PARFYMERIEIER: Gimle Parfymeri feirer 80-årsjubileum i år. Lill-Ann Schjelderup har stått bak disken i 36 av dem. FOTO: Astrid Waller
PARFYMERIEIER: Gimle Parfymeri feirer 80-årsjubileum i år. Lill-Ann Schjelderup har stått bak disken i 36 av dem. FOTO: Astrid WallerVis mer

Parfyme:

- Jeg tror ikke man blir lykkeligere av fillers og botox

Det Lill-Ann Schjelderup tok over Gimle Parfymeri la hun om driften fullstendig. Så var hun ingen vanlig «parfymeridame» heller.

- Jeg skulle bare rydde opp. Det var planen. Rydde opp og selge. Nå har jeg ryddet i 36 år, og jeg har fortsatt mye ugjort, sier Lill-Ann Schjelderup, eieren av det som ofte er omtalt som Norges mest eksklusive parfymeri, som i år skal feire eget 80-årsjubileum.

80 år med velduftende parfymer, eksklusive kremer og velbeslått klientell. Eller? Man skulle kanskje tro at historien om Gimle Parfymeri er en fortelling om en dans på roser, sjasmin og patchouli. Lill-Ann selv er den første til å avkrefte den myten.

- Da jeg tok over bedriften i 1982 var vi nærmest konkurs. Det måtte store endringer til. På alle områder, forklarer Lill-Ann engasjert der vi møter henne rett etter morgenmøtet i butikken, og de ansatte gjør seg klare for å møte dagens kunder.

Det ble altså ikke noe salg. I stedet tok Lill-Ann grep og snudde familiebedriften på hodet. Ja, det er nærliggende å bruke begreper som transformasjon og ansiktløftning, selv om sistnevnte fenomen er noe hun er svært kritisk til.

Mer om det senere. Først litt mer om hvorfor kvinnen som beskriver seg selv en guttejente og beint fram ujålete, endte opp med å forlate sykepleiergjerningen for å drive parfymeri på Frogner. Og ikke minst - hvorfor hun fortsatt holder det gående.

- Jeg hadde akkurat blitt hovedtillitsvalgt blant sykepleierne. Jeg elsket jobben min på Ullevål sykehus, og hadde ikke tenkt at jeg skulle ta over Gimle, sier Lill-Ann.

Da foreldrene dør med en ukes mellomrom, blir hun nødt til å ta stilling til om hun skal drive familieforetaket videre. Et familieforetak med en allerede den gang, lang historie.

- Jeg var nok litt i sjokk. Heldigvis fikk jeg innvilget permisjon slik at jeg fikk litt tid til å tenke mens jeg ryddet og vasket ut av både dødsbo og butikk, forteller hun.

Det var Lill-Anns tante Judith som såvidt rakk å åpne dørene til Gimle Parfymeri i 1939, før krigen kom i april 1940. På pur vilje holdt hun åpent gjennom krigsårene uten omtrent en vare å tilby.

- Viljen til å jobbe, fokus på kunnskap og omsorgen for kundene, hva god service er - det lærte jeg av tante Judith.

Da tanten døde i 1975, tok moren til Lill-Ann over, men døde kun noen få år senere. Lill-Ann som hadde vokst opp blant hyller og skuffer og overhørt kundesamtaler siden hun var en liten jente, måtte kjenne etter. Var det hennes tur nå? Var det dette hun skulle drive med? Hun landet på ja. Og bestemte seg for endre «alt».

- Kollegene mine på Ullevål trodde det hadde rablet for meg. Du må være klar over at det å være «parfymeridame» var helt lavstatus den gangen. De kunne ikke forstå at jeg skulle drive med noe sånt, jeg som ikke en gang brukte sminke, sier hun.

BUTIKKEN PÅ HJØRNET: Siden 1939 har Gimle Parfymeri ligget på samme hjørne sentralt på Frogner i Oslo.
BUTIKKEN PÅ HJØRNET: Siden 1939 har Gimle Parfymeri ligget på samme hjørne sentralt på Frogner i Oslo. Vis mer

Fram med godsakene

Lill-Ann går metodisk til verks da hun overtar. Hun vil fjerne en rekke varer fra sortimentet. Og hun vil gjøre utstillingsvinduene mer fristende. Vekk med tannbørster og tampax. Og fram med kvalitetskremer og neglelakk i alle regnbuens farger.

- Ingenting av dette var vanlig på 80-tallet, forklarer Lill-Ann engasjert.

Omleggingen virker. Kundemassen øker.

- Vi solgte neglelakk herfra til evigheten ved å presentere varene på den måten, forklarer Lill-Ann som fortsatt er ansvarlig for at vindusutstillingene frister de forbipasserende med designdufter, håndlaget hårpynt og eksklusive kremer.

Selve begrepet eksklusivt har hun for øvrig et litt anstrengt forhold til. Ja, hun har eksklusive lisenser som gjør at hun er eneste forhandler i Norge av en rekker merker, og selve butikken ligger på «fineste» Frogner. Men Lill-Ann protesterer på betegnelsen snobbete.

- Jeg vil ikke at folk skal tro at det er så eksklusivt her at de ikke passer inn. Her får alle like god service, uavhengig av hvordan de ser ut og hva de heter. Det er veldig viktig for meg å understreke. Jeg har skapt Gimle Parfymeri til å være for alle.

Selv er hun vokst opp på Nesodden, og vet noe hvordan det er å bli sett på som annerledes. Antrukket i enkle klær, uten særlig sminke og pynt skilte hun seg ut bak disken og i egen i bransje. Ikke drakk hun alkohol når selgerne inviterte ut heller.

- Da jeg overtok husker jeg husker jeg at jeg syntes bransjen var gammeldags. Jeg etterlyste alt fra mer informasjon om produktene til reklamemateriell og poser fra leverandørene. Sistnevnte måtte jeg til å begynne med betale for å få, men jeg syntes det var viktig for kundeopplevelsen.

Store endringer

Mye, om ikke alt, har forandret seg siden den gang. Informasjon om hvilke produkter som kommer og hva slags forskning som ligger bak nyvinningene er en selvfølge. Lill-Ann har for øvrig reist verden rundt og møtt menneskene bak produktutviklingen. Grunnleggere, hudleger, forskere og «neser» som lager parfymer. «Alle» kjenner de Lill-Ann fra Norge.

- Jeg lærer mye av dem, og jeg håper og tror de også lærer litt av meg. Jeg har etter hvert lang erfaring vet mye om hva kundene etterspør, forklarer hun.

Fortsatt finleser hun listen over ingredienser. Hun nøler ikke med å kaste ut serier hun ikke kan gå god for, eller parfymer som ikke holder det kvalitetsnivået hun forventer. I 2008 etablerte Lill-Ann et økologisk parfymeri med datteren Camilla, vegg i vegg med moderskipet. Ifølge Lill-Ann var det få som hadde særlig tro på utvidelsen, men hun og datteren var fast bestemt på at tiden var inne. Noe hun ikke angrer på.

- Interessen for denne typen produkter bare øker, og jeg er så stolt av at vi var først ute i Norge med dette.

Særlig varmet det med omtale i Financial Times noen år senere , som framholdt at Gimle var en «skjønnhetsdestinasjon» å få med seg, og en butikkopplevelse av de sjeldne.

SKILTE SEG UT: - Da jeg tok over Gimle skilte jeg meg ut ved at jeg ikke brukte noe særlig sminke, eller var spesielt pyntet, sier Lill-Ann. FOTO: Astrid Waller
SKILTE SEG UT: - Da jeg tok over Gimle skilte jeg meg ut ved at jeg ikke brukte noe særlig sminke, eller var spesielt pyntet, sier Lill-Ann. FOTO: Astrid Waller Vis mer

I dag har Gimle Parfymeri 14 heltidsansatte og omsetter for nærmere 41 millioner i året. Nettbutikk har hun også etablert, som et supplement til de to fysiske butikkene. Og nå satser hun for fullt på å tilby hudpleiebehandlinger i nyoppussede omgivelser.

Det begynner å bli en stund siden noen omtalte Lill-Ann som en «parfymeridame».

- Du vet i mange år var det alltid slik at når jeg satt på flyet til Stockholm for å møte leverandører, så kunne jeg være helt sikker på at mennene som innledet samtaler med meg ble helt uinteresserte i videre konversering dersom jeg fortalte at jeg var en ekspeditrise i et parfymeri. Sa jeg at jeg var sykepleier derimot, gikk praten som bare det.

I dag kunne hun like gjerne presentert seg som bedriftsleder. Og det innenfor en bransje i stadig vekst. Nordmenn bruker stadig mer penger på kosmetikk og egenpleie.

Tall fra Norges kosmetikkforbund viser at det ble omsatt kosmetikk for 11,5 milliarder kroner i 2017, og da er taxfree-handelen og de utenlandske nettbutikkene holdt utenfor. Konkurransen om hvor norske kvinner skal kjøpe ansiktskrem og maskara er tøff, både fra store kjeder og nettbutikker, i tillegg seiler kosmetisk kirurgi opp som en utfordrer til den mer tradisjonelle kremkrukken.

- Jeg er veldig kritisk til at dette har blitt så vanlig, og jeg blir oppriktig skuffet over alle de mimimikkløse pannene vi ser rundt omkring, til og med i topp-politikken, sier en engasjert Lill-Ann.

- Jeg respekterer at folk velger ulikt. Men jeg tror virkelig ikke at man blir lykkeligere av fillers og botox. Da må man heller jobbe med selvfølelsen. Vi har bestemt oss for å ikke tilby denne typen behandlinger, og ønsker heller å framheve det som er fint hos hver enkelt person, forklarer Lill-Ann som fortsatt syns noe av det morsomste hun vet om er å finne riktige produkter til kunden.

- Riktig makeup og god hudpleie, det vet jeg gir resultater. Det kan jeg se på de eldste kundene mine, som har pleid huden godt gjennom mange år.

At hun selger drømmer og løfter på krukker, går hun ikke med på.

- Nei, dette er avanserte produkter det ligger årevis med forskning bak. Og kvalitet koster. Det handler både om ressursene som legges i produktutviklingen, og kvaliteten på og konsentrasjonen av ingrediensene, forklarer hun.

RYDDEEKSPERT: - Jeg misliker rot, det gjør jeg virkelig, forteller Lill-Ann Schjelderup til KK. FOTO: Astrid Waller
RYDDEEKSPERT: - Jeg misliker rot, det gjør jeg virkelig, forteller Lill-Ann Schjelderup til KK. FOTO: Astrid Waller Vis mer

«Forventer effektivitet»

Så hva har endret seg mest i løpet av de årene hun selv har stått bak disken? En typisk kunde i dag har ifølge Lill-Ann langt dårligere tid enn i «gamle dager». Produktene skal gi synlige resultater med en gang.

- Min tante pleide å si at man måtte bruke en krukke før man kunne forvente endring, men i dag vil folk se en forskjell etter et par dager, eller umiddelbart etter en behandling.

- Er det realistisk?

- Det tar 28 dager for en celle å fornye seg, la oss ikke glemme det. Dette at folk vil ha resultater med en gang gjør at det er lett å la seg lure av produkter som gir en umiddelbar glatt overflate og glød, fordi de er fulle av, ja - fyllstoffer som mikroplast for eksempel. Gode produkter jobber i dybden, forklarer Lill-Ann, men advarer mot å bruke aktive produkter for tidlig.

- Det hender det kommer inn unge jenter her som vil ha den mest aktive øyekremen for eksempel, laget for en voksen hud. Da forteller vi dem at det er penger ut av vinduet, at det ikke er noen vits. De bør heller beskytte seg mot solen og være nøye med å rense huden.

- Folk skal gå ut herfra med riktige produkter for sin hud. Og de skal aldri føle seg presset til å handle, sier Lill-Ann.

Hun har mange kunder som har handlet fast i årevis. Noen med arr som har hemmet dem i det sosiale, og der makeup har vært avgjørende for å føle seg mer vel.

- Å hjelpe mennesker til å møte verden med rak rygg, det syns jeg er meningsfullt. Jeg elsker den delen av jobben, sier hun og avbryter seg selv:

- Det er ikke så ulikt sykepleiergjerningen. Det handler om å møte folk på en skikkelig måte. Være lydhør for hva de vil ha hjelp med. Vise omsorg, forklarer Lill-Ann.

Lill-Ann gikk aldri tilbake til sykepleieryrket, men innrømmer at det tok mange år før hun landet helt i rollen som parfymerieier.

Kanskje kom vendepunktet da hun ble invitert til å holde foredrag for norske rettpsykiaterne om temaet selvtillit og selvfølelse, femten år etter at hun tok over driften.

- Jeg husker jeg ble stolt. Og at det virkelig betydde noe med den annerkjennelsen. Det er dessuten et tema som fortsatt betyr mye for meg, og for hvordan jeg driver Gimle, sier Lill-Ann oppriktig.

At det ligger noen motsetninger der, i det å selge skjønnhetsprodukter og samtidig være opptatt av at vi skal være fornøyde med det vi har - er hun klar over. Hun mener det handler om en balansegang. Om å ha de riktige holdningene i bunn. Og beina godt plantet på jorda. Selv står hun med både bein og armer nedi jorden titt og ofte, ettersom blomster og bed er en stor lidenskap. Som fritidssyssel vel og merke, Lill-Ann har ikke tenkt å pensjonere seg med det første.

- Jeg har bestemt meg for å drive så lenge jeg finner det meningsfullt. Og jeg har så mye jeg fortsatt vil gjøre her, og er så heldig å ha flinke folk rundt meg som gir meg lyst til å fortsette. Nei, det kan ikke bli ennå, sier Lill-Ann og får øye på fast kunde utenfor på gaten. De vinker og smiler til hverandre.

- Hun er så skjønn, hun har handlet her i alle år også ble hun alvorlig syk. Jeg var så bekymret. Heldigvis er hun tilbake på beina igjen, sier Lill-Ann og ser etter den godt voksne damen med velstelt hår og kledelige, korallrøde lepper som runder hjørnet med rak rygg.

Delta i konkurranse:

Saker spesielt utvalgt for deg:

Mest populære saker: