Mote

Kaja mistet jobben i pandemien - startet klesmerke fra soverommet

- Jeg hadde ikke symaskin og jeg hadde aldri sydd før.

KAJA HØGLUND: 26-åringen fra Drammen startet sitt eget merke da hun i 2020 mistet jobben som grafisk designer. Foto: Privat
KAJA HØGLUND: 26-åringen fra Drammen startet sitt eget merke da hun i 2020 mistet jobben som grafisk designer. Foto: Privat Vis mer
Publisert

2020 ble ikke helt som vi hadde tenkt. Ikke for Kaja Høglund heller. 26-åringen fra Drammen hadde nok de samme planene som oss alle: jobbe mandag til fredag, dra på hytta i påska, feriere i Sør-Europa om sommeren, og tilbringe masse tid med familie og venner.

En etter en ble planene strøket fra kalenderen, men for Kaja ble det enda litt mer fritid enn planlagt. Like etter at pandemien traff landet, mistet hun nemlig jobben som grafisk designer.

- Det var definitivt tøft. Men heldigvis er vi så heldige å bo i Norge og jeg visste at jeg kom til å få støtte fra NAV, så jeg valgte å se på det som en gyllen mulighet istedenfor å være lei meg. Foreldrene mine og kjæresten min var også veldig støttende i oppstartsfasen, og hadde tro på at jeg kom til å få det til, så det hjalp veldig.

Hun bestemte seg for å benytte anledningen til å gjøre noe hun hadde drømt om. Var det nå, midt under en pandemi at hun skulle starte klesmerket sitt?

Ja, det var det.

Like etter ble Murlong Cres lansert – rett fra ekstra-soverommet i leiligheten i Drammen. Navnet kommer fra gata Kaja bodde i mens hun studerte i Australia, Murlong Crescent. Det var også her hun lagde sitt aller første klesplagg.

Foto: Privat
Foto: Privat Vis mer

- Vi hadde et prosjekt siste året på studiet som gikk ut på å starte et firma. Selv om jeg studerte grafisk design, bestemte jeg meg for å starte et klesmerke. Men vi måtte lage alt selv til prosjektet og jeg hadde aldri sydd før. Heldigvis fikk jeg låne en maskin av en venninne og på en eller annen måte klarte jeg å sy en liten kolleksjon. Det var starten, forteller Kaja.

Kristin Vaag fra Symesterskapet deler noen veldig gode råd. Vis mer

Lages på bestilling

Vi møter Kaja i ekte korona-ånd, nemlig over PC-skjermen på Teams. Hun snur rundt på skjermen sin og gir oss et lite innblikk i sin bittelitte fabrikk, nemlig ekstra-soverommet i leiligheten. Der sitter Kaja og syr plagg til sitt helt egne merke.

Det skulle bare gå noen dager etter at hun lanserte merket på Instagram-kontoen sin at hun ble kontaktet av VGs MinMote. Saken ble frontet på vg.no og like etter var det hele i gang.

- Jeg lanserte vel merket på en mandag og så kom artikkelen ut på torsdag. Jeg var usikker på om jeg kom til å selge noe i det hele tatt. Jeg var jo bare en eller annen person som starta en Instagram og begynte å selge.

Foto: Privat
Foto: Privat Vis mer

I år har hun planer om å bruke sine grafisk designer-kunnskaper til å lage sitt helt egne print. Hun kommer også til å hente tilbake et av de første plaggene hun designet - nemlig en hatt. Plaggene Kaja lager sys på bestilling slik at det ikke blir liggende ubrukte klær i leiligheten hennes.

- Siden alt er laget på bestilling, tar jeg ikke imot returer. Hvis noen er usikre på størrelse, så ber jeg dem måle seg slik at man kan få et plagg spesialsydd. Hvis noe er ødelagt kan man selvfølgelig sende tilbake slik at jeg kan fikse det.

Fokus på bærekraft

Hun lærte seg å sy gjennom å se videoer på YouTube, men nå går det greit unna på symaskinen.

- Jeg bruker kanskje halvannen time på en topp og to timer på en kjole. Nå har jeg også fått muligheten til å freelance for den gamle jobben min som grafisk designer, så det blir så å si to fulltidsjobber om dagen. Men det er fint - da kan jeg spare penger og investere tilbake i merket mitt.

Foto: Privat
Foto: Privat Vis mer

For i disse dager er det ikke bare bare å starte et klesmerket. Ikke bare fordi det er et tøft marked med mange konkurrenter, men miljøaspektet rundt klesproduksjon har aldri vært mer sentralt.

- Bærekraft har vært et av mine store fokusområder - også i markedsføringen min. Jeg tror folk setter pris på det. Forbrukeren har blitt mer bevisst på hva de ønsker å støtte og hvor de putter pengene sine. Folk har lyst til å støtte noen som driver bærekraftig og som ikke utnytter fabrikkarbeidere som ikke får nok betalt.

Men dersom Murlong Cres skal ta det hele ett steg videre, vil kanskje soverommet i leiligheten bli en litt for liten arbeidsplass.

- Jeg håper å etter hvert drive med dette på en litt større skala. Jeg drømmer om å ansette noen lokalt som kan sy for meg, men jeg aner ikke hvor dyrt det blir. Det er begrenset hvor mye jeg kan selge når jeg syr alt selv.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer