#MOTEFORALLE: Carina Elisabeth Carlsen (t.v.) og Nastaran Marie Kowkabi (t.h.) mener det er for lite mangfold i den norske motebransjen. De etterlyser klær for alle. FOTO: Privat
#MOTEFORALLE: Carina Elisabeth Carlsen (t.v.) og Nastaran Marie Kowkabi (t.h.) mener det er for lite mangfold i den norske motebransjen. De etterlyser klær for alle. FOTO: Privat Vis mer

#MoteForAlle:

- Jeg går inn i en butikk og tror jeg er førti ganger større enn det jeg er på grunn av de små størrelsene

- Mange vil kanskje si «bare gå ned i vekt så løser det seg», men nei, butikken krymper størrelsene, sier tidligere plus size- modell.

Tidligere plus size-modell og influencer Nastaran Marie Kowkabi (31) ser seg lei på at klærne i butikkene blir mindre, at størrelsene varierer og at plus size-avdelingene forsvinner. Nå har hun og kroppsaktivist Carina Elisabeth Carlsen (31) arrangert en markering mot det som ifølge dem kan kalles «moteindustriens manglende mangfold».

- Ideen til denne markeringen dukket opp da jeg var ute i byen en varm dag og måtte kjøpe meg shorts. Det er ikke akkurat noe nytt at det kan være dårlig utvalg blant større størrelser hos kjedebutikkene, men denne dagen ble det veldig presisert. Jeg er størrelse 50-52 og fant ingenting som passet. Istedenfor fant jeg ut at H&M hadde lagt ned sin avdeling med utvidede størrelser for å få plass til andre kolleksjoner, forteller Carlsen til KK.

Carina gikk den dagen skuffet ut av butikkene. De mener det er trist at det er kun idealkroppen som skal passe i størrelsene, så etter flere år med frustrasjon var det på tide å snakke høyt.

LES OGSÅ: Ashley Graham (30) vil redefinere modellverdenen

Krymper størrelsene

Nastaran kjenner motebransjen godt. Hun er innforstått med at både hun selv og Carina er større enn normalen, men mener likevel at størrelsene som finnes i mange butikker i dag får de fleste til å føle seg større enn det de faktisk er.

- Mange vil kanskje si «bare gå ned i vekt så løser det seg», men nei - butikken krymper størrelsene. Målet vårt er at hvem som helst kan gå inn i en butikk og finne den shortsen man trenger, enten om man er en størrelse 38 eller en størrelse 48.

MARKERING: På markeringen gjennom Karl Johan i Oslo lørdag 26.05 stilte det opp omtrent 30-40 jenter. Helt normale, norske kvinner som enten føler at de er for høye, for lave, for tjukke ller for tynne. Foto: Privat
MARKERING: På markeringen gjennom Karl Johan i Oslo lørdag 26.05 stilte det opp omtrent 30-40 jenter. Helt normale, norske kvinner som enten føler at de er for høye, for lave, for tjukke ller for tynne. Foto: Privat Vis mer

Stort gap

- Hvilken størrelse er du?

- Jeg er størrelse 46/48, men kan bruke helt opp til 56 - det er et stort gap, og gjør det ekstremt vanskelig for meg å for eksempel handle klær på nett, til tross for at det er der jeg har størst utvalg. Butikkene varierer størrelsene helt ekstremt. Går jeg inn på feil butikk på en dårlig dag så påvirker det selvbildet mitt, sier Kowabi og peker på at det burde settes en fast standard på størrelser.

Både hun og Carina mener dette er med på å skape en slags uro i samfunnet.

- Når gjennomsnittet i Norge ligger på størrelse 42-44, så er det klart at det gjør det vanskelig når disse kvinnene må kjøpe klær i 48-50. Det er gjort undersøkelser som viser at vi i Norge ikke er så fornøyde med oss selv, noe som ikke er så rart. Jeg går jo selv inn i en butikk og tror jeg er 40 ganger større enn det jeg er på grunn av de små størrelsene.

Idealkroppen

- Gjelder dette mest butikker som er ment for den yngre generasjonen?

- Det gjelder alle. Jeg vet at blant annet KappAhl og Lindex har blitt flinkere med både størrelser og utvalg, men det er fortsatt en innmari lang vei å gå. Jeg savner tilgjengelighet, og man skal ikke lengre enn til Storbritannia før utvalget er tredoblet. Der finner man egne avdelinger for brede, lave, høye og smale, i tillegg til at butikker der har et utvalg til alt og alle fra størrelse 32-62. Her i Norge kan jeg finne jeans som passer i bredde, men da passer det ikke i lengde.

- Det bidrar til å skape et samfunn hvor det er mye angst, press og spiseforstyrrelser. Man snakker mye om disse problemene i dag, men hva gjør man med det? Selvfølgelig har man de fine motvektene i sosiale medier, men jeg tror ikke det er nok. Vi som enkeltindivider kan stå frem og heie på at hvem som helst kan gå i bikini på stranda, men det hjelper ikke dersom motebransjen, mediebransjen og samfunnet kun har bilde av idealkroppen, sier Kowabi.

Både hun og Carlsen oppfordrer folk til å bruke emneknaggen #MoteForAlle på Instagram for at denne protesten ikke slutter selv om demonstrasjonen er over.

Ikke noe nytt

Forfatter av boken Avkledd og journalist i Dagens Næringsliv, Jorun Sofie F. Aartun sier at det ikke er noe nytt av motebransjen mangler mangfold.

JOURNALIST: Jorun Sofie Fallmo Aartun har i flere år jobbet som reporter innen feltene mote og økonomi. Foto: Aschehoug
JOURNALIST: Jorun Sofie Fallmo Aartun har i flere år jobbet som reporter innen feltene mote og økonomi. Foto: Aschehoug Vis mer

- Kvinner som bruker større størrelser har generelt et mindre sortiment å velge fra. Designerne diskriminerer millioner av kvinner gjennom denne praksisen.

Hun etterlyser også flere kampanjer som viser større mangfold. Aartun påpeker at bransjen overser en stor kjøpegruppe.

- Jeg synes det er både trist og litt rart at industrien ikke ser det økonomiske potensialet i å designe kolleksjoner som også passer moteinteresserte kvinner i større størrelser.

Unntak

Aartun viser til at det likevel finnes noen få unntak. Det hippe LA-baserte klesmerket Reformation med en tydelig miljøprofil har akkurat lansert en kolleksjon med såkalte pluss-størrelser. Da plaggene ble lansert sendte klesmerket ut en beklagelse for at det hadde tatt så lang tid.

- I en tid der forbrukerne i større grad forventer at merkevarene de kjøper reflekterer gode verdier bør flere designere gå inn i seg selv og ta et oppgjør med sine holdninger, mener Aartun.

Også hun har merket seg at det er stor variasjon i butikkenes inndeling av størrelser.

- At det er så stort sprik mellom størrelsene fra butikk til butikk skaper naturligvis unødvendig frustrasjon og forvirring blant forbrukerne. Flere varehus har begynt å lage større plagg enn størrelsen tilsier for å gi forbrukerne bedre selvtillit. Det er jo ganske tullete.

Bruk din kjøpekraft

Hun oppfordrer forbrukerne som er provosert over situasjonen i bransjen til å bruke sin kjøpekraft - noe som superstjerner som blant annet Beyonvè og Melissa McCarthy har oppfordret billigkjeder til å designe flere plagg til kvinner med former.

- Da Karl Lagerfeld designet sin første kolleksjon for H&M i 2004 var han misfornøyd med at plaggene ble produsert i større størrelser. Uttalelsene hans skapte sterke reaksjoner blant forbrukerne, sier Aartun.

LES OGSÅ: - Vi vil at media skal feire kvinner i alle former og størrelser

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: