvrig er en av Celines personlige favoritter – tør hun ikke ta det helt innover seg. Det skaper mer press, føler hun.

– Der er jeg nok litt typisk norsk. Jeg unnskylder meg og påpeker heller noe annet; jeg heier på deg, jeg, du er flinkere enn meg… Men det er noe man prøver å bli bedre på. Jeg får litt kjeft hjemme for at jeg ikke stopper opp og faktisk feirer at responsen har vært såpass god. Det er vanskeligere når man er sin egen sjef, synes jeg; da har man ikke en konkret person som forteller deg at du noe du har gjort er bra eller dårlig. Det er litt mindre håndfast å skulle gi seg selv en klapp på skuldra.

LES OGSÅ: Elizabeth Arden - businessdamen som skapte den amerikanske skjønnhetsindustrien

Ønsker mer transparent bransje

Hele livet har Celine vært opptatt av bærekraftighet. Hun fikk det inn med morsmelka; hjemme var det nemlig slik at foreldrene alltid kjøpte klær hun «kunne vokse i» for å unngå at noe måtte kastes, og spiste man fiskegrateng en dag, ja, da var det rester av fiskegrateng dagen etter.

Den tankegangen har hun og medeier Pia Norskaug videreført i Envelope1976 gjennom de 23 plaggene som lanseres i november. Så, kan kjærlighet for miljøet og klesproduksjon gå hånd i hånd?

Pia Norskaug og Celine Aagaard. Foto: Håkon Jørgensen
Pia Norskaug og Celine Aagaard. Foto: Håkon Jørgensen Vis mer

– Det beste ville definitivt vært å produsere null og forbruke null, men vi er nødt til å anerkjenne at det foreligger et ekstremt forbruk. Man må starte med gjøre noe med forbruket som er der og forbedre det, forklarer Pia og fortsetter:

– Alle materialene vi bruker skal ha en miljøfordel, og dét har vært kjempeutfordrende. Ta ull for eksempel; det er CO2-krevede i produksjonen, men trenger mindre vask og varer lenger. I et miljøregnskap er det mer positivt enn for eksempel polyesterbruk, men det er likevel ikke helt ufarlig for miljøet. Forhåpentligvis er dette helt uproblematisk om ti år, men for oss er det viktig å finne og bruke de løsningene som tilgjengelige i dag.

I tillegg til å være selektive med materialer og kvaliteter, har de også skapt klær de beskriver som «sesongløse»; partnerne synes nemlig ikke at kolleksjoner skal baseres på årstider fordi det tvinger butikker til sette varer på salg og dermed presse opp forbruket. De bruker også vegansk innfarging, og lager innhold som viser hvordan man kan style samme plagg på vidt forskjellige måter for å unngå å gå lei; bak frem, med belte, uten belte, til fest, på jobb…

Duoen oppsummerer det slik: Målet med Envelope1976 er å tilby et mer miljøvennlig alternativ, og å gå i bresjen for en mer transparent bransje. De vil starte en dialog.

– Vi lover ikke at vi er et nullsum, mega-miljø brand, men dette er fokuset vårt, og det er viktig for oss å snakke om det. Også de tingene vi ikke får til, runder Pia og Celine av.

Ingenting har kommet rekende på ei fjøl for Celine Aagard. Etter en time med 42-åringen er det ikke den minste tvil; hun har jobbet for alt hun har – av og til litt for hardt, kanskje – og er av typen som gjør idé om til virkelighet. På alle plan.

– Jeg skal bade på fredag, sier gründeren idet vi går ut døren til overskyet himmel og 7 grader. – Jeg sa i et intervju at jeg skulle bli helårsbader, så nå må jeg bade hver fredag. Jeg har lovet det, så da skal jeg faen meg gjøre det.

LES OGSÅ: Nå kan du levere inn ødelagte klær til H&M

Foto: Håkon Jørgensen
Foto: Håkon Jørgensen Vis mer
undefined
Til forsiden