Ekte moteofre, eller fashionistaer, som vi liker å kalle dem, vet med en gang hva som er design og hva som absolutt ikke er det. Tidligere var det lettere å snuse seg til et dyrt merke. Tenk bare på 80-tallets overdimensjonerte logoer og hip-hopernes logomani på 90-tallet. Nå er tankegangen snarere; God is in the details - Gud er i detaljene. Det kan virke som om design kun kan gjenkjennes av moteslaver.
Moteskaperne er blitt langt mer diskret i bruken av logoer, men likevel finnes det visse kjennetegn som gjør at det går klart fram hvem designerne er.
En tydelig Lanvin-logo ville ødelagt overraskelsen, sier sjefsdesigneren Alber Elbaz i Lanvin til Vogue.
De fleste tenker for eksempel på motehuset Yves Saint Laurent når de ser svarte sigarettbukser til bluser med pom-poms.
Tenk på motehuset Fendi når du ser en beltespenne formet som boktstaven F. Sjefsdesigner Karl Lagerfeld i Fendi har tatt vekk den anerkjente F-logoen og i stedet laget store belter med spenner som ser ut som F. Dette bidrar til at forbipasserende moteslaver fåren aha-opplevelse på gaten: Wow. Et Fendi -belte!
Videre har vi den karakteristiske baggy Chloè vesken og den klassiske Mulberry vesken, som enhver motebevisst kjenner igjen. Kopiene er mange og gode.
Det beste kopiene kommer fra Kina og Korea. Det selges også mange gode kopier på ebay, som er verdens største nettauksjon.
Når du må punge ut med 10 000 kroner for en ekte Balenciaga-veske, er det naturlig at mange lar seg friste av en god kopi. Men da må du forvente at motepolitiet gjennomskuer deg. (Du kommer ikke i fengsel. Egentlig bør man bare ignorere dem.)


Sjekkliste ved kjøp av designervesker
Det er lett å la seg lure, så pass på når du kjøper fake designervarer. Uansett hva du velger, så husk at store logoer er harry og umoderne. Styr unna logoer og tenk NEI, hver gang du ser en.
Heldigvis, har billigkjedene finekopier av sesongens silhuetter som er kopiert fra de motehusene. Man kan fortsatt se lekker ut, selv om det er under tusenlappen.
Phu! Men, husk at motepolitiet ser deg. Materialene til en Versace-kjole og en H&M-kjole er ikke den samme.
- Å være virkelig stilfull betyr at du ikke skriker etter status, sier PR- ansvarlig Yasmin Sewell i Browns til Vogue. Nå betyr snittet og materialet, mer enn tidligere, bedyrer hun. Kleskolleksjonene mer sofistikerte enn tidligere og bruken av logoer er tonet ned.
Hvis du har selvironi er det selvsagt moro med en t-skjorte som det står Gucci på, og aller helst feilstavet. Gukki. Eller Gugi, eller Cuggi.
Motekodene med andre ord uhyre kompliserte, men det er fullt mulig å avsløre en fake.
Huskeregelen er:
Når massene oppdager de store trendene, fnyser fashionistaene/trendfolket av stilen. Den samme stilen som de i utgangspunktet elsket og omfavnet. Slik går trendene, som en pingpong-ball på et bordtennisbord.





