Ryktene om de fysiske butikkenes død virker å være betydelig overdrevet. Tross korona har konkursene latt vente på seg. Nyetableringene står derimot i kø, og også nettbaserte aktører ser nå verdien i å etablere seg fysisk.
Nå åpner den svenske kosmetikkgiganten Lyko sin første flaggskipbutikk i Norge.

Nå vil de selge deg brukte klær
Viktig marked
Gründer og administrerende direktør Richard Lyko forteller til KK at Norge er et svært viktig marked for Lyko. Han mener tiden nå er inne for å ta «neste skritt».

– Lyko har et sterkt momentum i Norge, og vi gjør denne investeringen for å kunne ta oss videre til neste nivå, forteller han.
I 2020 kjøpte nordmenn varer hos Lyko for 279 millioner kroner, og Norge er et av markedene som vokser raskest.

Shoppe på salg? Da bør du lese dette
Den nye butikken, som er på hele 450 kvadratmeter, er deres andre flaggskipbutikk utenfor Sverige, og åpner i Karl Johans gate i Oslo sentrum i oktober. Fra før har har de en butikk på Oslo City.
Tror på fysisk shopping
Lyko-sjefen tror folk nå er klare for å handle i fysiske butikker igjen.
– Vi er overbevist om at butikkene er et godt supplement til netthandelen, og vi har stor tro på miksen. Spesielt nå etter nesten et år med nedstengte butikker er det fantastisk å kunne gå i fysisk retail igjen.

Slik setter du på løsvipper

– Vi åpner i høst for å være forberedt når tiden er inne. Vi tror at fremtidens butikker vil handle veldig mye om å oppdage nyheter, bli inspirert og mye av rådgivningen vil finne sted i de fysiske butikkene. Noen kategorier som dufter og farger gjør seg jo også best i butikkene, men som et supplement til vår e-handel.

Bør vi velge sjampobar fremfor vanlig sjampo?

I en egen del av lokalene i den nye butikken vil det bli salonger for kjøp av både frisør – og hudpleietjenester.
Markedssjef for Lyko i Norge, Aleksandra Dybdal-Holthe, mener slik tjenester er viktige for å tilby kunden noe ekstra utover det man får på nett.

Sommerkroppen: – Et begrep jeg har hatet i mange år
– Frisør- og hudpleietjenester gjør at vi kan tilby kunden noe ekstra i butikken som vi ikke har mulighet å gjøre på nett, og som styrker vår posisjonering og ekspertise innen profesjonell hår- og hudpleie.
Lyko er ikke den første skjønnhetsgiganten som nå inntar Oslo sentrum. Nylig kom Fredrik & Louisa på plass på nye Steen & Strøm, mens KICKS forlot det tradisjonsrike varehuset etter 28 år til fordel for en egen flaggskipbutikk et steinkast unna i Karl Johans gate.