CHRISTIAN DIOR: Christian Dior (1905–1957) tok med seg kunnskapen om blomster og planter fra morens hage, og skapte noen av verdens mest populære parfymer. FOTO: DIOR
CHRISTIAN DIOR: Christian Dior (1905–1957) tok med seg kunnskapen om blomster og planter fra morens hage, og skapte noen av verdens mest populære parfymer. FOTO: DIOR Vis mer

Christian Dior:

Klær + parfyme = sant

Et antrekk er ikke komplett uten parfyme, mente Christian Dior. Slik revolusjonerte han motebransjen.

Publisert

Det er den 12. februar i 1947 at journalister og redaktører fra franske aviser og motemagasiner for først gang får innblikk i Christian Diors vakre verden. I hele tre uker har Paris opplevd en uvanlig kulde med temperaturer under ti blå. Akkurat denne formiddagen i etterkrigstidens Paris blir beskrevet som usedvanlig kald og grå. Men da de iskalde journalistene hutrer inn dørene i Avenue Montaigne 30, blir de straks varme igjen, for der blir de overrasket av en velduftende, vårlig hage i full blomst. Salongen er nemlig dekorert med tusenvis av blomster.

Og ikke nok med det: Dior har også skapt en usynlig hage som setter sansene i sving hos alle som er der. Dior har nemlig sprayet en kvart liter med parfyme rundt i korridorene og i salongen, og parfymen består kun av de mest kostbare essensene. Duften i rommet er et portrett av hagen han elsket mest i hele verden, nemlig hagen han og hans søster lekte i da de var små.

Bak forhenget som er hengt opp for anledningen, står seks mannekenger klare til å vise de første antrekkene. Men helhetsinntrykket er viktig, og derfor er Christian Dior på dette tidspunktet mest opptatt av at det skal være nok parfyme i salen. Det svever allerede mye parfyme rundt i det perlegrå rommet, men couturisten er på vei til å sette ny standard for skjønnhet, og gir ordre om å spraye enda mer parfyme. For når alle om en stund skal forlate visningen, skal de kjenne duften av couture på klærne, håret og huden.

LES OGSÅ: 20 motesitater vi aldri glemmer

Dette bildet er fra motevisningen i 1947 som skulle forandre moten det neste tiåret. FOTO: DIOR
Dette bildet er fra motevisningen i 1947 som skulle forandre moten det neste tiåret. FOTO: DIOR Vis mer

Alle har forstått hvor viktig denne parfymen tydeligvis er for Christian Dior, men han har ikke rukket å gi den et navn ennå. Han har egentlig ingen idé om hva den skal hete. Han hadde bare gitt ordre til parfymøren om å lage en duft som luktet kjærlighet, en kjærlighet til hagen han har elsket siden han var liten gutt. Parfymen er den store snakkisen bak scenen, og det de ikke vet, er at denne parfymen skal bli verdenskjent. Det skal også bli den første couture-duften, en skreddersydd duft for en helt spesiell anledning.

Det fortelles at da Diors muse, Mitzah Bricard, ser Diors søster, Cathrine, ankomme salongen rett før visningen starter, så annonserer hun: «Se, her er Miss Dior!» Da faller alt på plass for Christian, og han skjønner at «Miss Dior» er det parfymen skal hete.

Klokken er 10.30, og visningen av det som skal bli «The New Look», starter. US Vogue proklamerer med: «We were witness to a revolution in fashion and to a revolution in showing fashion as well.» Men det var redaktøren i Harper's Bazaar som ga den nye moten et navn da hun i etterkant sa til Dior: «Your dresses have such a new look. They are wonderful, you know?»

LES OGSÅ: Madam Helena Rubinstein: Hun var liten av vekst, men fikk større innflytelse på skjønnhetsverdenen enn de fleste andre

Illustrasjon av Miss Dior slik den fortsatt ser ut i dag. FOTO: DIOR
Illustrasjon av Miss Dior slik den fortsatt ser ut i dag. FOTO: DIOR Vis mer

MISS DIOR

Hver eneste morgen ble couture-salongen i Avenue Montaigne 30 sprayet rikelig med «Miss Dior», men om du ønsket å bruke parfymen hjemme, måtte du kjøpe med deg et haute couture-antrekk. Strategisk nok så var det først 17. desember at man kunne kjøpe parfymen, uten å måtte kjøpe et antrekk.

«Miss Dior» er en sensuell duft med blant annet mandarinessens fra Italia, sjasmin fra Egypt, patsjuli-essens fra Indonesia. Den firkantede flakongen ble først laget i etterkant. Den er preget av Diors sans for arkitektur. Hundetannmønsteret brukte han allerede i draktene sine. Det er opprinnelig et mønster som fantes i herreklær. Mønsteret er siden blitt ikonisk.

Per dags dato finnes det ti ulike varianter av «Miss Dior».

Drømte om å bli arkitekt, men endte med å studere statsvitenskap

Christian Dior ble født den 21. januar 1905 i Granville, en kystby i Normandie i Frankrike. Han vokste opp i en velstående familie, og da han var fem år, flyttet de til Paris. Christian Dior drømte om å bli arkitekt, men endte med å studere statsvitenskap. I studietiden levde han livet i det intellektuelle og kunstneriske miljøet i Paris. I 1928 åpnet han et moderne kunstgalleri med arbeider av mange kjente kunstnere, blant annet vennene hans Salvador Dalí og Christian Bérard. Krakket på Wall Street i 1929 ruinerte derimot både Diors familie og hans partner i galleriet. Han måtte derfor tenke nytt.

Som begavet artist selv begynte Dior å jobbe som moteillustratør. Han solgte tegningene sine til flere parisiske couture-hus, og illustrerte motesidene til avisen Le Figaro. Talentet hans førte til at han ble ansatt som designer – først for huset til Robert Piguet i 1938, deretter for Lucien Lelong i 1941.

Fem år senere bestemte tekstilmagnaten Marcel Boussac seg for å finansiere Christian Diors eget couture-hus og kjøpte det majestetiske lokalet, Avenue Montaigne 30, som fremdeles huser Dior-universet den dag i dag.

LES OGSÅ: Elizabeth Arden: Hun var businessdamen som skapte den amerikanske skjønnhetsindustrien

«The Golden Decade of Haute Couture»

Christian Dior bodde sammen med sin søster Cathrine i Paris. Hun skal faktisk ha mye av æren for at den nye looken i det hele tatt ble til. I 1944 ble hun arrestert av Gestapo, satt i fangeleir og torturert. Ironisk nok lagde broren samtidig kjoler for nazistenes koner, men det var fordi han ikke hadde noe valg.

Det skjer ikke så mye på motefronten rett etter krigen, men Cathrine, som overlevde fangeleiren, trenger å bli muntret opp etter alt hun har gått igjennom, og hun krever å få litt mer skjønnhet rundt seg av broren sin. Christian Dior velger å gå helt bort fra krigens praktiske kjoler og drakter. Han ønsker å framheve det feminine og vakre ved kvinner, og designer så «The New Look» med smal midje og fyldige skjørt. Det kommer til å prege det neste tiåret som ble døpt til «The Golden Decade of Haute Couture». Dior erindrer fra da han var yngre at han ikke tenkte så mye på hvilke hatter eller vesker damene brukte til antrekkene sine. Han la heller merke til hvordan de luktet.

Derfor ble det så viktig for ham å skape en parfyme som skulle brukes sammen med kjolene. Faktisk mente han at antrekket ikke var komplett om man ikke påførte parfyme. Parfymen «Miss Dior» ble duften av «The New look», men i Christian Diors fantasier burde alle antrekkene på hans haute couture-visninger hatt hver sin duft – på lik linje med at hvert antrekk hadde matchende sko og vesker.

Han fikk laget flere parfymer som var helt personlige for ham selv, og noen av kjolene fikk egne dufter som for eksempel var basert på en spesiell blomst. De het for eksempel «Gardenia», «Iris», «Black Rose», «Red Rose» eller «Mandarine». «Miss Dior»-parfymen fikk en egen kjole, som selvfølgelig var dekorert med hundrevis av blomster.

Dior ble like mye et hus for parfyme som for haute couture-kreasjoner, og kun uker etter lanseringen av «The New Look» og «Miss Dior» ble Parfums Christian Dior dannet. Alle parfymene har hatt en sterk forbindelse til moten som et viktig tilbehør, og misjonen vil alltid være å gjøre duftene «veldig couture, veldig Dior».

LES OGSÅ: Ordet «makeup» var knyttet til prostitusjon. Så kom Max Factor inn i bildet

«Poison» skapte med sin søtlige, krydrete og mørke karakter en ny kategori innen parfyme. FOTO: DIOR
«Poison» skapte med sin søtlige, krydrete og mørke karakter en ny kategori innen parfyme. FOTO: DIOR Vis mer

POISON

Fra dagen den ble lansert i 1985, ble «Poison» den store parfymesnakkisen. Aldri hadde Dior-huset satset så mye penger på å reklamere for noe, men det var effekten av «word of mouth» som viste seg virkelig å gjøre parfymen til en stor suksess. Det startet med et stort ball på Château de Vaux-le-Vicomte i september, som ble gjengitt i alle store magasiner og aviser.

I desember ble det solgt en «Poison» hver 50. sekund, bare på La Galeries Lafayettes i Paris. Parfums Christian Dior fant ut at ingen hadde brukt navnet «Poison» på en parfyme før, og ifølge dem fordi ingen hadde tort. Inspirert av YSLs «Opium» fra 1977 ville de lage en parfyme som skulle sjokkere en hel verden, og etter 800 forsøk kom Parfums Christian Dior fram til det som skulle forandre parfymehistorien på 80-tallet.

«Poison» er en såkalt fruity spicy floral, en mørk, krydret og fruktig duft med koriander, tuberose, røkelse, roser, sjasmin, plomme, kardemomme, rosetre, vetiver og musk som noen av ingrediensene.

I starten levde faktisk parfymen opp til navnet sitt. Den inneholdt så mange skadelige ingredienser at den på et tidspunkt gikk for å være tidenes mest forurensede parfyme. I et intervju med Reuters forteller skaperen, Edouard Flechier, at de var nødt til å reformulere parfymen på grunn av nye reguleringer fra IFRA (International Fragrance Association).

Det var gjennom moren at Christian Dior lærte alt om blomster

For å forstå Diors parfymer må man kjenne til hans forhold til hager. Han tilbrakte sine første barneår i den store, vakre hagen i familiens villa i kystbyen Granville. Det sies at skulle han få kontakt med sin mor, måtte han være sammen med henne ute i den hagen som hun sakte, men sikkert bygde opp. Det var gjennom henne at han lærte alt om blomster – fra solforhold til navnene på alle de vakre plantene.

Senere flyttet de til Paris, og villaen ble deres sommerhus i stedet, slik at mor og sønn kunne vedlikeholde lidenskapen sin for blomster og hage. Det kunne de gjøre fram til familien mistet stedet under krakket i 1929.

Rosene fra Diors hage La Colle Noire blir brukt i parfymene til merket. FOTO: DIOR
Rosene fra Diors hage La Colle Noire blir brukt i parfymene til merket. FOTO: DIOR Vis mer

Det første Christian Dior kjøpte etter lanseringen av «The New Look», var eiendommen Le Moulin du Coudret, som lå 40 mil sør for Paris. I 1951 kjøpte han enda en eiendom med hage, Château de la Colle Noire, helt sør i Frankrike. Dette stedet lå nær parfymebyen Grasse, der hans dufter ble laget. Dior brukte mye tid på å rekonstruere hagen og det lille slottet, og sammen med sin arkitekt satte han sitt personlig preg på eiendommen. Han og søsteren plantet også roser her som de solgte til parfymehusene i Grasse.

Flere av hans parfymer var inspirert av Provence, området der både Grasse og den store hagen hans ligger. Château de la Colle Noire tilhører fortsatt Dior-universet, og rosene derfra er blitt brukt i Diors produkter.

Dior var populær blant celebritetene. Her er han sammen med skuespiller og sanger Jane Russel. FOTO: DIOR
Dior var populær blant celebritetene. Her er han sammen med skuespiller og sanger Jane Russel. FOTO: DIOR Vis mer

Christian Dior døde i 1957, bare 52 år gammel. Han var fremdeles den mest hyllede couturieren av sin tid, med kunder som Marlène Dietrich, Rita Hayworth, Ava Gardner, Eva Peron og hertuginnen av Windsor. Men hans død ble også slutten på «The Golden Decade of Haute Couture» – eller det vakre tiåret.

Kilder: Dior av Assouline, Dior The Parfumes av Rizzoli, Dior New look av Thames & Hudson, thegoodlifefrance.com, Reuters.com.

VIKTIGE ÅRSTALL

  • 1947 Christian Dior lanserer sin aller første coutureparfyme «Miss Dior» og «The New Look».
  • 1955 Lanseringen av Diors første leppestift «Rouge Dior: Women can dress up their smiles».
  • 1956 Lanseringen av «Diorissimo», basert på Diors favorittblomst liljekonvall.
  • 1963 Lanseringen av «Diorling», den første duften som ble lansert etter Diors død.
  • 1966 Lanseringen av Diors første eau de toilette for menn, «Eau Savage».
  • 1969 Lansering av Diors første makeup-linje: «L’Explosion de Couleurs». I tillegg til leppestift og neglelakk kom øyenskygger, blush og foundation.
  • 1970 Dior oppfant «Look». Inspirert av Dior Couture revolusjonerte disse sesongbaserte lookene måten makeup ble presentert på.
  • 1973 Diors første hudpleieserie, «Hydra Dior», lanseres.
  • 1979 Lanseringen av «Dioressence», en orientaler.
  • 1985 Lanseringen av «Poison», første dameduften uten Dior i navnet.
  • 1999 Lansering av «J’Adore». Flasken er formet som silhuetten av en couture-kjole.
  • 2006 François Demachy blir Diors parfymør. Dior er en av svært få parfymehus som har kun én parfymør til å lage sine duftkreasjoner.

LES OGSÅ: Dette er mennene bak verdens eldste parfymehus

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer