Klær

Juks deg til flat mage

For deg som ikke vil svette bort bilringene.

Juks deg til flat mage
Publisert
Sist oppdatert
De aller færreste av oss har et mageparti som Jennifer Lopez, men det er likevel mange triks å ty til som gjør at magen ser strammere ut. Det gjelder bare å vite hvordan man kler seg - og ter seg.KKs stylist Tone Skipá gir deg her tipsene om hvilke klær som skjuler og hvilke som framhever magepartiet.- Det er nærmest utenkelig at noen jenter vil gjøre magen større. De som er stolte av den, kan bruke ettersittende, gjennomsiktige og kortere topper. De som vil skjule litt, kan bruke litt løse topper som går nedenfor magen. Men husk at det ikke skal være for stort heller. Du skal ikke gjemme bort resten av deg. Unngå strikk i livet på underdeler. Det lager mer mage. Velg heller en bukse eller skjørt med bred linning og litt høyt liv. For trange underdeler som sitter under magen, vil presse den opp, sier Tone.

BRUK:

  • Overdeler som går litt nedenfor magen. Da retter du ut magen litt. Overdelen må ikke være for trang, for da synes alle bulker. Men den må ikke være for stor heller, for da blir det fort telt. Og det er ikke spesielt kledelig.
  • Rette linjer og flater. For eksempel er det fint å bruke topper med empireliv, der stoffet faller løst og rett fra snøringen under brystene.
  • Litt tykke stoffer. Da faller plaggene bedre, og former seg ikke inntil kroppen som tynne stoffer gjør. Kraftig stretch på bukser og skjørt kan også ha en mild korsettvirkning.
  • Jakker og kardigan. Med sine rette linjer og tykkere kvaliteter retter de ut linjene og skjuler det du vil skjule.
  • Bred linning i livet, gjerne i litt tykt materiale. Da borer ikke linningen seg inn og lager «pølser».
  • Store nok størrelser på bukser og skjørt. Det ser rett og slett ikke pent ut med for små klær. Det tyter fort ut i alle retninger.
  • Løse belter. De tar oppmerksomheten fra magen. Samtidig skjuler de litt.
  • UNNGÅ:

  • Veldig kroppsnære overdeler. Det framhever istedenfor å skjule.
  • Tynne stoffer. De har en tendens til å klistre seg inntil kroppen. Og da gjemmer du ikke magen.
  • Strikk i livet. Skjørt med strikk i livet har ofte rynker og blir posete. Strikk har også en tendens til å bore seg inn. Dessuten er ofte skjørtene i utgangspunktet firkantet. Med strikk i livet skal de få a-fasong. Da blir det litt stoff «til overs» som legges, akkurat ja, rundt magen.
  • Rysjer og legg. Det gir ofte volum. De er plassert fra midjen og ned. Det innebærer forstørrelse av magen.
  • Linning nedenfor magen. Det presser fettet over kanten, og du får en fin bilring. Da er det bedre å ha linningen over eller midt på magen, avhengig av kroppsfigur.
  • RETT DEG OPP:

  • Dårlig kroppsholdning, med lutende rygg og framoverbøyd nakke er veldig vanlig, og enkelte synes til og med at det er litt trendy. Men husk at holdningen påvirker utseendetpå magen din.
  • Hva gjør du så om du ønsker å få til en mer varig oppstramming av magen?- Det du er ute etter kalles punktslanking, og det finnes dessverre ikke, sier KKs treningsekspert Jill Jahrmann.- Det finnes ingen øvelser i hele verden som kan fjerne fettvev, verken rundt magen, på overarmene, på lårene eller andre steder. Man kan trene styrke for å få en mer spenstig muskulatur under fettet, men selve fettet kan altså ikke påvirkes av enkeltøvelser.
  • Slik styrker du kjernemuskulaturen
  • - Den eneste kjente måten for å redusere fett (foruten kirurgi) er å sørge for at forbruket av energi (trening, generell aktivitet, god muskelmasse) er høyere enn inntaket (hva du spiser). Da vil kroppen redusere fettlagrene og bruke dem i forbrenningen. Det fettet som forsvinner vil tas fra fettlagrene rundt omkring på kroppen slik kroppen er programmert, og det tas aldri bare fra et sted, sier Jill.
  • Flat mage på 1-2-3
  • Slik får du et smalere liv
  • Magesmart trening
  • 6 øvelser som raskt gir flat mage
  • Trening har via forskning vist seg å være den mest effektive metoden for å redusere fett rundt livet, fordi kroppen velger det lett omsettelige fettet derfra i forbindelse med trening der kroppen trenger mye energi på kort tid. Det er altså skikkelig trening som gjør susen. Både kondisjon og styrke, men mest kondisjon.
  • Slik trener du opp kondisjonen
  • LES OGSÅ:
  • Snarveien til flat mage, stram rumpe og lekre lår
  • Bikinifin på 6 uker
  • Tren i det fri
  • Derfor bør du trene ute
  • Slik blir du sprek og sunn på stranda
  • Ukeplan for et sunnere liv
  • Les artikkelen gratis

    Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

    Gå til innlogging med

    Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.