Etter en lang vinter våkner liksom alt til liv igjen. Dagene blir lengre og lysere, snø og is smelter, og de første vårblomstene titter fram fra vinterdvalen.
Selv om motebildet denne sesongen riktignok preges av at hverdagsstilen er tilbake – i en mer elegant variant (kanskje ikke så rart etter to år i joggebukse), er de sterke fargene fortsatt med oss også nå.
Det kan være en noe bitter pille å svelge for dem som liker en nøytral fargepalett, slik som meg selv, men på en måte er det noe fint med det også. For både under og etter pandemien ble catwalken, og med det også motebildet, fylt med framtidshåp og optimisme i en slags kollektiv «alt blir bra»-innstilling. Vi hadde kanskje ikke noe valg. Likevel er det noe poetisk over det.
Moten skal som kjent speile samtiden, og det gjør den så til de grader. Selv om man riktignok skal ta det med en klype salt, er jo tross alt årets farge (fra Pantone) viva magenta – en slags rødrosa farge. Det er et velkomment avbrekk fra Barbie-core, som har preget motebildet det siste året nå.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger