Ganni

– Jeg kan fortsatt ikke kjøpe klær på Ganni

Det danske suksessmerket øker størrelsene.

STØRRE STØRRELSER: Ganni bredder ut størrelsespekteret, men er det godt nok? FOTO: Ganni
STØRRE STØRRELSER: Ganni bredder ut størrelsespekteret, men er det godt nok? FOTO: Ganni Vis mer
Publisert

Med mangfold og inkludering på plakaten kan det virke som om motebransjen tar et steg i riktig retning.

Nå bredder det populære danske motemerket Ganni ut størrelsene sine, men hvor inkluderende er det egentlig, spør kroppspositivist og fettaktivist.

Frem til nå har Ganni hatt klær i størrelsene 32-44, men nå utvides størrelsespektret til å omfatte størrelse fra 32-52 og sko i størrelsene 34-44. Det skal være en del av strategien om å bli et mer ansvarlig motemerke, ifølge Ganni selv.

GODE NYHETER: Gannis økte størrelser er gode nyheter, mener influenser Gisella Francisca. FOTO: Astrid Waller
GODE NYHETER: Gannis økte størrelser er gode nyheter, mener influenser Gisella Francisca. FOTO: Astrid Waller Vis mer

Det er gode nyheter, mener influencer Gisella Francisca. Men det er ikke nok.

– Det er på høy tid at inkludering blir satt på agendaen i moteverdenen, sier hun.

– Da Ganni annonserte dette samarbeidet forventet jeg ekte plus size-størrelser. Det går høyere enn størrelse 52, sier Francisca.

Hun mener imidlertid at initiativet viser at det danske motemerket tar et steg i riktig retning når det kommer til inkludering.

STØRRE STØRRELSER: Ganni øker størrelsene sine. FOTO: Ganni
STØRRE STØRRELSER: Ganni øker størrelsene sine. FOTO: Ganni Vis mer

– Jeg er glad for endringene, og jeg gleder meg til å prøve Ganni for første gang!

– Jeg synes det er flott at flere og flere kleskjeder utvider størrelsene sine, men det er tankevekkende at de fleste kun strekker seg til størrelse 52, sier kroppspositivist Carina Carlsen til KK.

– Det ser ut til at det er så langt de fleste er villig til å strekke seg. Da er mitt spørsmål hvor inkluderende det egentlig er.

KRITISK: Carina Carlsen mener størrelsene ikke er store nok. FOTO: Privat
KRITISK: Carina Carlsen mener størrelsene ikke er store nok. FOTO: Privat Vis mer

Hun mener det er først når man kommer litt opp i størrelsene at det blir vanskelig.

– Så da sitter man med en gruppe som heldigvis får et bedre utvalg av klær, hvilket igjen er veldig bra, men samtidig så utelukker en annen gruppe ytterligere.

MANGFOLD: Ganni ønsker å bli et mer inkluderende motemerke. FOTO: Ganni
MANGFOLD: Ganni ønsker å bli et mer inkluderende motemerke. FOTO: Ganni Vis mer

Carlsen sier det er «provoserende» å lese hvor fornøyd motebransjen er med seg selv, og hvordan de snakker frem hvor inkluderende og mangfoldige de er.

– Jeg kan fortsatt ikke kjøpe klær på Ganni, og det kjenner jeg mange andre som heller ikke kan.

Det nye størrelseutvalget lanseres i samarbeid med den amerikanske nettbutikken 11 Honoré som spesialiserer seg på størrelseinkluderende klær.

Foreløpig er det kun som en mindre kolleksjon bestående av ti plagg, men merkets SS22-kolleksjon, som de viste på catwalken under den danske moteuken i høst, og de fremtidige kolleksjonene skal visstnok bygge videre på initiativet med flere plagg i et bredere størrelseutvalg.

SAMARBEID: Det danske motemerket slår seg sammen med amerikanske 11 Honoré som spesialiserer seg på størrelseinkluderende klær. FOTO: Ganni
SAMARBEID: Det danske motemerket slår seg sammen med amerikanske 11 Honoré som spesialiserer seg på størrelseinkluderende klær. FOTO: Ganni Vis mer

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer