Da nyhetene om at HBO jobbet med en reboot av den ikoniske serien Gossip Girl kom, var vi neppe de eneste som ble gira. Mer av luksusliv i New York, privatskoledrama, designermote, kjærlighetstrekanter og svik? Ja, takk!
Flere av de typiske setningene fra fortellerstemmen til Gossip Girl, lest inn av Kristen Bell, har brent seg fast i minnet vårt - og det samme kan man mildt sagt si om moten i serien. Den kommende, nye versjonen har store mote-sko å fylle! Vil den bringe tilbake the preppy schoolgirl look?
Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Sjekk hvilke stjerner som egentlig skulle spille Serena og Blair i «Gossip Girl»
- Krever et helt annet krutt
Marianne Jemtegård, som er stylist, moteekspert og programleder, er blant dem som spent venter på den nye versjonen av serien.
- Den originale serien satte hårbøyler, foldeskjørt, sløyfer og nette, små håndvesker på motekartet for en hel generasjon. Nærmest over natten ble ordene preppy og Upper East Side synonymt med steamy drama, stormfull sex og en endeløs rekke av hektende fashionøyeblikk i byen som aldri sover, mimrer Jemtegård til KK.
Hun innrømmer at hun selv var hektet på serien da den først kom. Om den nye klarer å gjøre seg like gjeldende, er hun heller skeptisk til.
- Jeg var en av de som drømte meg bort i havfruelokkene til Serena, emblem-blazerne til Chuck og perlekjedene til Blair, og umiddelbart tenker jeg jo at det er vanskelig å gjenta den samme suksessformelen to ganger, forteller Jemtegård.
Den nye versjonen av Gossip Girl kommer i en helt annen tid. Det tror hun vil ha utrolig mye å si for seriens posisjon.
- Da originalserien hadde premiere, var internet shaming, cancel culture og wokeness ikke engang et glimt i øyet til barnehagebarna som i dag er tidenes mest bevisste tenåringer, sier hun.

Dette tror Jemtegård får konsekvenser for oppfattelsen av hovedrollenes garderobe. Den gang da var Gossip Girl-antrekkene oppsiktsvekkende provoserende i sin overflod av penger, merker og luksus-flashing. For dagens generasjon fremstår den samme stilen som heller konform og litt uoriginal.
- En relansering av drama fra et av verdens mest priviligerte univers krever med andre ord helt annet krutt. Mye på grunn av at sosiale medier har gjort det å bade i luksus og merkevarer, og det å få titte bak låste, privilegerte dører til hverdagskost.
Ifølge Jemtegård er dette derfor heller ikke like underholdende lenger, og fanger ikke oppmerksomheten vår eller skjerper interessen på samme måte. Luksuslivene til Blair, Serena, Chuck og Nate er rett og slett ikke like trollbindende lenger.
- En ny serie krever en styling som drar strikken lenger, og som speiler sin samtid.

Giftet seg på en tidligere slaveplantasje - nå er bildene slettet
- En del spennende moteøyeblikk
Seriens kostymedesigner, altså begge versjonene, er Eric Daman. Mannen som har æren av å ha gjort Serena van der Woodsen og Blair Waldorf til moteikoner, har innrømmet til flere internasjonale magasiner at han ønsker å tilpasse den nye seriens mote etter dagens generasjon - og ta hensyn til både sosiale medier og influensere.
Jemtegård tror det er bra at han denne gangen har hentet mindre inspirasjon fra den klassiske sositetsmoten blant New York-eliten. Toneangivende influensere er tross alt tingen nå!
- Det virker som om han på denne måten lykkes langt på vei med å skape en del spennende moteøyeblikk også denne gangen, spår Jemtegård.

Hun er optimistisk når det gjelder serien, men kan fortelle at hun ikke ser for seg at nye Gossip Girl blir en tungvekter på motefronten.
- At serien blir like toneangivende som forgjengeren når det kommer til mote har jeg liten tro på. Dette er mye på grunn av at timingen til originalen var så riktig, og at trendbildet i dag er helt annerledes.
- Men at man både kan la seg inspirere og engasjere av garderobene til seriens langt mer inkluderende og tidsriktige cast er det ingen tvil om!

Her er alle sminkeproduktene Blake Lively sverger til
- Seriekulturen har tatt over
Hun minner om at vi alltid har latt oss inspirere av kjendiser, filmstjerner og artister. Fra de røde leppene til Marilyn Monroe til bikinien til Ursula Andress. Og i dag konsumerer vi mer seriemote enn noen gang.
- I dag har seriekulturen for alvor tatt over for det store lerretet, og vi sluker popkultur i et helt annet tempo enn noen gang tidligere.

Å satse på mote og trender i en serie nå til dags, hvor ting kan spre seg viralt på et blunk, er blitt en smart business-strategi. Her har HBO Max utført rollen sin godt, påpeker Jemtegård.
I anledning rebooten, har de satset på å rette seg mot influensere og stylister - i tillegg til å ha fått med seg New York-merket Monse til å designe en samarbeidskolleksjon signert XOXO. Musen for årets høstkolleksjon er ingen ringere enn Julien Calloway, en av den nye Gossip Girl-seriens hovedroller.
- Det å skape et motefenomen ut av serien man lager er også en sikker vei til mengder av gratis markedsføring. Årets nylansering av Gossip Girl et godt eksempel på dette, sier Jemtegård.
