Denne uken har vært ekstrem på alle måter, forteller Celine Aagaard (46).
Den tidligere moteredaktøren og influenseren, nå designer og moteprofil er vant til beinhard jobbing. «Sykt stress, men også utrolig gøy», som hun selv sier det.

5 skandinaviske motemerker du bør kjenne til
– Jeg har syklet til jobb med techno på øret for å være i runway-modus, hodet har jobbet hardt, jeg har sovet lite, grått, vært usikker, nervøs, gira og hatt prestasjonsangst. Men det er jo «part of the game», og nye ideer dukker opp underveis når man er presset og stresset.
Annonsørinnhold
Aller Media
Raser ut av butikkhyllene, og det med god grunn
i samarbeid med Aller MediaDe tre siste ukene av sommerferien har brukt til å planlegge motevisningen ned til siste detalj. For selv om hun er en person som tenker at det meste ordner seg, er hun også en kontrollfreak, forteller hun.
Derfor liker hun å ha en finger med i spillet på det aller meste. For sikkerhets skyld.

– Det er så mye man ikke tenker over at må gjøres. Og så er det så mye følelser involvert. Kvelden før visningen satt jeg på kjøkkenet med sønnen min og lagde smykker som modellene skulle ha på. Jeg var i seng halv fire, og stod opp klokken seks til en hundevalp som var blitt syk.

Den norske moteskaperen er tilbake
Men så er det som alt er glemt. På bare føtter løper hun som en kolibri lett på tå til dundrende musikk gjennom parkeringshuset på Sørenga i Oslo. Til vill jubel fra de fremmøtte som er kommet for å se visningen som alle snakker om.

Aagaards Envelope1976 er blitt ett av våre fremste motemerker. Hun liker kanskje ikke å høre det, men fakta er at hennes historie er nokså lik den til den svenske designeren og moteprofilen Elin Kling og hennes suksessmerke Toteme.
Etter en lang karriere som moteredaktør, takket Aagaard for seg og ble blogger, deretter influenser og så designer. Sammen med Pia Nordskaug startet hun det mer bærekraftige motemerket i 2018.

Merket har tjent penger fra start. Ifølge Kapital har merket hatt en jevn økning i omsetning. I fjor omsatte selskapet for 16,4 millioner kroner med et resultat før skatt på en million. Og veksten fortsetter.

Bare minutter før visningen skal starte må biler flyttes i parkeringshuset under bakken. Og under generalprøven brekker hælen på skoene som modellene skal ha på seg. Så da går alle like så godt barbeinte under visningen. Et utilsiktet grep som er med på å understreke det rå og upolerte som ligger til grunn for merket som er kjent for så mye mer Cannes-kjolen med knapper som har vært Insta-favoritt lenge.

– Visningene våre har en tydelig tråd. Det er rene, tidløse snitt med en edge. Jeg liker balansen mellom avslappet og rocka. Glam og casual. Med en androgyn tilnærming.
Det er sort og hvitt. Monokromt. Rå skinnplagg, enkle, men sofistikerte kjoler, men også festplagg med åpen rygg.

Og til forskjell fra den mer tradisjonelle motevisningen, er her plagg som ikke nødvendigvis er nye. Plagg vi har sett før.

Norsk designer på internasjonal prestisjeliste
– Det er viktig. For oss handler det om at våre plagg skal kunne brukes igjen år etter år – uten at det blir kjedelig. Da må man vise det og ikke bare si det, sier Aagaard.

På catwalken går navn som Maya Vik, Rawdah Mohamed og Iselin Shumba. Kristian Kjellings datter Vida (17) gjør sin debut på catwalken. På første rad sitter en samlet motebransje. Det er rift om plassene her på visningen som avslutter den norske moteuken, Oslo Runway.
– Responsen har vært hel enorm! Jeg har fått hundrevis av reposter og meldinger. Det er ubeskrivelig, forteller Aagaard.
– Også møtte jeg Märtha Louise. Hun kom bort til meg og gratulerte meg, gav meg en stor klem og sa jeg var inspirerende. Det var så kult!

Hun står med gåsehud backstage mens hun sender modellene nedover catwalken. Pulsen er høy. Hjertet i halsen. 13 minutter. Så løper hun ut. Overveldet.

– Vi har gjort noe riktig
– I publikum var familien min; mamma, pappa, samboeren min og sønnen min, Pia sin familie. Og på catwalken gikk en gammel venninne av meg som jeg har kjent i godt og vel 25 år. Jeg fikk helt jernteppe etterpå. Det ble for mye for meg. Men jeg må bare trekke frem modellene og teamet mitt. De gjorde en helt rå innsats!

Og så er det over. Et antiklimaks. Men kjøret går. For med større produksjons- og designteam skjer det mye fremover for det fem år gamle motemerket.
– Vi har store ambisjoner, men er fortsatt i en fase der vi ikke gaper over for mye samtidig som vi selvsagt har mål om å vokse og nå større også internasjonalt.

Men fortsatt med et hjerte for Norge.

Norsk stilikon: – En milepæl i livet
– Oslojente som jeg er, og med en lang fartstid fra den norske mote-og magasinbransjen, er det noe eget med å vise hjemme. Det er jo her du har alle støttespillerne i livet ditt, sier Aagaard.

– For oss har Oslo Runway vært en drivkraft på mange måter fordi det var de som pushet oss og overbeviste oss om at vi burde begynne å vise. Så da kastet vi oss ut i noe vi ikke hadde gjort før, avslutter hun.
Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no