Svaret får du når du logger på pcen. Den skrekkelig dyre kjolen som nærmest tryglet om å bli din på nettbutikken i går natt, men som ved nærmere ettersyn ikke var så fin likevel, er nå din.
Det kalles fylleshopping, og blir mer og mer vanlig.
Shoppingrus
I følge en undersøkelse nettbutikken Shopbop.com har gjort, skjer 22 prosent av alle nettkjøp av alkoholpåvirkede kvinner.Britiske trendforskere ga syndromet et navn alt i 2005. De kalte det BLOTO (Buying Loads of Tat Online). I boken «Shopping While Drunk: Confessions From Modern Life» intervjues flere kvinner om sitt forhold til fylleshopping. Flere framholder følelsen av å gjøre noe spennende og litt syndig som en viktig grunn til at de tar med seg vinflasken til tastaturet.
Mer dristig
- Når jeg drikker og shopper, tror jeg alltid at jeg er en størrelse mindre enn jeg egentlig er. Og jeg velger mye dristigere klær enn de sedvanlige svarte toppene. Jeg kjøper gjerne rutete eller prikkete kjoler, sier fylleshopper Kelly Krause til Chicagotribune.Både luksusbutikken NeimanMarcus.com og vintagesalget på Ebay nevnes som favoritter.
Unngå bomkjøp
Nettshopper Alana Zinn har funnet en måte å unngå bomkjøp på.- Jeg innrømmer at jeg har gjort mange impulskjøp når jeg er brisen. Men nå har jeg opprettet en ønskeliste på eluxury.com - i edru tilstand. Når jeg kommer hjem fra byen hender det at jeg logger meg på og kjøper ting fra ønskelista. Men jeg slipper i hvert fall å våkne opp og tenke: Å herregud, hva var det jeg kjøpte i går?
LES OGSÅ: